אנליסטים: "משבר עם רוסיה יקשה על ארה"ב לרסן את איראן"

פסגת נתניהו-אובמה: ההתכתשויות אירעו בדלתיים סגורות. מאמץ להימנע מהתנגחות פומבית בין נשיא ארה"ב לראש הממשלה הישראלי ■ "המשבר באוקראינה עלול לפגוע ביזמה לריסון איראן"

בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לאורחו, רה"מ בנימין נתניהו, היתה אתמול הסכמה לפחות בנושא אחד: את חילוקי הדעות מלבנים בחדרי חדרים, הרחק מעיתונאים. שניהם נצרבו בעבר מגלישת המחלוקות הנצחיות ביניהם לעמודים הראשונים. וכך, בתחילת פגישתם בלשכה הסגלגלה, בפוטו-אופ, הם השמיעו למקרופונים ולמצלמות התבטאויות כלליות והחמיאו זה לזה במופע של סולדיריות מחויכת, כשכל מנהיג מרשה לעצמו רק מעט הצהרות מחודדות, קצה הקרחון של חילוקי הדעות.

אך השניים נמנעו במודגש מאיזכור הפיל הגדול והשקוף בחדר: הפוטנציאל של המשבר המתעצם באוקראינה לפגוע ביזמות ארה"ב במזה"ת, לרבות היזמה שחשובה ביותר לישראל: סיכול מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני.

אובמה בחר להיצמד למוכר ולידוע. הוא אמר, שפיתרון של שתי מדינות עודו אפשרי, אך הוא יהיה "קשה, ייחייב פשרות מכל הצדדים... ויצריך קבלת החלטות קשות".

בהתבטאות נינוחה, שלא עלתה בקנה אחד עם הביקורת הקשה שהטיח בישראל בראיון עיתונאי שפורסם יום קודם לכן, אמר אובמה: "אני רוצה להחמיא בפומבי" לנתניהו על "המו"מ המתמשך והמדוקדק" שהוא מנהל. הוא הוסיף: "אין מישהו שפגשתי יותר ונועצתי בו יותר מאשר ביבי, וזו עדות לברית שלא תיאמן בין מדינותינו. אמרתי זאת בעבר ואומר זאת שוב: אין לנו ידידה או בעלת ברית קרובה יותר מאשר ישראל, והקשר בין שתי המדינות ושני העמים אינו ניתן לפרימה".

נתניהו, שישב לצידו, חזר על הדרישה הישראלית, שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינת העם היהודי, והדגיש כנראה ברמז לדרישות שהוא מצפה לשמוע מאובמה, אולי על בקעת הירדן, כי "שלום בר קיימא הוא שלום שאפשר להגן עליו... הדרך היחידה להבטיח שלום היא להיות חזק". הוא הוסיף: "ישראל עשתה את חלקה (בתהליך השלום). אני מצטער לומר, שהפלסטינים לא". רה"מ אמר עוד, שהאתגר הגדול ביותר שעומד לפני ישראל הוא מאמץ למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני.

איש מהם לא הזכיר את הראיון שנתן אובמה לעיתונאי ג'פרי גולדברג, ושבו אמר, כי יקרא לנתניהו "לנצל את ההזדמנות" ולקדם שלום עם הפלסטינים :"אם לא עכשיו, אימתי, ואם לא אתה, אדוני ראש הממשלה, אז מי"?

והוא הוסיף בראיון איום מרומז: ארה"ב אמנם מוכנה להגן על ישראל המבודדת באו"ם ובגופים בינלאומיים אחרים, אך אם תהליך השלום יקרוס, יכולתה של ארה"ב לעשות זאת תצטמק.

כדבריו: "אם לא נראה הסכם שלום, ותימשך בנייה אגרסיבית בההתנחלויות, אזי יכולתנו להתמודד עם ההשלכות הבינלאומיות (שינבעו מהמדיניות הישראלית) יהיו מוגבלות". האם הכוונה לחרם בינלאומי של ישראל? הנשיא לא פירט. אין ספק שהסוגיות האלה נדונו באינטסיביות בלשכה הסגלגלה לאחר שהעיתונאים עזבו.

אך מעבר לבעיות המוכרות, שנטחנות עד דק בכל פגישה בבית הלבן, אין ספק שאובמה ונתניהו דנו בפוטנציאל המשבר באוקראינה לפגוע בכל הסתעפויות המדיניות האמריקאית במזה"ת.

אנליסטים ופקידי ממשל לשעבר, שמצוטטים היום (ג') ב"ניו יורק טיימס", אמרו שהקרע המתרחב עם רוסיה יוכל לסבך את מאמצי ממשל אובמה לרסן את מאמצי הגרעין של טהרן, לכבות את להבות מלחמת האזרחים בסוריה ואולי, אפילו, לשבש, לפחות בטווח הקצר, את תהליך השלום בין ישאל לפלסטינים.

רוסיה היא שחקנית חשובה בסוריה וגורם חשוב במו"מ בין שש המעצמות לאיראן. סכסוך ממושך עם מוסקבה יגלוש בהכרח לכל התחומים האלה ויהפוך את סוריה משותף לגורם משבש, אמרו האנליסטים.

"הרוסים יחפשו דרכים כדי להראות שהפעלת לחץ עליהם, או מאמצים לבודדם, יגבו מחיר מהלוחצים", אמר ל"טיימס" דניס רוס, לשעבר יועצו של אובמה לענייני המזה"ת. יש חששות ששיתוף הפעולה בין רוסיה לארה"ב בסוריה יפול קרבן לתהפוכות בחצי האי קרים.

גם המאמצים לריסון איראן עלולים להיפגע. "רוסיה עשויה למלא תפקיד מכריע במאמצים לשכנע את איראן להסכים למגבלות שיוטלו על תכנית הגרעין שלה", אמר רוברט איינהורן, דיפלומט לשעבר בסטייט דיפרטמנט, שהשתתף במו"מ עם איראן. "עימות עם רוסיה על אוקראינה עלול להקשות על מימוש שת"פ כזה".

נתניהו הודה, כי קרוב לוודאי שתשומת לבו של אובמה מוסחת מבעיות המזה"ת בגלל אוקראינה: "אני יודע שיש כמה דברים דחופים על סדר היום שלך", הוא אמר למארחו.
אובמה הקדיש חלק גדול מהפוטו-אופ לגינוי ההתנהלות הרוסית באוקראינה והזהיר את מוסקבה כי היא מסתכנת בבידוד כלכלי ודיפלומטי אם לא תסיג את כוחותיה מחצי האי קרים.