אלשטיין מעתיק את מגוריו לישראל למספר חודשים

אחד משני בעלי השליטה באי.די.בי הגיע לארץ עם צוות של עשרות אנשים ■ המטרה העיקרית: אי.די.בי פתוח, שזקוקה להזרמה מיידית של 180 מיליון שקל

אדוארדו אלשטיין לא מתכוון להשאיר את הבמה למוטי בן-משה. ל"גלובס" נודע כי אחד מצמד בעלי הבית החדשים באי.די.בי נמצא בימים אלו בישראל, וכי לא מדובר בעוד ביקור קצר מבחינתו, אלא בכוונה לשהות בארץ לתקופה של כמה חודשים, על מנת לגבש לקונצרן, שנמצא בימים אלו בעיצומו של הסדר חוב, תוכנית הבראה סדורה.

ככל הנראה, יחלק אלשטיין את זמן שהותו בארץ בין מלון בירושלים לבין ביתה של אחותו, דיאנה דן-אלשטיין, שמתגוררת בקיבוץ ניר יצחק שבנגב. אלשטיין הגיע לארץ מלווה בצוות כלכלי הכולל עשרות אנשים, חלקם דוברי עברית. המטרה העיקרית שעומדת לנגד עיניו היא מצבה המאתגר של אי.די.בי פתוח, שמדוח הנאמנים שפורסם אמש עלה כי היא זקוקה בדחיפות להזרמה מיידית של 180 מיליון שקל כדי לעמוד בהתחייבויותיה לחודש מאי הקרוב.

בהתאם, פעלו נאמני ההסדר, אייל גבאי ועו"ד חגי אולמן, מול אלשטיין ובן משה להגדלת היקף הלוואת הגישור שלה התחייבו, מ-100 מיליון שקל ל-180 מיליון שקל. היום פרסמו נאמני האג"ח של אי.די.בי אחזקות הזמנה לאסיפת אג"ח שתיערך ב-3 במארס, ובמסגרתה יצביעו המחזיקים על הבטוחה המועדפת עליהם לקבלת הלוואה זו - הכסף בקופת החברה (כ-140 מיליון שקל) או כל מניות אי.די.בי פתוח שבבעלות החברה וכן חלק מהמזומן של החברה, אשר יהווה את הבטוחה המשלימה. במילים אחרות העמדת הבטוחה תקשור את החברה עוד יותר לצמד בן משה ואלשטיין.

בן משה תפס את הבמה

כאיש עסקים, אלשטיין אינו נוהג להעתיק את מקום מגוריו לשם ניהול עסקיו, ולרוב מסתפק בניהול מרחוק בעזרת אנשיו הקרובים, אלא שהפעם הוא חרג ממנהגו. אין ספק כי למצבה התזרימי של אי.די.בי פתוח יש חלק בכך, ועם זאת לא ניתן להתעלם מהעובדה כי מאז העברת השליטה בקונצרן, תפס בן משה את מרכז הבמה, לפחות מבחינת הנראות התקשורתית.

נראה כי פערי האופי הניכרים בין אלשטיין ובן משה, שעליהם נכתב רבות בעבר, לא תורמים לעסק להתנהל על "מי מנוחות". גורמים בשוק מציינים כי בעוד בן משה מגלה יתר מעורבות ואף אקטיביזם, קולו של אלשטיין נשמע פחות. אלא שאלשטיין לא מתכוון להישאר מאחור, שכן בניגוד לבן משה הוא מתכוון להביא לידי ביטוי את הניסיון שצבר בכל הנוגע להבראת חברות.

זאת ועוד, לא מן הנמנע כי התבטאויותיו האחרונות של יו"ר אי.די.בי פתוח, אהרון פוגל, כנגד חוק הריכוזיות, לא עלו בקנה אחד עם גישתו של אלשטיין, שבעבר הצהיר בהזדמנויות שונות כי אי.די.בי יוצאת לדרך חדשה ומשוחררת מהפוליטיקה הישנה, שמתאפיינת בשיטת הריכוזיות.