נשיא רוסיה פוטין: "לא ננקוט פעולה צבאית, בינתיים"

(עדכון) - נשיא רוסיה מתייחס לראשונה למשבר המחריף באוקראינה ומבהיר: "אנו שומרים את כל האופציות פתוחות" ■ פוטין אמר כי רוסיה עדיין רואה באוקראינה אחות, אך האשים כי בוצעה הפיכה לא חוקית בקייב: "פעולת הממשל הנוכחי פגעו ביציבות האזור"

במסיבת עיתונאים מיוחדת במוסקבה, התייחס נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפלישת חייליו לחצי האי קרים והבהיר כי בשלב זה אין בכוונתו לפעול צבאית נגד אוקראינה, אותה הגדיר "מדינה אחות" לארצו. "התרחשה במדינה הפיכה בלתי חוקית", הסביר את העילה לפעולות האחרונות.

בדבריו טען פוטין כי נשיא אוקראינה המודח ויקטור ינוקוביץ' הסכים לערוך בחירות ולא הפעיל כוח נגד האופוזיציה, דבר שהפך את המחאה למיותרת. "הממשל הנוכחי פגע בפעולות שלו ביציבות האזור, הם פגעו בעצמם בעצמאות המדינה", הדגיש הנשיא שנמצא במוקד הסערה הבינלאומית. "הבעיות באוקראינה קשות, האנשים שם רוצים שינוי ואני מבין את זה. השינויים צריכים להיעשות על פי חוק".

"ההפיכה באוקראינה נגד ינוקוביץ' נוגדת את החוקה, זו הפיכה לכל דבר. אפשר להחליף נשיא שהוא מת, מתפטר או מודח - אף אחד מאלה לא קרה באוקראינה. ינוקוביץ' נבחר כחוק וזו הסיבה שלדעתי הרשויות באוקראינה ביצעו הפיכה נגד החוקה - זה לא קורה בשום מקום אחר בעולם", אמר פוטין והוסיף: "אנחנו רואים במספר אזורים באוקראינה גילויי קיצוניות, פאשיזם ואף אנטישמיות, נעשים מעשי זוועה במדינה".

פוטין ניסה להנמיך את הלהבות ולהבהיר כי תזוזת הכוחות אינה נובעת מכוונה לפתוח במערכה צבאית. "לעיתים אנו עורכים תרגילים לבדוק את מוכנות הכוחות, זה הכל. עכשיו החיילים חזרו לבסיסם ואין לזה שום קשר לאוקראינה, הרי לא נורתה ירייה אחת", הדגיש. "כרגע אנו שומרים את כל האופציות פתוחות. לא ננקוט בשום פעולה צבאית בשלב זה, אנו עדיין רואים באוקראינה מדינה אחות".

מאז החלה המתיחות, נמתחה במערב ביקורת חריפה על המשטר במוסקבה - ובדבריו פוטין החליט להשיב אש. "הם פועלים רק על פי האינטרסים הגיאו-פוליטיים שלהם, אם אתה לא הולך איתם - הם מבקרים אותך, ולנו לא אכפת מהביקורת", אמר. "אנו אלה שצריכים להגן על תושבי אוקראינה, לא נעמוד בצד פאסיביים ונראה את אחינו מושפלים ונרדפים".

הבוקר: פוטין הורה לחיילים לחזור לבסיסם

דבריו של פוטין מגיעים לאחר שהבוקר הוא הורה לעשרות אלפי חיילי הצבא הרוסי לחזור לבסיסיהם, בתום התרגיל שנמשך כמעט שבוע באזור הגבול המערבי עם אוקראינה. מהקרמלין נמסר כי התרגיל הצבאי הסתיים בהצלחה וכי אין לו כל קשר לאירועים בחצי האי קרים.

בתרגיל, שיצא לדרכו ביום רביעי שעבר, השתתפו כ-150 אלף חיילים, 90 מטוסים צבאיים, 880 משוריינים, 80 ספינות מלחמה וכן ציוד צבאי רב. אתמול הגיע פוטין בכבודו ובעצמו על מנת לצפות בחיילים, שערכו תצוגת תכלית באזור צפון מערב רוסיה. במשרד ההגנה הרוסי הגדירו את התרגיל הנרחב, שנערך במרכז ובמערב רוסיה כמוצלח.

זמן קצר לאחר מכן דיווחו כלי התקשורת באוקראינה כי חיילים רוסים פתחו באש לעבר חיילים אוקראינים שצעדו לעברם. מדובר בירייה הראשונה שבוצעה בחצי האי שנמצא כעת במוקד הסכסוך בין המדינות, אך לא דווח על נפגעים כתוצאה מהתקרית הזו.

ארה"ב: נבדוק דרכים לבודד את רוסיה

הלילה הכחיש דובר משרד ההגנה הרוסי את הדיווחים כי רוסיה הציבה אולטימטום לאוקראינה, שלפיו היא תתקוף את המדינה אם לא תיכנע. הדובר כינה את השמועות על אולטימטום מהקרמלין לאוקראינה כ"שטות גמורה". גם מפקד הצי של רוסיה באזור הים השחור, סמוך לחצי האי קרים, הזים את השמועות. "כבר התרגלנו להאשמות של התקשורת האוקראינית על כך שאנו מוציאים לפועל פעולות צבאיות נגד עמיתנו האוקראינים", אמר מפקד הצי. "אלו שרוצים לשסות אותנו אחד בשני - יכשלו".

למרות שנראה כי רוסיה לא תתקוף במהרה את הכוחות האוקראינים, בארצות הברית עדיין בוחנים כיצד להגיב למעורבות הצבאית של מוסקבה בחצי האי קרים. בכיר בבית הלבן אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה ויועציו בוחנים דרכים לבודד את רוסיה. "עדיין יש לרוסים הזדמנות לעצור את ההסלמה, אבל אם לא - הם יתמודדו עם סנקציות", הוא הבהיר.