שוויון בנטל - גם בדיווחי מס

אסור לנו בשום אופן להשלים עם מצב של אי-שוויון בנטל המסים

בימים אלה מתנהלים דיונים ציבוריים בנושאים חשובים רבים ובהם השוויון בנטל, ההון השחור, חובת דיווח כללי למס הכנסה ועוד.

שוויון בנטל אמור להכיל שוויון בכל החובות והזכויות של תושב במדינת ישראל. אל נא נשאיר זאת כסיסמה ריקה מתוכן. מדובר בשירות בצה"ל וגם בשוויון בנטל המסים.

ישנם מגזרים במשק שאינם נושאים באופן שוויוני בנטל המסים. שלטונות המס אינם מגיעים אליהם אפילו בליווי משטרה. יש להביא בחשבון שהעלמת מס הכנסה הולכת לפעמים גם עם העלמת מע"מ.

אחת הסיבות לנטל המסים העקיפים בישראל, מהגבוהים בעולם, היא חוסר אפשרות להחיל את המס הישיר באופן שוויוני. המס העקיף, למרות היותו רגרסיבי ופוגע בעיקר בשכבות החלשות, מחליף מס ישיר. גבייתו קלה יחסית, ומסים עקיפים מוטלים על כל מי שצורך טובין ושירותים, גם על מגזרי אוכלוסייה שמוסר המסים אצלם נמוך.

אסור לנו להשלים עם מצב כזה של אי-שוויון בנטל המס, גם אם זה יוצר עומס אדמיניסטרטיבי על רשות המסים ו"מטריח" את הציבור שעד עתה לא היה חייב בדיווח.

לחובת דיווח כללית, על כלל האוכלוסייה, יש היבט חשוב נוסף - האפשרות לזהות את הזכאים למס שלילי. היום, לא כל הזכאים למס שלילי מקבלים את אשר מגיע להם. מדווחים רבים ייכנסו למעגל מקבלי המס השלילי, שזאת תרומה חשובה לרווחת השכבות החלשות.

יתר על כן, מס שלילי, שמיושם ללא משוא-פנים, יכול להחליף קצבאות התלויות במידה מסוימת בהחלטות של פקידים. חובת דיווח כללית "תתפוס" גם עבריינים המקבלים הכנסות מתחת לשולחן, אך מספיק מתוחכמים לדרוש גם מס שלילי, בנוסף למס שהם מעלימים.

רבים טוענים כי חובת דיווח כללית תגרום לעומס עצום על רשות המסים, לצורך בהגדלת מספר גובי המס ופקידי שומה שיטפלו בדיווחים, וכן בתוספת תקציב משמעותית. זה נכון, אך גם כשיש עלייה במספר המתגייסים לצה"ל היא כרוכה בהגדלת מספר המטפלים בגיוסם. חובת הדיווח הכללית תגדיל את הכנסות המדינה ממסים במידה כזו שתכסה פי כמה את ההוצאה התקציבית הכרוכה בהגדלת מספר גובי המס.

נכון שהגשת דוחות על-ידי כלל האוכלוסייה החייבת בדיווח תגרום להכבדה ניכרת; אך יש להקל על הדיווח ולעשותו מובן ופשוט לכל אדם, שלא יהיה תלוי ברואי-חשבון וביועצי מס במילוי הטפסים. בעידן האינטרנט, ניתן להקל משמעותית את הגשת הדוחות. ובמקרים שאדם מתקשה לדווח, יעמדו לרשותו לשכות השירות, שיפעלו חינם ליד משרדי השומה. נזכיר כי ה"הכבדה" בצורך להגיש דוח אחת לשנה תשתלם, כי היא תבוא עם הקלה בנטל המס.

כאן עולה שוב הבעיה של ההון השחור. אמנם בעיה זו לא תיפתר באחת, אך בחובת הדיווח הכללית יש כדי לצמצם במידה רבה את העלמות המס. אני מאמין שהרוב המכריע של האוכלוסייה ידווח דיווח אמת. רוב אלה שלא נוהגים כך עושים זאת כיום כי לא מגיעים אליהם, והם לא מהטיפוסים המתנדבים לשלם. עם זאת, יש להחמיר בעונשים על דיווח שקרי ולא מלא.

ולבסוף, כמענה למתנגדים לחובת דיווח כללית, נזכיר כי בארה"ב, המונה 317 מיליון (!) אזרחים - לעומת 8 מיליון בישראל - קיימת עשרות שנים חובת דיווח כללית, והאוכלוסייה התרגלה לכך. נכון, גם שם יש הון שחור והעלמות מס, אך השלטונות לוחמים נגדם ביעילות רבה, ושיעורם קטן בהרבה מזה שבישראל.