ארה"ב מעניקה לאוקראינה מיליארד ד'; מזהירה את רוסיה

שר-החוץ האמריקאי ג'ון קרי: "התערבות צבאית כלשהי, שתפגע בריבונות אוקראינה ובשלמותה הטריטוריאלית תהיה משגה חמור" ■ "ארה"ב אינה רואה את יחסיה עם רוסיה כהמשך המלחמה הקרה"

שר-החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, אמר אתמול (ד'), כי ממשל אובמה מוכן לתת לממשלה הזמנית החדשה באוקראינה ערבויות להלוואות בסך מיליארד דולר כסיוע חירום, שיאפשר לה לנקוט צעדים ראשונים לייצוב הכלכלה הלאומית. הערבויות האמריקאיות יפתחו לקייב ערוץ מהיר לקבלת הלוואות ממוסדות בינלאומיים, כקרן המטבע הבינלאומית, ואף מבנקים מסחריים בריבית נמוכה.

המשבר הפיסקלי הקשה באוקראינה נמצא ביסוד התהפוכות הפוליטיות במדינה, שהגיעו לשיאן עם הדחת של הנשיא ויקטור יאנוקוביץ' והקמת הממשלה הזמנית. יאנוקביץ' הפרו-רוסי הפנה עורף לברית כלכלית עם האיחוד האירופי כדי לקבל חבילת סיוע מיידית מרוסיה. ההחלטה הזו הציתה את ההפגנות ההמוניות שהביאו לנפילתו.

אלה שהתנערו מ"שלטון הגנבים" של יאנוקביץ' זקוקים עתה בדחיפות לסיוע בינלאומי, אמר קרי, בשיחה עם עיתונאים בוושינגטון. הוא קרא לממשלה החדשה לקיים לוח זמנים מהיר לבחירות חדשות, ובה בעת לא להסס להנהיג רפורמות פיסקליות קשות וצעדים למניעת שחיתות, מהלכים שעשויים לפתוח שערים להשקעות גדולות יותר של קרן המטבע באוקראינה.

אך רוב דברי קרי היו מכוונים לרוסיה. הוא הזהיר את הקרמלין מפני התערבות צבאית באוקראינה והכריז שפעולה כזו תחולל תגובה בינלאומית חריפה נגד מוסקבה.

"אינני חושב שצריך להיות ספק כלשהו שפעולה צבאית, שתפגע בריבונות אוקראינה ובשלמותה הטריטוריאלית, תהיה משגה חמור אדיר ממדים", אמר שר-החוץ האמריקאי.

דבריו היו תגובה להחלטת הפתע של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לערוך תמרון צבאי של כוחות יבשה ואוויר סמוך לגבולה של רוסיה עם אוקראינה. רבבות חיילים רוסיים הועמדו בכוננות והוגברו אמצעי הביטחון במטה הצי הרוסי בים השחור, בקרים, בדרום אוקראינה.

קרי אמר, שאם רוסיה תשלח כוחות צבא לאוקראינה זו תהיה התנהלות צבועה לאור התנגדותה החזקה להתערבות צבאית של כוחו נאט"ו בלוב ובסוריה. עם זאת הוא הדגיש, כי וושינגטון אינה מעוניינת בהתמודדות עם רוסיה. "לא מדובר פה בסרט 'רוקי 4' או במשחק סכום אפס", אמר קרי. "איננו רואים את המצב באוקראינה דרך עדשות של מזרח נגד מערב או רוסיה נגד ארה"ב. אנו רואים זאת כמצב שבו אנשים במדינה ריבונית מביעים את שאיפתם לבחור את עתידם".