רשויות הפיקוח מסדירות עבודת המוסדיים עם אנטרופי

ברשות ני"ע ובאוצר לא מרוצים מהמצב הנוכחי, ופרסמו היום אמות מידה לחברות הייעוץ למוסדיים

רשות ני"ע ואגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, ממשיכים בעבודתם לשיפור אופן עבודת חברות הייעוץ למוסדיים. לאחר שקיבלה את הערות הציבור לנייר הקודם שהוציאה בנושא בספטמבר 2013, היום פרסמה רשות ני"ע את ההסדרה שהיא מקדמת.

ברקע לדברים עומדת העובדה כי ברשויות הפיקוח מאוד לא מרוצים מהמצב הקיים סביב חברות הייעוץ למוסדיים - אנטרופי ועמדה. "המצב הנוכחי של הייעוץ למוסדיים בהצבעות בעייתי, ודורש שינוי", אמר בכיר ברגולציה. לדברי יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, "ההסדרה מתמודדת עם ההתפתחויות שחלו בשוק ההון בשנים האחרונות, ומקדמת את האקטיביזם המוסדי בישראל".

ההסדרה מתייחסת לפעילות קרנות הנאמנות. לגבי אופן פעילות קופות הגמל, קרנות הפנסיה וחברות הביטוח, תוצא בקרוב הסדרה מחייבת של האוצר. בהקשר זה ניתן לציין שבאוצר ממשיכים בעבודת ניסוח ההוראות, וטרם התכנסו לכדי הוראות סופיות, אך בקרוב ייצאו הנחיות שיסדירו מחדש את אופן ההתנהלות של הגופים המוסדיים מול חברות הייעוץ.

עיקרי ההסדרה של רשות ני"ע פורסמו בעבר, והיום פרסמה הרשות נוסח מתוקן של התקנות שמסדירות את חובת ההשתתפות של מנהלי קרנות הנאמנות באספות כלליות, והן עתידות לעבור הליך חקיקה סדור.

ברשות מסבירים היום כי, ההסדרה כוללת התייחסות לאופן ההתקשרות של מנהלי קרנות הנאמנות עם חברות הייעוץ לצורך הסתייעות בהן, בניסיון להבטיח שלא תהיה "הסתמכות עיוורת והפקעת שיקול הדעת של מנהל הקרן". לכן, אומרים ברשות, נקבעו בחוזר תנאים, בדיקות ואישורים מינימליים, אשר מנהל הקרן יידרש לקיים בהתקשרותו עם חברות הייעוץ.

כך, יידרש מנהל הקרן לוודא כי חברת הייעוץ עומדת בעקרונות הראויים, שנועדו "ליצור אמת מידה עבור הגופים המוסדיים ביחס לסטנדרט ההתנהלות המצופה מחברות הייעוץ". בין היתר מדובר בסוגיות של ניגודי עניינים פוטנציאליים.

נוסף על כך, תקנות הרשות הסופיות המפורסמות עתה נועדו להגדיר ולתחום את גבולותיה של חובת ההשתתפות, "תוך יישום לקחים מהשנים האחרונות". לדברי הרשות, "על פי ההסדר שגובש, חובת ההשתתפות תחול כאשר יש צורך בהגנת זכויות הציבור ויכולת הכרעה לציבור המשקיעים. לאור האמור, תחול חובת השתתפות בכל אסיפה של מחזיקי אג"ח וכתבי אופציה, וביחס לאספות של בעלי מניות תחול חובת השתתפות בעיקר במקרים בהם נדרש רוב מיוחד לקבלת ההחלטה".

מה מגדירה ההסדרה החדשה

■ אופן ההתקשרות של מנהלי קרנות נאמנות עם חברות הייעוץ

■ עקרונות ראויים לפעילות חברות הייעוץ

■ חובת ההשתתפות של מנהלי קרנות נאמנות באספות כלליות