תומרקין תובע מיליון שקל ממועצת עמק חפר: "הרסה את פסליי"

חתן פרס ישראל לפיסול טוען כי דחפורים שביצעו עבודות עפר עבור המועצה ומושב בורגתה ניפצו והרסו את פסליו שניצבו מחוץ לסטודיו שלו

יגאל תומרקין בן ה-81 הוא אחד מחשובי האמנים של ישראל וחתן פרס ישראל לפיסול. אנדרטאות ופסלי חוץ של תומרקין מוצבים בעשרות אתרים בישראל ובעולם, לרבות במוזיאונים ואוניברסיטאות בארה"ב, גרמניה, יפן, ספרד ומדינות נוספות.

בתביעה בסך מיליון שקל שהגיש היום (א') נגד המועצה האזורית עמק חפר ומושב בורגתה לבית המשפט המחוזי מרכז, טוען תומרקין, באמצעות עו"ד ליעד וטשטיין ממשרד שלמה כהן ושות', כי דחפורים שביצעו עבודות עפר עבור המועצה והמושב ניפצו והרסו פסלים שלו שניצבו מחוץ לסטודיו שלו בבורגתה.

תומרקין שרוי במצב רפואי רופף שבעטיו הוא כבר לא מגיע לסטודיו. לפי התביעה, זוגתו של תומרקין, קרנית שחורי, ביקרה בסטודיו בינואר והזדעזעה לגלות כי "בהמשך לעבודות עפר במושב, ביצעו דחפורים עבודות 'חישוף' בחצר הסטודיו ורמסו וניתצו את פסליו של תומרקין שהוצבו בחצר".

לפי התביעה, "הפסלים, נכסי צאן ברזל של האמנות הישראלית, ניצבים עתה בחצר הסטודיו כערימה של גרוטאות המיועדות למחזור".

בתביעה מבקש תומרקין מבית המשפט כי יצווה על המועצה ועל המושב לחדול מלבצע עבודות עפר או כל עבודה אחרת בשטחי המושב העלולה לגרום נזק נוסף לפסלים. כמו כן מבקש האמן פיצוי בסך מיליון שקל בגין השמדת הפסלים והפרת זכויותיו הקנייניות והמוסריות. בנוסף, הוא דורש מבית המשפט כי יורה למועצה ולמושב לשחזר בצורה מלאה את הפסלים שניזוקו.