פברואר בשוק הנדל"ן: הדירות התייקרו, השכירות הוזלה

מדד גלובס-הומלס לחודש פברואר: מחירי הדירות ממשיכים להצביע על מגמה של עליות, בשעה שמחירי השכירות נלחצים כלפי מטה ■ בבקעת אונו ובשרון התשואה הממוצעת לדירות גדולות נמוכה מ-3% ברוטו

הסיפור הנדל"ני המעניין נמצא אולי בשוק השכירות. בזמן שהריבית יורדת - מהלך שמזרים עוד ועוד רוכשי דירות למגורים ולהשקעה, מחירי השכירות דווקא נלחצים כלפי מטה - פועל יוצא של המשכורות הנשחקות ויוקר המחיה. מעבר לכך, עשרות אלפי הדירות שרכשו משקיעים לאורך השנים האחרונות תורמים ללחץ שלילי על מחירי השכירות, ודאי כשמדובר בחודשי החורף הרגועים בשוק ההשכרות.

מבחינה כלכלית רציונלית, מחירי דיור עולים ומחירי שכירות יורדים מוצאים את השוק משווי משקל. במציאות כזו, השוכרים צריכים להפסיק לחשוב על קנייה (ומשקיעים רבים אמורים לחשוב על מימוש). על פי מדד מחירי הדירות המבוקשים בלוח הומלס, מחירי השכירות לדירות חמישה חדרים בקרית אונו והסביבה ובאזור השרון גילמו בפברואר תשואה נמוכה במיוחד של 2.9% ו-2.8%, בהתאמה (מול מחירי מכירה מבוקשים). מדובר כמובן בתשואה ברוטו, ובאזורים עם מחירי שכירות גבוהים מ-6,000 שקל לחודש, מה שאומר שמלבד הוצאות שוטפות על תחזוקה ומציאת שוכרים ישנה חבות מס בשיעור של 10%.

פערי המחירים והתשואה הנמוכה הם שהבהילו את קרן המטבע בחודש שעבר. הקרן התריעה על כך שהמחירים התרחקו ב-22%-26% משיווי משקל, בשל פער בין מחירי הדירות למחירי השכירות ולרמת ההכנסה (בהתאמה). ועם זאת, כשהריבית כל כך נמוכה, הישראלים - גם הרציונליים - מוכנים לקנות דירה שמגלמת להם תשואה של 2%-3% בלבד, בעסקה שגם משאירה אותם עם החלום לגזור רווח הון ביום המכירה (למרות ביטול הפטור ממס שבח, בשיעור של 25%).

בשורה התחתונה גם פברואר הסתיים עם מגמה ברורה של עליות במחירי מכירה, בדגש על דירות קטנות. 6 אזורים הציגו עלייה בכל סוגי הדירות - ת"א, בקעת אונו, פתח תקווה, חיפה, בת ים-חולון ובאר שבע. מנגד, באשדוד-אשקלון ובר"ג-גבעתיים נרשמו ירידות.

מתודולוגיה:

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-5,000 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע. המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים
 מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים

מדד
 מדד