ועדת החינוך אישרה: הכסף מהטוטו יעבור ישירות לקבוצות הספורט

עם זאת, מרכזי הספורט ימשיכו ליהנות מנתח של 4% מרווחי הטוטו, ושרת התרבות והספורט התחייבה שלא לפעול לקיצוץ התמיכה של הטוטו במרכזים

ועדת החינוך של הכנסת אישרה היום (ד') פה אחד תיקון לחוק הסדר ההימורים בספורט, הקובע כי כספי הטוטו יועברו ישירות לאגודות ולמועדוני הספורט בכל ענפי הספורט. המשמעות היא שהכספים לא יעברו עוד דרך מרכזי הספורט (הפועל, מכבי, בית"ר, אליצור, עוצמה ואס"א), ששימשו כגופי "צינור" להעברות הכספים.

על-פי החוק החדש, הקבוצות יקבלו מהטוטו בתחילת כל רבעון את הכסף עבור שלושה חודשים קדימה. יש לציין כי כספי התמיכות של הטוטו נחשבים לחמצן הכמעט בלעדי לאגודות ולמועדוני הספורט, בענפים הקבוצתיים והאישיים, סכום העומד על כ-85 מיליון שקל בשנה.

החוק החדש למעשה מחליש מאוד את כוחם של המרכזים, שעד היום התנהלו כמעין "בנק" מול האגודות ומועדוני הספורט הכפופים להם. הוא נועד בין היתר לטפל באופן שבו המרכזים גוזרים קופונים מכספי התמיכה המיועדים לקבוצות, ומשתמשים בהם לצורכיהם. במהלך הדיונים בוועדת החינוך הציגה שרת התרבות והספורט לימור לבנת נתונים לפיהם מרכז הפועל גזר מדי שנה 3.5% "דמי טיפול" מכספי התמיכות שהיו אמורים להיות מועברים לקבוצות ולאגודות של הפועל, סכום נוסף שהסתכם ב-1.3 מיליון שקל מדי שנה ששלשל המרכז לקופתו, לטענת השרה.

עם זאת, הניסיון "לייבש" לחלוטין את המרכזים לא יבוא לידי ביטוי בפועל. המרכזים עצמם ימשיכו ליהנות מתקצוב משמעותי מאוד, מתוקף חוק המועצה להסדר ההימורים הקובע כי 4% מהרווחים של מועצת ההימורים ימשיכו לעבור לששת המרכזים (בחלוקה פרופורציונלית לפי כמות הקבוצות בכל מרכז) - סכום שעמד בשנה האחרונה על 16 מיליון שקל. סכום זה מיועד לתפעול השוטף של המרכזים, להקמת קבוצות חדשות, לתמיכה בקבוצות קיימות בנוסף לתמיכה הקיימת שתעבור ישירות מהטוטו, ולתמיכה בפעילויות ספורט שיוזם כל מרכז. במסגרת הסכם הפשרה בין הצדדים, התחייבה שרת התרבות והספורט שלא לפעול לקיצוץ אותם 4% שמגיעים למרכזים מרווחי הטוטו, מה שיאפשר למרכזים להמשיך וליהנות מהזרמת הכספים גם בעתיד הנראה לעין.

יש לציין כי במהלך החודשים שעברו בין אישור החוק בכנסת ועד לאישורו הסופי בוועדת החינוך, הופעלו לחצים על חברי הוועדה מצד מרכזי הספורט למנוע את אישורו, בעיקר מצד שני המרכזים הגדולים - מכבי והפועל.