ביו-מן: מיהו האיש מאחורי מניית הביוטק שטסה 245%?

אתר מוביל דירג את האנשים בעלי החזון בתחום, ולראשונה שם דגש לא רק על המוצרים, אלא גם על מידע, נגישות ושקיפות מול החולה ■ כך ברשימה אחת נמצאים מנכ"לים של תאגידי ענק, לצד מנכ"ל סטארט-אפ סודי שהוקם עם גוגל

אתר Fierce Biopharma דירג השבוע את הבכירים המשפיעים ביותר בתעשיית הפארמה. הסימון של אנשי החזון של התחום הוא גם במידה רבה סימון של העתיד שהתעשייה בונה לעצמה, וברשימה אפשר למצוא מנכ"לים של תאגידי ענק לצד מנהלים של ארגונים שצפויים להפוך לענקים.

בתחום תאגידי הענק הושם דגש על מידע, שקיפות והגעה לחולה. עומר ישראק, מנכ"ל מדטרוניק, נבחר בשל המהלכים שהוא עושה להרחבת החברה מעבר למכשור רפואי, לכיוון של ניהול כולל של מחלת המטופל. זהו צעד שלכולם ברור שצריך להיעשות, אבל מדטרוניק מוציאה מן הכוח אל הפועל. פרדה לואיס הול, סמנכ"לית הרפואה של פייזר, נבחרה מסיבות דומות - דווקא בשל הפעילות הציבורית שלה ל"העצמת חולים דרך נגישות למידע רפואי".

אנדרו וויטי, מנכ"ל גלקסו סמית'קליין, נבחר דווקא על רקע ההאשמות נגד החברה לגבי מתן שוחד בסין, בטענה כי הוא עושה ככל שביכולתו לתיקון המעוות ולהפוך אותה למופת של שקיפות ומינהל תקין. בארה"ב מובילה החברה הטמעה של שיטת תשלום עבור תרופות מבוססות תוצאה, ולא מבוססות מרשמים, שעשויה לעשות מהפכה בעולם הבריאות.

בנוברטיס, נבחר המנכ"ל ג'ורג ריינהרדט בשל הקיצוצים בתחומי פעילויות, בכוח אדם ובעיקר בשכר הבכירים - כולם מהלכים שהפוכים להיסטוריה של נוברטיס.

בחברת מרק נבחר נשיא תחום המו"פ, בשל המהלכים שלו לקילוף הבירוקרטיה והאצת תהליכים סביב פעילות המו"פ, בדגש על שיתופי פעולה עם גורמים חיצוניים, שבהם סטארט-אפים, צעירים ואקדמיה. J&J צוינה בשל ההצלחות שלה בתחום ההרדמה, שהיה די מוזנח עד היום.

בין החברות הצעירות שהוזכרו בדירוג, מעניינת במיוחד היא Calico, שבראשות ארט לוינסון - כיום יו"ר ענקית הביוטק ג'ננטק שנמכרה לרוש וכן יו"ר אפל. בתחום לא ציפו שלוינסון ילך שוב לסטארט-אפ, אך הוא גויס לחברה סודית שהוקמה על ידי גוגל לשם: "מלחמה בזקנה", ויותר לא פורט. החיבור בין לוינסון לגוגל, והעובדה כי הוא הצליח מיד לגייס לחברה עוד חמישה מנהלים כוכבים מלבדו, מעידים כי דברים מעניינים קורים בקליקו.

ג'יי פלטלי, מנכ"ל חברת אילומינה שמפתחת מכשירים לריצוף גנים ורושמת מכירות של כ-1.4 מיליארד דולר, סירב כמה פעמים להצעת רכישה מתאגיד רוש, ועם כל הצעה הוביל את החברה להישגים חדשים. המכשירים של החברה יאיצו ויוזילו משמעותית את תהליך הפענוח הגנטי.

מנכ"ל חברת אלנילם (Alnylam), ג'ורג' מרגנור, נבחר על רקע עלייה של 245% במניית החברה השנה, המעידה על כך שהשוק מאמין כי תחום פיתוח תרופות משתיקות גנים (RNAi) עומד סוף סוף להתרומם אחרי יותר מ-20 שנה של מחקר.

בחברת הביוטק המצליחה סלג'ין נבחר דווקא סמנכ"ל הפיתוח העסקי, ג'ורג' גולומבסקי, שבאמצעות תקציב המו"פ המרשים שלו - 2.2 מיליארד דולר ב-2013 - מכביר בשיתופי פעולה בעיקר בתחום הסרטן בתנאים נדיבים, ועסקאותיו דחפו השנה מעלה את כל המחירים של עסקאות בתחום הסרטן. עוד עסקן בלתי נלאה הוא מנכ"ל חברת ווילנט, ג'יי מייקל פירסון, שהביא את החברה שלו באמצעות גל אדיר של רכישות לשווי שוק של 40 מיליארד דולר. פירסון הצהיר כי הוא שואף להפוך את ווילנט לאחת מחמש חברות הפארמה הגדולות ביותר בשלוש השנים הבאות - מהלך שיצריך גידול של מעל פי ארבעה בשווי השוק.

בהמשך לדגש שהושם על שקיפות המידע והעצמת הפציינט, צורפו לרשימה גם כמה גורמים שלא מתחום התרופות, אך אחד מהם היה כלל לא צפוי. סטיב מילר, מנכ"ל חברת Express Scripts, המפעילה בית מרקחת מקוון ושירות ניהול מרשמים, החליט להשתמש במידע שנצבר בחברה שלו כדי להשוות יעילות ועלות של תרופות - ראש בראש, כפי שחברות הפארמה חוששות לעשות - ולהציע לחולים את המוצר עם יחס העלות-תועלת הטוב ביותר.

לדירוג צורפה גם נציגה של תחום קרנות ההון סיכון, המדשדש יחסית בסקטור הביומד. קרן Third Rock הגיעה השנה להישגים נאים וגייסה קרן חדשה בהיקף של יותר מחצי מיליארד דולר (המצטרפים לכ-1.3 מיליארד דולר). היא נבחרה דווקא בזכות הגישה של כניסה לחברות בשלבים מוקדמים, ואפילו ייזום עצמאי של חברות בתחומים מסוכנים, ועבודה צמודה עמן כדי להביא אותן למטרה. Third Rock מימשה כמה מהחברות המובילות שלה בהנפקות בנאסד"ק השנה, והייתה אחת הנהנות הגדולות מן הגל ששטף את וול סטריט לאחרונה.