"הצעד של לפיד משדר פאניקה, הכסף יילך לקבלנים"

תגובות צוננות בענף הנדל"ן לתוכנית המענקים של קבינט הדיור: "באוצר יורים בקפצונים, משדרים אי וודאות לרוכשי הדירות"

"קבינט הדיור משדר פאניקה. זה נראה שכל ארסנל הפתרונות מתרוקן וכבר לא יודעים מה לעשות". כך מגיב היום (ב') יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, על ההצעה החדשה של משרד האוצר למתן מענקים בסך 100 אלף שקל לרוכשי דירה חדשה.

דנוס: "הייתה התנגדות עזה לכל נושא המענקים מצד משרד האוצר ואם עכשיו זה הפיתרון שמציעים, מדובר בזגזוג. הם רק יורים בקפצונים, עושים הרבה רעש, בלי תוכן. הבעיה היא שכל ההצהרות הללו משדרות רק אי וודאות לרוכשי הדירות ולכל מי שפועל בענף הנדל"ן".

היזמית דליה שוסטר, יו"ר ובעלים של קבוצת נוה שוסטר: "הרעיון הטוב והפשוט ביותר הוא הפחתת המע"מ, הרעיונות האחרים הם לא יותר מטיפה בים. אם המדינה באמת רוצה להטיב עם הזוגות הצעירים לרכוש דירה ראשונה קרוב להורים או למקום העבודה, מבין הרעיונות שעל הפרק, הנחה בשיעור המע"מ תהווה את הפתרון הטוב ביותר".

גם בני קרת, מנכ"ל אזימוט ויועץ לחברות נדל"ן סבור שמענק בסך 100 אלף שקל לא יפתור את הבעיה: "הזוגות הצעירים פשוט לא יכולים לרכוש דירה למגורים. הממשלה חייבת לבצע שינוי מבני עמוק ולפעול בדרך של פטור ממע"מ או פיקוח על מחירי הדירות. אמנם, ההצעה של מתן מענקים תפתח צוהר לזוגות צעירים רבים שיצליחו לרכוש דירה ראשונה גם במעגלים הקרובים למרכז הארץ ולא יצטרכו להמשיך לגור בשכירות, אצל ההורים או להתרחק לפריפריה, אך הענקת פטור ממע"מ על רכישת דירה ראשונה היא פעולה אגרסיבית ויעילה יותר להקלה על הרוכשים. פטור ממע"מ ייתן הטבה של 18% ולא של 8%-10% בלבד כפי שניתן לקבל באמצעות המענקים".

"המענקים הם טעות גדולה"

גם שמאי המקרקעין ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, תוקף את ההצעה: "המענק שמציע האוצר לרוכשי דירה ראשונה הינו בבחינת לעג לרש. מענקים, מה לעשות, מעולם לא הורידו את מחירי הדיור וגובה המענק ביחס ל מחיר דירה ממוצעת באיזור הביקוש הינו ממש מגוחך. הצעתי בעבר, ואני מציע שוב, לבטל מידית את המע"מ עבור זוגות צעירים או רוכשי דירה ראשונה. ביטול המע"מ יוריד מידית 18% ממחיר הדירה, יעניק אפשרות הרבה יותר משמעותית לרבבות זוגות צעירים להגיע לדירה משלהם, קל וחומר באיזור הביקוש".

אייל הנדלר, משותף ומבעלי קבוצת כנען, סבור שחלוקת מענקים כלל איננה אפשרית: "המדינה לא תוכל לעמוד בירוקרטית במתן מענק גורף של 100 אלף שקל לרוכשי דירה ראשונה למגורים. הטוב והישים ביותר - פטור ממע"מ. בהנחה שדירה ראשונה ממוצעת עולה כמיליון וחצי שקל, הרי שהנחה של כ-300 אלף שקל היא הנחה אמיתית וקלה יותר ליישום ומתאימה מאוד לטווח המידי, בעוד תכנית מחיר מטרה הינה סבוכה ומורכבת ליישום וייתכן שתהייה טובה רק בעתיד רחוק יותר".

ערן רולס , יו"ר מרכז הבנייה הישראלי: "תוכניתו של שר האוצר לפיד למענקים בסך 100 אלף שקל היא טעות גדולה. השר לפיד שוב מוכיח כי הוא נרתע מטיפול במחירי הדיור. המענק לא יוזיל את מחירי הדירות ומי שיהנה ממנו הם הקבלנים ולא הרוכשים. יש צורך לסייע למשפחות שרכשו דירות קטנטנות לפני 6 שנים והיום תקועות בלי יכולת לתת מענה מגורים למשפחה עם ילדים מתבגרים.

"התוכנית היחידה שיכולה לסייע היא 'מחיר מטרה', שכל מי שרוצה לרכוש דירה יחידה, בין אם דירה ראשונה או שיפור דיור, יוכל להירשם ולרכוש דירה במחיר סגור מראש. לצערי, לפיד לא מטפל במעמד הביניים וגם תוכנית 'דירה להשכיר' מנציחה את מחירי הדיור והופכת את החברות שיבנו את הדירות להשכרה לעשירות יותר על חשבון משפחות שייאלצו לגור בשכירות עד יומם האחרון. שר האוצר חייב לקבוע יעד להורדת מחירי הדירות ב 30% בתוך שלוש שנים".