לקראת שבוע האופנה בת"א: הצצה לקולקצייה של המעצב שי שלום

17 שנה המעצב שי שלום מרכיב את הקולקציות שלו מבגדים שעיצב ללקוחותיו בהתאמה אישית. לקראת שבוע האופנה הוא מספר איך קווים מקבילים נפגשים

אחרי שבועות האופנה הארוכים שפקדו את בירות העולם השונות ונחתמו השבוע בפריז, שבוע האופנה חוזר בתחילת השבוע הבא לתל אביב: שלושה ימים, 22 תצוגות, מיטב המעצבים המקומיים, וגם אורחים בינלאומיים חשובים. הבולטות שבהם הן אנג'לה ומרגרטה מיסוני, הבת והנכדה של מייסדת בית האופנה האיטלקי, שאף יציגו בערב הגאלה את קולקציית קיץ 2014 שלהם כפי שהוצגה בשבוע האופנה במילאנו. ברשימה המקומית אפשר למצוא את המעצבות המבטיחות לי גרבנאו, תמרה סאלם והאחיות עינב זיני ונופר מחלוף (המותג סמפל), לצד כמה מהשועלים הוותיקים והחשובים - ששון קדם, גדעון אוברזון, דורין פרנקפורט, אלמביקה, קום איל פו, דניאלה להבי, ועוד.

את המעצב שי שלום, שמנסה למתוח את גבולות התפירה העילית מאז שסיים את לימודיו בשנקר לפני כ-17 שנים, קשה למקם על הסקאלה הזו. ב-2011, התצוגה שלו הייתה יריית הפתיחה של שבוע האופנה הראשון שהתקיים פה מאז ומעולם. זו הייתה גם התצוגה היחידה שצפה בה באופן אישי המעצב האיטלקי רוברטו קוואלי, שהגיע כאורח הכבוד; בשבוע האופנה ב-2012 התמקד שלום באופנת גברים בלבד; וקולקציית קיץ 2013 שלו ביטאה את הקו האישי שמאפיין אותו, בביצוע מכוון ומושכל של הרכבת בדים וגווני פסטל ססגוניים, סריגים דקים לצד חליפות ערב רשמיות העשויות בדי קרפ וצמר קליל.

בשבוע האופנה הקרוב יציג שלום קולקציית סתיו-חורף לשנת 2015-2014, שתנוע על המנעד שבין הנשי לגברי: ציטוטים מתוך המלתחה הגברית אומצו אל זו הנשית ואף להיפך; הצבעוניות מקבילה לצבעי תבלין חמים (קאמל, ירוק עמוק וסגול כהה, ועד צבעי חמרה ובריק עם תיבול דומיננטי של טורקיז); גזרות הקולקציה מאופיינות בחיתוכים גיאומטריים; המבנה הכללי מוארך והסילואט נושק לקווי המתאר של הגוף עם התרחבות מעודנת ונינוחה.

"אנחנו מצפים ללא מעט אורחים מהעולם", אומר שלום בראיון ל-G לקראת האירוע. "מגיעה במיוחד נציגות של סברובסקי העולמית, לקוחות שיגיעו מחו"ל, חברים ואנשי תעשייה מקומית".

- מתרגש?

"אני לא בן אדם שמתרגש. אני חושב שהתרגשות היא ביטוי לחוסר היכולת שלך להיות מופתע ואני מעדיף להיות מופתע מאשר להתרגש בטרם. לנטרל את כל הדברים שגורמים לך להתעכב ולנטרל את המקום שאתה רוצה להיות פה".

קולקציה כהצעת הגשה

עבור שלום, 45, שבוע האופנה התל אביבי, שיתקיים בתחילת השבוע הבא במתחם השוק הסיטונאי הישן (ראו מסגרת בהמשך), הוא מעין סגירת מעגל עבורו, זאת משום שאת מפיק האירוע, מוטי רייף, הוא מכיר עוד מצעירותו. אז פנה רייף לשלום, ימים ספורים לפני שסיים את לימודיו בשנקר, והציע לו לעצב שמלות לקמפיין בושם של קרטייה.

"זו הייתה הפעם הראשונה שקרטייה אפשרו למעצב מתחיל לעצב את הבגדים", הוא משחזר. "בהשקה הגיעו אליי פניות מנשים שנכחו באירוע ואהבו את מה שראו, ומאחר שהייתי רק בשלב סיום הלימודים, הכול התבצע בדירה הקטנה שלי בתל אביב. תפרנו במסדרון, גיהצנו במטבח ומדדנו בחדר האחד שהיה בבית.

"אהבתי את זה שיש לאנשים יכולת לראות מעבר למותג, ושגם אם אין סטודיו גדול ומפואר עם שם גדול ומוכר, יש את הבחירה הטבעית להתקרב לבגד דרך החומר והמעצב. בלי מתווכים. משם זה התגלגל מפה לאוזן והחלה להיבנות רשת חברתית קטנה של לקוחות. ברגע שהמספר הצדיק סטודיו פתחתי אחד, ומשם ניסחתי את הפנייה שלי לקהל שמלווה אותי עד היום. זה לא פורמט של חנות, זה פורמט של סטודיו עם מספר לקוחות שלא עולה על מאות בודדות".

שלום עובד באופן לא מאוד אופייני למעצבים בישראל, בגישת Custom Made Collection: הוא המעצב היחיד בצוות ועובדים איתו עוד שבעה אנשים: תופרות, רוקמים, סורגים. הכול על-פי הזמנה מותאמת אישית. הפריטים משמשים הצהרת כוונות אופנתית לקראת העונה שבפתח, אך במקביל מהווים השראה ליצירה של קולקציה אישית עבור כל לקוח.

"אני עובד עונתי לפי שתי קולקציות בשנה שהן רק הבסיס. במהלך השנה מתווספים עוד פריטים ברוח ההתרחשויות, לפעמים בעקבות דגם מוצלח שנעשה עבור לקוחה שנגזרת ממנו קולקציה קטנה נוספת. כך שהכול מאוד דינמי ואין תכתיבים ישנים של שתי עונות קלנדריות.

"יש קולקציה המוגשת כהצעת הגשה, היא מונה מספר מועט של פריטים ומקפלת בתוכה את רוח העונה - החומרים, הצבעוניות והגזרות. אך מאחר שאני לא רואה באופנה סוג של דיקטטורה, אני מאפשר ללקוח דיאלוג חופשי לחלוטין, מרמת הבחירה בצבע ועד התאמה אישית, באופן שלא מייתר אותי כמעצב, כמובן, אך גם נותן מקום להעדפה שלהם. יכול גם לקרות מצב שההעדפה שלהם תהיה רחוקה בפועל מהבסיס הרעיוני של הקולקציה".

המחירים נעים בין כמה אלפי שקלים לכמה עשרות אלפי שקלים - תלוי, כמובן, בגורמי האיכות המשתנים. "בדרך כלל הלקוחות שלי הם כאלה שהקנייה שלהם היא לא ספונטנית, פחות יחידנית ויותר בראייה של קולקציה שמרכיבה את המלתחה שלהם או משלימה אותה או מתווספת לה. יש לנו לקוחות מבלגיה, מספרד, מלוס אנג'לס", הוא מספר.

"לסירוגין, אופי החיים של אלה שכן גרים פה הוא כזה שעצם המגורים שלהם בישראל לא הופך אותם למנותקים, והגישה שלהם לחו"ל גדולה יותר משל אחרים, כך שהבחירה שלהם בדגמים כאלה או אחרים היא לא רק לרמת השימוש המקומית. זה בעצם מבטל אפילו את ההתאמה העונתית של בגד לסביבת האקלים".

הדמות בין הבגד לאיש

ברזומה של שלום אפשר למצוא שני שיתופי פעולה מדוברים: מותג הדנים LEE , בשנה שעברה, הוליד תערוכה חגיגית (שלום קיבל לידיו עודפי ייצור של דנים כחומר גלם, ותחת הכותרת "פירוק והרכבה" הפיח בדנים חיים חדשים); והשנה הוא ישתף פעולה עם חברת סברובסקי העולמית, יצרנית הקריסטלים המובילה בעולם. אבני הסברובסקי ששובצו בחפתי המעילים, בצווארונים, בשולי החולצות ובחפתי המקטורנים, נבחרו מתוך המנעד הגדול של חומר הגלם, והקבוצה צומצמה לכדי אבנים שקופות בגוונים התואמים את פלטת הצבעים של הקולקציה. אפיון הביצוע ניכר ברקמה מעין אקראית של משטחי הביצוע בסידור האבנים על פני הבגד.

"היו הצעות לאורך השנים לפתח קווים משניים עם אנשים שמצאו עניין בשיתוף פעולה ובלהשקיע", אומר שלום, "אבל מאחר שהתפיסה שלי נאמנה לרוח המקור, בחרתי להישאר בדרך שאני הולך בה היום. אני לא שולל מחשבה לפתח קו שהוא נגיש בצורה רחבה יותר, אבל טרם בשלו התנאים".

כשאני שואלת על הצעות נוספות שקיבל מבתי אופנה גבוהים בחו"ל הוא עונה בענייניות צנועה למדי: "כל הצעה שלא הגיעה לכדי מימוש נשארת בגדר הצעה, ואין מקום לתאר אותה או לספר עליה.

"הצגנו בלוס אנג'לס ב-2009, פעם אחת. נסעתי לשם כי הוזמנתי על-ידי השגרירות הישראלית. הביקורות היו חיוביות וקיבלתי הצעות נדיבות למדי, אבל הרגשתי שזה גדול עליי וממני ומוקדם מדי בשבילי ובחרתי לחזור. זו הייתה חוויה מרתקת ומרוממת רוח, ובכל זאת, מבחינתי אי אפשר לעזוב בית, צוות ותשתית. אני מאמין שכמעט בלתי אפשרי לעשות את זה בשלט רחוק".

- איפה נראה אותך בעוד עשר שנים?

"אני יכול רק לקוות שהלקוחות שלי ימשיכו איתי ואני איתם. אשמח לפתח קו משני שיוכל להתקיים ללא הנוכחות האישית שלי כמתווך בין הלקוח לבגד. זה משהו שככותרת מחשבתית גורם לי לתחושה של אנרגיה כמעט בלתי ניתנת לביטוי. מאחר ועד היום כל בגד שיצא מפה אני הייתי הדמות בין הבגד לאיש שלבש אותו, אין בגד אחד שיצא מפה שאני לא יודע איך הוא נעשה.

"ביום שאוכל לראות דגמים שלי על אנשים שאני לא מכיר, במקומות שאני לא מכיר, זה יהיה נפלא".