ייצור כלאיים במשק החשמל

אולי יימצא היזם שיסכים להסתכן, אך ספק אם יהיה בנקאי שיממן

ועדת יוגב צפויה להציג השבוע את המלצותיה לרפורמה בחברת החשמל ובמשק החשמל, ומדובר בניסיון לפתור בבת אחת, לאלתר ולתמיד את כל תחלואיו ההיסטוריים של משק החשמל בישראל: גם לחולל רפורמה בחברת החשמל ולקצץ 20% ממצבת העובדים, גם להציל את החברה מקריסה פיננסית ולהכפיל את יחס ההון העצמי למאזן שלה, גם לשנות את מבנה משק החשמל ולהנהיג כללי תחרות חדשים, גם להוזיל את מחיר החשמל לצרכנים וגם - כמובן, כמובן - להעניק ודאות ויציבות ליזמים, למממנים ולכל היתר.

השגת כל המטרות האלה היא לא מעשית, וזה ברור בראש ובראשונה ליוגב עצמו. המומחה מספר אחת היום לרפורמות במשק חוזר ומדגיש כי מעולם לא הוטלה עליו משימה מורכבת כל כך. "עשיתי כבר רפורמות שנועדו ליצור תחרות ענפית, עשיתי רפורמות שנועדו לייעל חברות, אבל לעשות את שני הדברים יחד - זה אתגר יוצא דופן", אמר היום בכנס רשות החשמל.

מעבר למורכבות האתגר, משימתה של ועדת יוגב יוצרת ניגודי עניינים מובנים. דרך המלך לפתור את הבעיות הפיננסיות של חברת החשמל היא העלאת התעריף, אבל הפוליטיקאים הוציאו את האופציה הזאת מארגז הכלים. לכן עבר יוגב לחלופה של הנפקת חברת החשמל בבורסה.

מי יקנה מניות של חברה קורסת שאין סיכוי לראות מהן דיבידנד בשנים הקרובות? בוועדת יוגב משוכנעים שהמהלך יצליח ומעריכים שניתן יהיה לגייס כמה מיליארדים. אבל הצורך למקסם את פוטנציאל ההנפקה מעמיד את טובת החברה בעיני המדינה הרבה מעל האינטרסים של המתחרים. בהתנגשות הזאת ברור מי ישלם את המחיר - היצרנים הפרטיים החדשים.

מפת הדרכים לתחרות במשק החשמל שמציעה ועדת יוגב היא יצור כלאיים שכמותו לא נראה עד היום בשום מקום. היא אוסף של כללים והסדרים, גיבוב של תעריפים ומכסות מסוגים שונים ומשונים, שמיכת טלאים שאינה מצליחה לכסות כלום.

מצד אחד מכניסים תחרות ומצד אחר מותירים בזירה את ההסדרים הישנים ואת חברת החשמל כשחקן-על שממשיך לשלוט בכל מקטעי הרשת ויביס בידיים קשורות כל מתחרה עתידי. מצד אחד מבטיחים ליצרנים הגנות ינוקא ומצד שני מקצצים את ההגנות ליזמים החלשים ביותר בטיעון שהן מונעות קיום תחרות אמיתית.

את המצב הבלתי אפשרי הזה היטיב להגדיר בשבוע שעבר שר התשתיות הלאומיות סילבן שלום, שבמשפט אחד מתח ביקורת על עודף הרגולציה, חלק שבחים לרשות החשמל על רגולציה "דינמית שמתאימה את עצמה לנסיבות המשתנות" וגם הזהיר "שאסור לשפוך את התינוק עם המים".

רק בישראל יש יזמים שיהיו מספיק מטורפים כדי להיכנס לשוק כזה, אבל ספק אם יימצא בנקאי אחד שפוי שיסכים לממן אותם.