דנקנר מוכר את הווילה, לאומי דורש ממוטי זיסר דמי שכירות

בתי הקלפים של הטייקונים: דנקנר מציע למכירה את הווילה המפוארת שלו בהרצליה פיתוח תמורת 45 מיליון שקל ■ כונס הנכסים מטעם בנק לאומי דורש כי זיסר ואשתו ישלמו 60 אלף שקל לחודש שכירות עבור המגורים באחוזתם המפוארת בכפר גנים

‎לתחזק מותג של "טייקון", על כל האקססוריז הכרוכים בכך וביניהם אחוזת פאר בשווי של עשרות מיליוני שקלים, זה עניין יקר. בפרט כשמדובר בטייקון שאיבד את השליטה בעסקיו במסגרת הסדר חוב, וכעת הופך ביתו ליעד השתלטות עבור נושיו - בין אם זה בכוח, כמו בהליך כינוס הנכסים שמבצע בנק לאומי לאחוזתו של מוטי זיסר, הבעלים לשעבר של אלביט הדמיה, ובין אם זה מגיע כצעד "יזום" מצד החייב, כמו במקרה של נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי לשעבר, שמציע כעת את ביתו למכירה.

‏‏דנקנר, שמנהל בימים אלו מו"מ להסדר חוב מול הבנקים, הביע לאחרונה נכונות להציע למכירה את הווילה המפוארת שלו בהרצליה פיתוח תמורת 45 מיליון שקל, וזאת לצד שלישי שאין לו קשר משפחתי עמו. כוונתו של דנקנר היא שחלק מהתמורה עבור הבית תשמש להחזר החוב שלו לבנקים, במסגרת הסדר עימם. יחד עם זאת, דנקנר עוד לא קיבל את הסכמתם לכך.

סך החוב לבנקים של גנדן וטומהוק - החברות הפרטיות באמצעותן שלט דנקנר באי.די.בי - מוערך בכ-900 מיליון שקל, אולם ברור כי לדנקנר אין כעת מקור שיאפשר לו להחזיר את החוב. לכן, ההסדר עם הבנקים יתמקד שערבויות האישיות שנתן דנקנר לשישה בנקים שונים.

הערבויות הללו נאמדות ב-485 מיליון שקל, כשמתוכן הערבות לבנק הפועלים עומדת על 147 מיליון שקל; לבנק לאומי על 127 מיליון שקל; למזרחי טפחות על 20 מיליון שקל; והיתרה לבנקים קרדיט סוויס, דיסקונט ואגוד.

דנקנר רכש את הזכויות לבניית ביתו ב-1998 תמורת 9.3 מיליון שקל, בשתי חלקות שונות אותן איחד לחלקה אחת בת 2 דונם. על הקרקע בנה דנקנר וילה מפוארת בשטח בנוי של כאלף מ"ר, הכוללת בריכה, חדר כושר, חדר קולנוע, מעלית, חנייה למכוניות ולסירה וחצר גדולה ומטופחת. לאחרונה פורסם כי בספטמבר האחרון, בשיא סאגת הסדר החוב באי.די.בי, רשם דנקנר חצי מהווילה על שם אשתו, אורלי.

זיסר ממשיך להילחם

בעוד דנקנר מבקש לשתף פעולה עם הבנקים, ממשיך מוטי זיסר להתעמת מול לאומי ופועלים, הבנקים הנושים שלו. בשבוע שעבר הגיש לבית המשפט עו"ד יניב אזרן - כונס הנכסים מטעם לאומי אותו מינה ביהמ"ש למכירת אחוזתו של זיסר - דרישה כי זיסר ואשתו, ברכה, ישלמו באופן מיידי דמי שכירות של 60 אלף שקל לחודש עבור המגורים באחוזתם המפוארת בכפר גנים, שבפתח תקווה. זאת, בהתאם להסכם השכירות שחתמו בני הזוג בפברואר 2010 עם מרכזי שליטה, חברה פרטית שנמצאת בבעלות זיסר.

חברת מרכזי שליטה, נזכיר, נמצאת תחת כינוס הנכסים של עו"ד גיורא ארדינסט, בא כוחו של בנק פועלים שלו חייב זיסר כמיליארד שקל, וזאת בהוראת בית המשפט. באוקטובר האחרון נתן ביהמ"ש החלטה נוספת בעניין זיסר, לפיה ימונה כונס נכסים לאחוזתו, וזאת בעקבות הליך הוצאה לפועל שפתח בנק לאומי, שהוא הבנק שנתן את המשכנתא לרכישת ולבניית האחוזה. היקפה של המשכנתא הזו עומד על 15.5 מיליון שקל.

מטרתו של עו"ד אזרן, שמונה לכונס של הבית, היא למקסם את התמורה על הנכס עבור שני הבנקים, כשהפועלים מעריך את שווי הנכס בכ-71 מיליון שקל. הנכס, אותו בהחלט ניתן לכנות אחזוה, כולל 8 דונמים, שעליהם שטח בנוי של 3,000 מ"ר. כפי שנחשף ב"גלובס", סביב האחוזה פועלת אבטחה צמודה של 24 שעות 7 ימים בשבוע. פרט לזיסר גרים במקום גם ילדיו והם נהנים ממתקני האחוזה שכוללים מקווה, בית כנסת, בריכת שחיה, אולם באולינג, ואולם קולנוע פרטי.