סורוס: "מאמין באירו, אעשה הרבה כסף באירופה"

במאמר שפרסם המיליארדר בתחילת ינואר הוא מתח ביקורת על דרך הטיפול של גרמניה במשבר האירופי על האירו הוא אמר שמדובר על "טעות פטאלית"

המשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס, שהתפרסם בניצחונו על הבנק אוף אינגלנד ב-1992 בהימור נגד הליש"ט שהכניס לו מיליארד דולר, אמר לשבועון "דר שפיגל" בסוף השבוע שהוא מאמין גדול באירו.

"אני מאמין באירו. צוות ההשקעות שלי מתכנן לעשות הרבה כסף באירופה, למשל על ידי הזרמת כספים לבנקים שזקוקים בדחיפות להון", אמר סורוס בראיון. הוא הוסיף שמרחב האירו זקוק כעת להשקעות בבנקים.

סורוס אמר אפילו שהצוות שלו בוחן את יוון, על רקע השיפור בתנאים הכלכליים בה, אך תחילה עליו לוודא שניתן יהיה להרוויח בה כסף על בסיס מתמשך.

סורוס חזר גם על השקפתו, שמאמצי גרמניה להציל את המטבע האחיד רק החריפו את המצב. הבראה בת-קיימא במרחב האירו עדיין איננה קיימת, להערכתו, על אף שהשווקים התרחקו מן המשבר שהם עברו לפני שנתיים. "אני חושש שמרחב האירו ייקלע לתקופה ממושכת של קיפאון כלכלי דומה לזה ששרר ביפן ב-25 השנים האחרונות", אמר.

במאמר שהוא פרסם בתחילת ינואר מתח סורוס ביקורת על דרך הטיפול של גרמניה במשבר האירופי. על האירו הוא אמר שמדובר על "טעות פטאלית". לדבריו, יצירת בנק מרכזי ללא אוצר משותף אומרת שהחובות הממשלתיים נקובים במטבע שלשום מדינה אין שליטה עליו, מה שהופך את המדינות חשופות לסכנת חדלות פירעון. באוקטובר אמר סורוס שהבחירות בגרמניה שהתקיימו חודש לפני כן ציינו את סוף משבר האירו, אך יתכן שהאיחוד האירופי לא ישרוד.

ג'ון הרדי, אסטרטג המט"ח של בנק סקסו הגרמני, העריך שסורוס משמיע כנראה הצהרות כלליות של אמונה באירו מתוך הערכה שהאירופים ישמרו על המטבע האחיד שלהם, והבנק המרכזי האירופי יספק את הנזילות הנחוצה למניעת מתיחות משמעותית במערכת הבנקאית.

"אני מניח שלכן הוא רואה הזדמנויות השקעה בבנקים אירופיים ובנכסים אירופיים בכלל שייהנו מהתפתחות כזו. דבריו על סטגפלציה כוונו נגד גישת הצנע של גרמניה", אמר הרדי.

לעומת זאת, הוא מטיל ספק בכנות דבריו של סורוס על אמונתו באירו, שכנראה ייחלש דווקא אם הבנק המרכזי האירופי אכן יזרים נזילות נוספת למערכת הבנקאית במרחב המטבע האחיד.

ספקן ותיק

איב לאמורו, נשיא חברת ייעוץ לכלכלה התנהגותית הקרויה על שמו, אמר שסורוס היה ספקן ותיק לגבי האירו, אך כעת הוא מביע אמון במטבע האחיד, מה שאומר שיתכן שהוא מדבר מתוך פוזיציה.

לגבי הבנקים האירופים, לאמורו מעריך שמגמת הירידה מהמינוף שלהם תוך דילול הון המניות תימשך מפני שהבנקים ינסו לגייס עוד הון באמצעות הנפקת מניות. "העצה שלנו היא להתרחק מהבנקים כל עוד הבשורות הרעות ימשיכו להתפרסם, ופערי הריבית שיתרחבו בין ארה"ב ואירופה יכניסו לצרות את הבנקים וחברות הביטוח באירופה, ואולי אפילו יאיימו על קיום חלק מהם".