מתרחב: אלטשולר שחם מקים חברת ביטוח

בית ההשקעות פנה באחרונה למפקחת על הביטוח באוצר בבקשה לקבל רישיון מבטח, ועל פי הערכות הפעילות צפויה לצאת לדרך בעוד כשנה ■ גיא אילוז ממנורה גויס כדי לנהל את הפעילות החדשה

בית ההשקעות אלטשולר שחם מקים חברת ביטוח. ל"גלובס" נודע כי בבית ההשקעות, בניהולם של גילעד אלטשולר ורן שחם, הוחלט להרחיב את הפעילות בתחום החיסכון ארוך הטווח, ובכוונתו להשקיע בשנים הקרובות עשרות מיליוני שקלים לצורך ריתוק הון עצמי, ולטובת השקעה במערכות וכוח אדם.

לאחרונה הגיש בית ההשקעות בקשה לקבלת רישיון מבטח למפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, במטרה לעסוק רק בתחום ביטוח החיים. על פי הערכות, הפעילות - שתתמקד בהתחלה בשיווק פוליסות חיסכון וביטוחים טהורים ("ריסקים") - צפויה לצאת לדרך בעוד כשנה. פעילות הביטוח תנוהל בחברה עצמאית, שתוכפף ליאיר לוינשטיין, מנכ"ל הגמל והפנסיה באלטשולר שחם.

באלטשולר שחם כבר החלו בהיערכות לקראת קבלת האישור להקמת הפעילות מהאוצר. בשבועות האחרונים גייס בית ההשקעות את גיא אילוז, לשעבר סמנכ"ל ומנהל תחום עסקים ומוצרים במנורה מבטחים. אילוז, מנהל צעיר ומוכשר, יהיה אמון על הקמת חברת הביטוח של אלטשולר שחם.

כיום פועל אלטשולר שחם מול סוכני ביטוח והוא מחזיק בנוסף בקרן פנסיה מקיפה חדשה קטנה. בבית ההשקעות, שהוא השחקן הרביעי בגודלו בענף הגמל וההשתלמות, צפויים לשמור על מתכונת של עבודה מול סוכנים בהתאם לאופי הפעילות הנוכחי.

אלטשולר שחם הוא בית ההשקעות השני שמקים חברת ביטוח, אחרי פסגות. מדובר בהקמת פעילות מורכבת מאפס, שמאופיינת בין היתר בעלויות רבות וכבדות לצורך מכירת הפוליסות, מעבר לעלויות האדירות של הקמת החברה וקבלת הרישיון מהאוצר, כשההכנסות מצטברות לאורך שנים עד אשר התיק הופך לרווחי. התחום נחשב למורכב במיוחד, ובנוסף הוא נשלט כיום על ידי חמש חברות הביטוח הגדולות, שנהנות מיתרון לגודל ומקשרים ענפים עם סוכני הביטוח.

מצטרף לבתי השקעות נוספים

במהלך הזה מצטרף אלטשולר שחם לבתי השקעות גדולים אחרים שנכנסו לאחרונה לעולם הביטוח, במטרה להרחיב את ארסנל מוצרי החיסכון לטווח ארוך שלהם, מעבר לפעילויות הגמל והפנסיה.

הראשון להיכנס לתחום היה, כאמור, פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל, שלפני כשנה רכש את פעילות ביטוח החיים של שירביט תמורת 10 מיליון שקל, כפלטפורמה שעל גבה הוא מקים את פעילות הביטוח שלו. זאת, לאחר שתוכניתו לרכוש חברת ביטוח לא צלחה. פסגות גייס את אריק יוגב, לשעבר משנה למנכ"ל מגדל ומנכ"ל מבטח סימון, שכיום מנהל את פעילות החיסכון ארוך הטווח בבית ההשקעות.

גם בית ההשקעות מיטב דש מקדם פעילות בתחום הביטוח, אך באופן שונה. ביולי האחרון הצטרף למיטב דש רונן טוב - לשעבר מנכ"ל פסגות ובכיר במגדל - שמונה למנכ"ל בית ההשקעות וליו"ר מיטב דש גמל ופנסיה. במיטב דש בחרו לא לשלם את המחיר הגבוה שנלווה להקמת חברת ביטוח, אלא להתפתח בתחום של שיווק מוצרי ביטוח של חברות ביטוח אחרות, מקומיות ובינלאומיות.

מבחינת בתי ההשקעות הגדולים, הכניסה לעולם הביטוח היא מהלך הכרחי שמטרתו לסגור את הפערים האדירים שקיימים בינם לבין המתחרות הגדולות משוק הביטוח. בנוסף, בשנים האחרונות בתי ההשקעות מתמודדים עם ירידה חדה בדמי הניהול במוצרים השונים (ביחוד בקרנות הנאמנות ובקופות הגמל, וגם בניהול תיקים) וכן עם עלייה בהוצאות הניהול. כניסה לתחום הביטוח אמורה לספק מענה עתידי לסוגיה זו. אגב, מגמה דומה נצפית כיום גם בתחום הביטוח, כך שבתי ההשקעות הללו נכנסים למעשה לתחום תחרותי שחווה אף הוא שינויים משמעותיים.

גורם נוסף שדוחף את בתי ההשקעות לחפש מנועי צניחה הוא מצבו של ענף הגמל. התחום מאופיין כיום בהפקדות בהיקף נמוך יחסית, ובכך שחוסכים חדשים מעדיפים את החלופות שלו. כמו כן, למעלה מ-60% מהכספים שמנוהלים כיום בקופות הגמל הם כספים נזילים שניתן למשוך אותם בכל עת.

אחד הגופים המובילים בשוק

אלטשולר שחם מנהל נכסים בהיקף של 51 מיליארד שקל ונחשב לאחד מהגופים המובילים בשוק המוסדי. בשנים האחרונות נהנה בית ההשקעות מצמיחה מרשימה בתחומי הפעילות השונים שלו, שמתבססים על קרנות נאמנות, קופות גמל וקרנות השתלמות.

למרות ששוק הגמל אינו צומח, הרי שבשנים האחרונות אלטשולר שחם דווקא משכיל לגייס לקוחות לקופות הגמל שלו, הודות להעברות מקופות מתחרות. בשנה החולפת הוא העביר אליו קרוב ל-6 מיליארד שקל מהמתחרים, ורשם גידול של כ-47% בסך הנכסים שמנהלת חברת הגמל שלו, לאחר שחתם את 2012 עם צמיחה של 56% בנכסים המנוהלים.

לפני מספר חודשים הקים אלטשולר שחם פעילות חדשה בתחום קרנות הסל יחד עם קובי שמר וליאור כגן.