יירד מהעץ? אקמן הפסיד 500 מיליון ד' מהשורט על הרבלייף

מנהל קרנות הגידור פתח בסוף 2012 פוזיציית שורט בהיקף מיליארד דולר כנגד הרבלייף וטען כי מדובר בחברה שעוסקת בהונאת פירמידה ■ ב-2013 מניית הרבלייף זינקה בכ-140% בשל תמיכה של קארל אייקן וג'ורג' סורוס

מנהל קרנות הגידור המיליארדר ביל אקמן קרוב להפסד מוחץ באחד הקרבות המרתקים בוול סטריט. הכל התחיל כאשר אקמן הכריז כי הוא פותח פוזיציית שורט בהיקף מיליארד דולר כנגד מניית הרבלייף. משקיעי ענק אחרים בוול סטריט כגון קארל אייקן וג'ורג' סורוס יצאו נגד אקמן וטענו כי הוא הולך להפסיד הרבה כסף ו"לאכול את הכובע". ובכן, הם צדקו. ההימור של אקמן עלה לו בהפסד של כ-50% ונחשב לפוזיציה המפסידה ביותר של קרן הגידור שלו פרשינג סקוור. האם הוא יוותר ויירד מהעץ?

הרבלייף, (סימול: HLF) נזכיר, היא חברה בינלאומית העוסקת בשיווק של תוספי תזונה ומוצרים לירידה במשקל, הנוקטת בגישה שנוייה במחלוקת של שיווק רב-שכבתי.

אז מדוע אקמן החליט לפתוח חזית נגד הרבלייף ומשקיעי ענק אחרים? לטענתו, החברה היא הונאת פירמידה שרווחיה מושגים ע"י תשלום דמי חבר וגיוס חברים חדשים שרוכשים את מוצרי הרבלייף ומשלמים דמי חבר. למעשה, אקמן סבור כי הרבלייף היא חברה שמרמה את המשקיעים והצרכנים ולכן בסוף תקרוס בקרוב כמו כל תרמיות הפירמידה.

הרבלייף הכחישה את הטענות של אקמן וטענה כי אין לו שום הוכחה שמדובר בהונאת פירמידה וכי הפעולות שלו גרמו לו עד כה להספדי עתק.

בינתיים, מניית הרבלייף זינקה בכ-140% ב-2013, הן בשל עלייה במכירות וברווחים והן משום שכרישי ענק בוול סטריט כגון סורוס ואיירן, הזרימו עשרות מיליארדי דולרים לחברה. אומנם המניה התממשה בחודשים האחרונים בשיעור דו ספרתי אך לאחרונה היא שבה לעלות בכ-10%.

לקראת סוף 2013 אקמן ציין כי למרות ההפסדים שפוזיציית השורט על הרבלייף גרמה לקרן הגידור שלו, ששוויה נאמד בכ-11.5 מיליארד דולר, היא עדיין משיגה תשואות יפות. אז וגם היום, אקמן טען כי "ניקח את ההימור הזה עד לסוף העולם".

מעבר לכך, אקמן שלח לאחרונה מכתב למשקיעים בו הוא טען כי יחשוף בקרוב ממצאים חדשים לגבי הרבלייף, לאחר שערך חקירה פרטית מקיפה על החברה. את הממצאים, כך הוא טען, הוא יגיש תחילה לרגולטורים.