אובמה מתכנן שוב מעורבות אישית בסכסוך הישראלי-פלסטיני

ילחץ על נתניהו לקבל את מסמך המסגרת בפגישתם בבית הלבן ביום ב' הקרוב ■ פקידי ממשל: הנשיא לא רוצה ליטול סיכון שהעדר מעורבותו האישית בתהליך השלום יהיה הגורם לכשלון התהליך ■ המטרה: להכריז על מסמך המסגרת בסוף אפריל

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שבחש במו ידיו בקדירת הסכסוך הישראלי-פלסטיני בתקופת כהונתו הראשונה, עד שנצרב, מתכנן לשוב ולטפל אישית בתהליך השלום. הביטוי הראשון של מעורבותו האישית המחודשת יהיה הפעלת לחץ על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקבל את מסמך המסגרת לשיחות השלום במהלך הפגישה בין אובמה לרה"מ בבית הלבן ביום ב' הקרוב. כך מוסר היום (ה') "ניו יורק טיימס", שמצטט "יועצים" של הנשיא.

במארס, מתוכנן אובמה להיפגש עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס. גם בפגישה זו צפוי אובמה לקרוא לעבאס לקבל את מסמך המסגרת, שאותו מגבש עתה שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי. (בעיתון הפלסטיני "אל קודס" נכתב אתמול, כי בתום פגישה בין עבאס לקרי בפאריס, בשבוע שעבר, אמר עבאס שההצעות שאותן העלה קרי באזניו הן "מטורפות". לפי הדיווח, הציע קרי, ששכונת בית חנינא, במזרח ירושלים, תהיה הבירה הפלסטינית העתידית, במקום כל מזרח ירושלים; שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינה יהודית; ושהם יוותרו על בקעת הירדן. אין אימות ממקור אחר לדיווח זה).

פקידים בבית הלבן אמרו, שהמטרה שהציב אובמה היא להכריז על מסמך המסגרת בסוף אפריל, מועד היעד שקבע קרי בקיץ שחלף. המסגרת אמורה לשמש בסיס לשיחות שלום עתידיות בין ישראל לפלסטינים ולפרט עמדות בנושאי הליבה שעליהן יוכלו הצדדים להסכים או לחלוק.

ה"טיימס" מציין, שהחלטת אובמה להתערב אישית בתהליך, פעם נוספת, רוויה סיכונים. בתקופת כהונתו הראשונה היה המאמץ הדיפלומטי האמריקאי במזה"ת אחד מעמודי התווך של מדיניות החוץ שלו, אך המו"מ בין הצדדים קרס לקראת סוף 2010. מאז תחילת כהונתו השניה, הותיר אובמה את הנושא הישראלי-פלסטיני כמעט כליל בידי קרי, שהפך את תהליך השלום לקדימותו הראשונה. וביקר באזור יותר מעשר פעמים.

"נוצרה עתה הזדמנות, בעיתוי טוב, למעורבות של אובמה", אמר לעיתון פקיד בכיר בממשל. אם שני הצדדים יסמכו ידם על מסמך המסגרת, יהיה אפשר להאריך את המו"מ ביניהם עד סוף 2014, מועד יעד חדש להשלמת הסכם שלום בין הצדדים.

פקידים בממשל מציינים שאובמה מעולם לא איבד ענייין במאמץ הדיפלומטי במזה"ת. הם מביאים כדוגמה את הנאום הנלהב שנשא הנשיא בירושלים במארס אשתקד. אך לאחר כשלון המאמץ הראשוני של אובמה בסוף 2010, וקריסתה של יזמה נוספת לקדם את התהליך במאי 2011, החמיצו היחסים בינו לבין נתניהו, ונושאים אחרים, כגון התכנית הגרעינית של איראן, דחקו הצידה את תהליך השלום.

מבחינת הבית הלבן, האתגר הוא להכניס את הנשיא שוב לתמונה רק כאשר יהיה ברור שלמעורבותו תהיה חשיבת קריטית. עכשיו, כאשר מועד היעד שהציב קרי הולך ומתקרב, ולא מסתמנת שום הסכמה בין נתניהו לעבאס, הגיע הרגע המתאים. "הנשיא אינו מוכן ליטול את הסיכון שהעדר מעורבותו האישית בתהליך השלום יהיה הגורם לכשלון התהליך", אמר פקיד בכיר.

בכל זאת, אין שום ודאות שאובמה יוכל לרשום הישג היכן שקרי לא הצליח לעשות זאת עד עתה, שלא לדבר על כשלונותיהם של נשיאים קודמים, מציין ה"טיימס". יש החוששים שאם אובמה יניח עתה את כל יוקרתו על כף המאזניים במאמץ לשכנע את הצדדים לקבל את מסמך המסגרת, לא ישארו בידיו מספיק אמצעים ללחוץ על הצדדים לחתום על הסכם סופי בבוא העת.

תזכורת: פקידים אמריקאים חשפו, בשיחות עם מנהיגים יהודיים, כמה פרטים על מסמך המסגרת. בין היתר, קוראת טיוטת המסמך להקמת אזור ביטחון לאורך נהר הירדן, שיהיה מבוצר בגדרות היי-טק, עם חיישנים אלקטרוניים ועם מל"טים. אך המסמך אינו עוסק באופן ספציפי במעמד ירושלים.