כלל ביטוח והראל תומכות בפירוק אוצר התישבות היהודים

אוצר התישבות היהודים מחזיקה בכ-5% ממניות בנק לאומי בשווי של קרוב למיליארד שקל, שאותם מבקשים חלק מבעלי המניות לחלק כדיבידנד בעין

האם אוצר התישבות היהודים (אוה"ה) נמצאת בדרך לפירוק, ומניות לאומי (5%) שבידה יחולקו לבעלי המניות בה כדיבידנד בעין? קבוצות הביטוח והפיננסים כלל ביטוח והראל היו רוצות שכך יקרה.

התמיכה של הראל וכלל ביטוח, שיחדיו מחזיקות ב-17.15% ממניות ההון של אוה"ה שבשליטת ההסתדרות הציונית, נמסרה בימים האחרונים לביהמ"ש, במסגרת ההליך בעניין בקשת עמותת תהודה, שבראשות משה קריף, לפרק את אוה"ה.

נציין כי תהודה כבר הגישה בעבר בקשה לאישור תובענה ייצוגית לפירוק אוה"ה, בטענה שאינה ממלאת עוד את תפקידה ההיסטורי ולא מבצעת כל פעילות עסקית אמיתית. אוה"ה ביקשה אז לסלק את הבקשה על הסף, וכעת תהודה השיבה לבקשה וציינה כי גם הראל וכלל ביטוח תומכות בפירוק.

בסביבת תהודה, שהגישה את הבקשה שלא כבעלת מניות באוה"ה, טוענים היום כי בימים הקרובים צפויים גופים מוסדיים נוספים להודיע על תמיכתם בפירוק החברה. נציין כי את עמותת תהודה מייצגות בבקשה עוה"ד אביגיל כץ ונמי גולדהבר ממשרד עוה"ד גולדהבר-כץ.

בעלת מניות מרכזית באוה"ה היא, כאמור, ההסתדרות הציונית, שמחזיקה ב-17.6% בהון ושולטת בה מכוח 50% ממניות ההצבעה שהיא מחזיקה בנוסף (סה"כ 58.8% מזכויות ההצבעה). עמדת בעלת מניות מרכזית אחרת באוה"ה - נכסי נספי השואה, שחולשת על כ-40% ממניות ההון (כולל החזקות קרן JCT) אשר מקנות לה כ-20% מזכויות ההצבעה - אינה ברורה.

"אכסניה משתלמת לעסקנים בדימוס"

לפי הערכות, הסיבה שהובילה את כלל ביטוח והראל לתמוך בהוצאת מניות לאומי מאוה"ה ובהעברתן לידי בעלי המניות, טמונה בכך שאוה"ה אינה מקנה ערך מוסף כלשהו או מבצעת השקעות נוספות לזו שבמניות הבנק. מנגד, היא צורכת לא מעט הוצאות של ההנהלה וחברי הדירקטוריון. מדוחות החברה עולה, כי השכר המצרפי של חמשת מקבלי השכר הגבוה ביותר (מנכ"ל, יו"ר ושלושה דירקטורים) הגיע לכ-870 אלף שקל ב-2012.

זאת ועוד, אוה"ה נסחרת בדיסקאונט משמעותי לעומת שווי מניות בנק לאומי שבהן היא מחזיקה - שוויה הוא 663.2 מיליון שקל, בעוד שווי החזקותיה בלאומי הוא 950 מיליון שקל. מהדוחות לשנת 2012 של החברה עולה כי מלבד ההחזקה במניות לאומי, לאוה"ה עוד השקעות אך בהיקפים זניחים - נכס ברעננה המניב שכירות וכן התחייבות להשקיע כ-35 מיליון שקל בשתי קרנות.

עמותת תהודה פנתה גם לשרת המשפטים, ציפי לבני, ומטעמה נמסר לעמותה שהנושא הועבר לעיון גורמי משפט בכירים, שבהם המשנה ליועמ"ש (אזרחי).

לדברי קריף, "אוצר התיישבות היהודים לא עושה היום כל ציונות, והחברה משמשת בפועל כאכסניה משתלמת במיוחד לעסקנים ופוליטיקאים בדימוס. דירקטוריון אוצר התיישבות היהודים מונה 15 חברים, לאחר שלאחרונה נוסף דירקטור נוסף - יותר מדירקטוריון בנק לאומי - ובעשור האחרון אחזקתם עלתה עשרות מיליוני שקלים".

יו"ר אוה"ה הוא אמיר פלד, והדח"צים בחברה הם מאיר שביט ושמואל סלבין. עוד בין הדירקטורים ניתן למצוא את מאשה לובלסקי ועמירה דותן. המינוף של החברה אפסי, וההון העצמי שלה מהווה קרוב ל-94% מסך המאזן.

נזכיר כי באחרונה הצביעה אוה"ה נגד תוכנית התגמול בבנק לאומי, בדומה לעמדת המדינה. מאוה"ה לא נמסרה תגובה לידיעה.

בעלי מניות
 בעלי מניות