"אנשים בודקים את הפיד שלהם בפייסבוק 15 פעמים ביום"

מחקרים מוכיחים כי השימוש ברשתות החברתיות מכניס ריגוש לחיינו ומעלה את רמות האוקסיטוצין במוח ■ ענת אלחנני, הממונה על פייסבוק ישראל, מסבירה איך קורה שרמת המעורבות של המשתמשים הישראלים היא מהגבוהות בעולם

נבואת הזעם שלפיה פייסבוק תחסל את הקשרים האנושיים שלנו חטפה נוק-אאוט, כאשר מחקר מרתק שנערך באוניברסיטת קלרמונט הוכיח כי פעילות ברשתות חברתיות דווקא מעלה משמעותית את רמת הורמוני האוקסיטוצין, הידועים כמעורבים בהתרגשות הכרוכה באהבה.

החוקר, פרופ' פול זאק, מצא גם שהפעילות מפחיתה את רמת הורמוני הלחץ קורטיזול ו-ACTH. המסקנה שלו הייתה שהרשתות החברתיות עשויות להפחית את הסיכויים ליתר לחץ דם, אירועים מוחיים והתקפי לב, מכיוון שהן מספקות את התמיכה החברתית הדרושה לנו. למעשה, הן מעוררות הפרשת אוקסיטוצין ברמות זהות לאלו שמופרשות במפגשים חברתיים פנים אל פנים.

"בפייסבוק יש נכון להיום למעלה מ-1.1 מיליארד משתמשים פעילים בעולם. כ-56% מהישראלים משתמשים בטלפון הסלולרי כאמצעי הגלישה העיקרי בפייסבוק", אומרת בראיון ל"ליידי גלובס" ענת אלחנני, הישראלית הבכירה ביותר בפייסבוק, שאחראית על פעילות החברה בישראל.

- אנשים מתעוררים בבוקר ומיד בודקים בסלולרי שלהם מה קורה בפייסבוק. איך אתם יוצרים את הריגוש הזה אצלם?

"הכול סובב סביב התוכן. אנחנו כל הזמן מפתחים את המוצר כך שהם יראו תוכן שיהיה רלוונטי ומעניין עבורם, שירגש אותם, ושזה יהיה בצורה ידידותית ונגישה".

- מדובר ברשת חברתית שלא מתחדשת הרבה. איך בכל זאת ממשיכים לרגש?

"פייסבוק מתפתחת ומתחדשת כל הזמן. אנחנו חברה מאוד דינמית, שמקפידה להקשיב כל הזמן לרחשי לבם של המשתמשים ולפתח בהתאם לכך מוצר שיספק להם חוויה עשירה יותר. בנוסף, הפלטפורמה שלנו פתוחה, מה שמאפשר לפתח על גבה אפליקציות שיעשירו את חוויית המשתמש, כך שלמעשה בכל רגע נתון היא מתחדשת על ידי עשרות אלפי אפליקציות. בשנה וחצי האחרונות אנחנו גם מתמקדים יותר בחוויית הטלפונים הניידים, כי שם האנשים נמצאים".

- מחקר של אוניברסיטת פרינסטון קבע כי פייסבוק תאבד עד 80% מהמשתמשים שלה עד 2017. גם גופים אחרים יוצאים עם מחקרים המנבאים את סופכם?

"אין לי ספק שפייסבוק תמשיך להיות מקום מרכזי עבור אנשים בכל רחבי העולם גם בשנים הקרובות. אנחנו רואים גידול מתמיד בכמות המשתמשים, בנפח הפעילות שלהם ובתכיפותה. על פי חברת המדידה קומסקור, נכון להיום דקה מתוך כל חמש דקות שימוש בסלולר בארה"ב היא בפייסבוק או באינסטגרם (שבבעלותה). פייסבוק היא חלק בלתי נפרד מהחיים ומהזהות של אנשים כיום".

כותבים על הקירות

אלחנני, 34, רווקה, מתגוררת היום בדבלין, מקום מושבו של מטה החברה הגלובאלית, ועובדת בשני מישורים עיקריים - מול המפרסמים הגדולים בשוק הישראלי, ומול חברות הייטק וסטארט-אפים שפונים ללקוחות בכל העולם. "למעשה, אני כל הזמן על הקו תל אביב-דבלין, מגיעה לישראל פעם בחודשיים שלושה כדי לעשות מרתון פגישות עם לקוחות".

המשרדים של פייסבוק בנויים כאופן ספייס גדול, ללא מחיצות והיררכיות. "זה מאפשר אווירה מאוד משתפת. העיצוב של המשרד נעשה בעיקר על ידי העובדים עצמם במסגרת ימים מרוכזים". בקומה אחת ישנו ציור קיר ענק של עובד חובב אמנות, בקומה אחרת תמונות קנבס של נופים שצילמו עובדים ברחבי העולם. "הכול על מנת לייצר סביבה מפרה ועשירה המעודדת חשיבה מחוץ לקופסה. אצלנו לכתוב על הקירות זו נורמה. פוסטרים עם ערכי החברה כמו 'התקדם מהר ושבור דברים' ו'מה היית עושה אם לא היית מפחד', תלויים בכל מקום.

"על הגג יש שולחנות פיקניק ונוף שמשקיף לנהר הליפי ולים האירי. בקיץ אנחנו עולים לאכול צהריים על הגג, ובחורף, כשהשמש זורחת לקראת 9:00 בבוקר, אנחנו יכולים לראות את השמש עולה מהים".

- איך מתנהל הקשר שלך עם מארק צוקרברג?

"בכל שבוע מתקיימת ועידת וידיאו עם מארק. הוא יושב במשרדים במנלו פארק, עיירה קטנה סמוכה לסן פרנסיסקו, ומקיים דיון עם צוותים של פייסבוק בכל העולם. הוא מספר לנו מה הדברים החדשים שמתרחשים בחברה, מעדכן, מדבר על החזון שלו ולבסוף עונה על שאלות. השיחה מתקיימת באווירה א-פורמלית, כל עובד שרוצה מרים את היד ושואל אותו שאלות. זה דו שיח מדהים ופתוח ויש תחושת קרבה לאלה שמנהלים את העסק הזה".

מזה זמן מה עולות טענות חריפות על חוות לייקים שמופעלות בעולם השלישי, עם עובדים סביב השעון שלוחצים על לייקים לדפים ששילמו על כך. הטענות האלה אוגדו לסרט שרץ ברשת, תחת השם Facebook Fraud (תרמית הפייסבוק). הטענה העיקרית היא שהכלי הזה עוזר לפייסבוק להתחרות בפרסום של גוגל, אך גורם לכך שאמון המשתמשים ברשת החברתית הזו הולך ונשחק.

אלחנני מכחישה בצורה נחרצת את הטענות. "לייקים מזויפים לא עוזרים לנו. במהלך השנתיים האחרונות הוכחנו שהפרסום בפייסבוק מניע תוצאות עסקיות אמיתיות, וזה לא יכול היה להתאפשר אם היה מדובר בלייקים או בפרופילים מזויפים. בנוסף, אנחנו משפרים בעקביות את המערכות שלנו על מנת לנטר ולהסיר אותם מהמערכת".

- מה שאת מתארת כהצלחה של פייסבוק מאלץ אותנו להיות צרכנים מודעים, להתעלם ממודעות ממומנות.

"ובכל זאת, אם על כל דולר שהמפרסם משקיע בפייסבוק הוא מכניס 4 דולר, אז המספרים מדברים בעד עצמם. נקודה נוספת היא שאנחנו נמצאים בעיצומו של שינוי גדול באופן שבו נצרכת המדיה. באינטרנט אין היום פריים טיים. אנשים נמצאים בפייסבוק כל היום - הם בודקים את הניוז פיד שלהם 14-15 פעמים ביום בממוצע. לדעתי, הנתח של המדיה המסורתית בעוגת הפרסום עדיין גדול מכפי שהוא צריך להיות".

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר בסטימצקי