תמ"א 35: התנגדות ליח"ד שלישית לנחלות במושבים אמידים

הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים ושר הפנים גדעון סער מתנגדים לאישור תוספת יחידת דיור שלישית בנחלות של מושבים אמידים, למרות תמיכת מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן

הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) הפכה את החלטתה לאשר תוספת יחידת מגורים שלישית במושבים במסגרת התיקונים המוצעים לתמ"א 35, המגדירה את צפיפות המגורים בישראל, כך נודע ל"גלובס". גם עמדת שר הפנים גדעון סער אינה מצדדת באישור תוספת יחידת דיור שלישית בנחלות של מושבים אמידים, למרות תמיכת מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן. בתנועת המושבים טוענים כי ביטול ההחלטה להוספת יחידת דיור שלישית, הנובע מסיבות פוליטיות, יגרום עוול למושבים, ויגזור בנייה בשטחים הפתוחים.

הולנת"ע, שהמליצה בעבר לתמוך באישור תוספת יחידת המגורים, שינתה עמדתה בדיון שהתקיים ב-11 בפברואר 2014, וההכרעה בנושא הועברה למועצה הארצית לתכנון ובנייה שצפויה לדון בנושא בחודש הבא. על פי ההצעה לתיקון שיזמה תנועת המושבים יוכלו המושבניקים - תמורת תשלום של 33% מערך הקרקע לרמ"י והתחייבות להריסת שימושים לא חקלאיים בנחלות - להקים במקום 2.5 יחידות דיור המותרות כיום, 3 יחידות דיור מלאות. את היחידה השלישית ניתן יהיה לפצל ולמכור. ברמ"י תומכים בהצעה, כי לטענתם היא נותנת מענה למחסור ביחידות דיור.

במכתב ששיגר עו"ד עמית יפרח, יו"ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, לשר הפנים גדעון סער, מציין יפרח כי הולנת"ע שינתה עמדתה מסיבה לא ברורה. לדבריו, הולנת"ע החליטה בנובמבר 2013 לאשר את תוספת היחידה וכמוה סברו גם יתר הגורמים המקצועיים. התיקונים לתמ"א 35 לרבות היחידה השלישית בנחלה נבחנו בשש השנים האחרונות, לדבריו, וכללו את שמיעת עמדותיהם של התנועות ההתיישבותיות, מרכז המועצות האזוריות, פורום 15 הערים העצמאיות וצוות התכנון שהציג את המלצותיו בפני הולנת"ע. "אלא שהולנת"ע החליטה לקיים ב-11 בפברואר 2014 ישיבה נוספת בעניין, ובן רגע הציג מינהל התכנון הצעות חדשות ובהן הצעה שלפיה יישאר המצב הקיים בתמ"א 35 ללא תוספות, והנושא הועבר להכרעת המועצה הארצית", מציין יפרח, "כך ברגע ביטלה הולנת"ע את עבודת צוות התכנון בעניין זה". לדבריו, המשמעות של ביטול האישור לבניית הבית השלישי בנחלה היא פגיעה אנושה בזכותם של כל בעלי הנחלות שהוענקה להם ע"י החלטות מועצת מקרקעי ישראל.

יפרח מציין: "שינוי כה קיצוני בעמדת הולנת"ע מקורו בשיקולים זרים שאינם ענייניים ואולי אף פוליטיים. הולנת"ע נכנעה להשפעתם של גופים אינטרסנטיים ששוב ושוב מאיימים בסכנת פרבור שתיגרם לכאורה כתוצאה מבניית יחידה שלישית, אף על פי שטענה זו שהעלה פורום ה-15 כבר נדחתה על ידי בג"ץ". לדברי יפרח, ביטול ההחלטה מתעלם מהיתרונות התכנוניים הלאומיים והסביבתיים שבבניית יחידה שלישית בנחלה, לרבות היותה פתרון נוסף למצוקת הדיור והעדפת עיבוי ישוב על הרחבתו. יפרח דורש מסער להורות לולנת"ע להגיש המלצתה הראשונה למועצה הארצית התומכת בתוספת, ולא את ההחלטה החדשה.

בלשכת שר הפנים גדעון סער מסרו ל"גלובס" כי "כמה ישיבות מקצועיות התקיימו בנושא. רוב מכריע של העמדות המקצועיות שהוצגו בישיבות גרסו כי חלוקת עושר צודקת ומאוזנת בין תושבי המדינה אינה מצדיקה לאפשר יחידת מגורים שלישית במושבים באופן גורף. חלק מהעמדות סברו כי יש לשקול בחינה נפרדת של הסוגיה בכל אזור גיאוגרפי, וכי יש לנקוט גישה מחמירה יותר כשמדובר במושבים החזקים במרכז. סער השתכנע שאין זה נכון לאפשר בנייה גורפת של יחידה שלישית. זאת על מנת לבחון בצורה עניינית תוספת זאת בכל אזור בארץ בנפרד, בין היתר תוך בחינת ההשלכות על המגזר העירוני. ההחלטה הסופית תתקבל על פי החוק, על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה".