התוכנית: צבא ארה"ב יתכווץ לממדיו שמלפני 1940

קיצוצים דרסטיים במצבת כוח-האדם של הצבא כדי לעמוד בדרישות תקציב ההגנה ל-2015, שקובע תקרת הוצאות של 496 מיליארד דולר ■ הפנטגון: "זה יהיה צבא גמיש, בעל יכולת, מודרני ומאומן היטב"

חומר למחשבה למי שסומכים על התערבות צבאית אמריקאית במצב חירום שבו תסתמן סכנה קיומית לישראל: ממשל אובמה מתכנן כיווץ דרסטי של הכוחות המזוינים של ארה"ב לרמה שבה תפקדו לפני כמעט 75 שנה, דהיינו 1940, לפני הגדלת מצבת כוח-האדם של הצבא לקראת המלחמה נגד הנאצים.

תוכנית הקיצוצים בצבא ארה"ב, שצפויה להתפרסם היום (ב'), הודלפה ל"ניו-יורק טיימס". היא מביאה בחשבון את המציאות הפיסקלית החדשה בארה"ב, שכופה על הממשל סד של סגפנות פיננסית, ואת המציאות הפוליטית של נשיא שהתחייב, בשני מסעות הבחירות שלו, לשים קץ לשתי המלחמות המתמשכות בעיראק ובאפגניסטאן, שהקיזו את דמה של האומה ודיללו את קופת האוצר שלה.

הקיצוצים המוצעים, שגובשו בלשכת שר ההגנה, צ'אק הייגל, נועדו לעמוד בדרישות התקציב הפדרלי לשנת הכספים 2015, שהתקבל בדצמבר אשתקד לאחר קרבות מתישים בין הבית הלבן לסיעות הרפובליקאיות בסנט ובבית-הנבחרים. התקציב מציב תקרה של 496 מיליארד דולר על הוצאות הפנטגון.

זמן קצר לאחר אישור התקציב הודיע שר ההגנה האמריקאי, צ'אק הייגל, על קיצוץ של 20% בתקציב מטה הפנטגון. "הקיצוצים האלה הם רק צעד ראשון במאמצי הפנטגון לבנות מחדש את מערך ההוצאות שלו במאמץ להסתגל למציאויות הפיסקליות החדשות ולסדר קדימויות אסטרטגי חדש", הכריז אז שר ההגנה.

אם יהיו קיצוצים נוספים, בשנת הכספים 2016, כפי שמתחייב מחוק הסיקווסטר לקיצוצי רוחב מנדטוריים, יוטלו על הפנטגון קיצוצים גדולים עוד יותר.

עתה אומרים פקידי ממשל, שתוצאת הקיצוצים הצפויים תהיה צבא שעדיין יהיה מסוגל להביס כל אויב, אך לא יהיה גדול דיו לניהול מלחמות ארוכות, ללא קו סיום.

הפקידים הודו, בראיונות ל"טיימס", כי הקיצוצים עלולים להצמיח סיכונים גדולים יותר לצבא, אם יוטל עליו שוב לנהל שתי פעולות צבאיות גדולות בעת ובעונה אחת: ההגעה לניצחון תהיה עלולה להימשך זמן רב יותר, ויהיה מספר גדול יותר של קרבנות. הפקידים אף מודים, שצבא אמריקאי קטן יותר עלול להאיץ אויבים בפוטנציה לקבל החלטות פזיזות ובלתי זהירות.

"הצבא שלך חייב להיות תמיד מוכן, אך אינך יכול להחזיק משרד הגנה גדול, שמכוון לנהל מלחמות יבשתיות גדולות, כאשר אין שום מלחמה יבשתית", אמר פקיד בכיר בפנטגון.

וכך, לפי תוכנית הפנטגון יבוטל כליל כל צי מטוסי ההתקפה איי-10, שתוכננו להשמיד טורי טנקים של הצבא הסובייטי בעת פלישה פוטנציאלית של בריה"מ למערב אירופה. יכולות אלה שוב אינן נראות רלוונטיות היום, לדברי ה"טיימס". יחד עם זאת, התוכנית משמרת את כספי התקציב למטוס הקרב של הדור הבא, המפיץ החמקן אף 35, שגם ישראל צפויה לרכשו. התוכנית תוציא מהשירות את מטוסי הריגול המפורסמים יו 2 ותחליף אותם במל"טי גלובל הוק.

מצבת כוח-האדם של צבא היבשה, שספג את האבדות הגדולות ביותר במלחמות בעיראק ובאפגנסיטאן , הייתה אמורה לרדת ממספר שיא של 570 אלף, שנרשם בשנים שלאחר הפיגועים במגדלים התאומים בספטמבר 2001, ל-490 אלף. עתה, לפי תוכנית הפנטגון, יכווץ הצבא היבשה ל-440 אלף עד 450 אלף חיילים.

יחד עם זאת אומרים פקידי ממשל, כי למרות שהצבא החדש יהיה הקטן ביותר מאז 1940, הוא יהיה עדיין הצבא בעל היכולות החזקות ביותר בעולם. הם מציינים שהמלצותיו של הייגל קיבלו גיבוי של ראשי המטות המשולבים של הכוחות המזוינים. הכסף שייחסם בעקבות צמצום כוח-האדם יבטיח שאלה שיישארו יקבלו את הנשק, האימונים והציוד הטובים ביותר.

התוכנית משקפת את החשיבה החדשה של צבא ארה"ב: למרות הקיצוצים, תקציבי הכוחות המיוחדים ומערך הלוחמה הקיבנטית לא נפגעו.

"עדיין נהיה צבא בעל גדול משמעותי מאוד", אמר פקיד בפנטגון. "זה יהיה צבא גמיש, בעל יכולות, מודרני ומאומן היטב".