פקידי האוצר מתנגדים לפתרונות מיידיים להוזלת הדירות

לא לפיקוח מחירים, לא לפטור ממע"מ; הקרב הנוכחי: מענק של כ-100 אלף שקל לרוכשי דירה ראשונה ■ נתניהו יצטרך להכריע

פקידים בכירים במשרד האוצר דוחים בתוקף הצעות שונות שהעלו שר האוצר יאיר לפיד ושר השיכון אורי אריאל להוזלה מיידית של הדירות.

הדיונים בין לפיד לאריאל מתמקדים בשבועות האחרונים סביב מספר יוזמות שהעלו השניים להורדת מחירי הדירות בטווח המיידי. כך, למשל, אריאל ניסה לקדם את תוכנית מחיר המטרה, שמשמעותה למעשה פיקוח על מחירי הדירות מטעם המדינה. במסגרת התוכנית, המדינה תוציא מכרזי בנייה באזורים שונים במדינה כאשר בכ-80% מהדירות המכרז יתנהל על המחיר הנמוך ביותר שיציעו הקבלנים לדירה.

זאת, בניגוד למכרזים הנהוגים כיום בהם הקבלן שמציע את ההצעה הגבוהה ביותר על קרקע מסוימת זוכה במכרז, מה שמייקר את הדירות. פקידי האוצר מתנגדים לתוכנית המטרה בשל התנגדותם הטבעית לפיקוח מחירים.

הצעה נוספת שעלתה בין לפיד ואריאל היא להעניק פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה ואף נשקלה האפשרות להרחיב את הפטור גם למשפרי דיור. גם להצעה זו, שמשמעותה גריעתם מיליארדי שקלים בשנה מקופת המדינה, התנגדו פקידי האוצר.

בשל התנגדות האוצר לתוכניות האמורות, עלתה לאחרונה הצעה חדשה-ישנה: מענק של כ-100 אלף שקל לרוכשי דירה ראשונה בכל המקומות במדינה. יש לציין כי תחילה עמד סכום המענק על כ-150 אלף שקל, וכעת הוא כבר הספיק לרדת במהלך הדיונים. גורמים במשרד השיכון סבורים כי לא מדובר בפתרון שייתן מענה למצוקת הדיור כי אין ביכולתו להשפיע על כל השוק כמו 2 הפתרונות האחרים.

בעוד שבועיים תתגלגל הסוגיה לפתחו של רה"מ נתניהו שיידרש להכריע בנושא.