הגוזלים פורחים מהקן של וינרוט

אחרי שבחודש החולף נטש את המשרד עו"ד עודד גזית, מצוות הליטיגציה שמקיף את יעקב וינרוט - גם עו"ד ירון קוסטליץ, יד ימינו בתיק ליברמן, יוצא לדרך עצמאית: "יעקב וינרוט הבין את החלטתי, ואנו נפרדים באהבה. זה טבעי - כמו גוזלים שעוזבים את הקן החם כדי להקים להם קן משל עצמם" /

עו"ד ירון קוסטליץ, שהצטרף כשותף למשרד עוה"ד וינרוט לפני כשמונה שנים עוזב את הפירמה ומקים משרד עצמאי. דרכיהם של וינרוט וקוסטליץ נפרדות כחצי שנה אחרי שעו"ד קוסטליץ סייע לבוס שלו, עו"ד-ד"ר יעקב וינרוט, ולעוה"ד גיורא אדרת ונתי שמחוני, להביא לזיכויו המהדהד בבימ"ש השלום בירושלים של שר החוץ אביגדור ליברמן. ליברמן זוכה מהאישומים בפרשת השגריר מבלארוס.

המשרד שמקים קוסטליץ בימים אלה - שימוקם במגדל ב.ס.ר ברמת-גן - יתמקד בייצוג בעבירות צווארון לבן, בליטיגציה אזרחית-מסחרית (לרבות מסים ודיני עבודה), ובליטיגציה מינהלית.

אל קוסטליץ יחבור במשרד החדש עו*ד יואב סגל, שסיים בסוף 2013 את עבודתו במשרד וינרוט, לאחר 12 שנים. סגל עתיד להתמקד בהיבטים האזרחיים של הפירמה החדשה, כאשר לצד הפעילות בתחום הליטיגציה יעסוק גם בצד המסחרי, בעיקר בתחום הנדל*ן.

עו"ד קוסטליץ הוא עורך-הדין השני שעוזב את משרד וינרוט בעת האחרונה. "גלובס" פרסם לפני כשבועיים כי עו"ד עודד גזית פרש מהפירמה, והקים משרד עצמאי בתחום הצווארון הלבן בצוותא עם עו"ד אלירם בקל. לדברי קוסטליץ, מדובר בצירוף מקרים שאין בו כדי להעיד על היחלשות של משרד וינרוט שהוא אחד המשרדים המובילים בארץ בתחום הצווארון הלבן.

קוסטליץ, 38, נחשב לאחד הכוכבים בתחום הצווארון הלבן בארץ. יש לו תארים ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטת בר-אילן, שניהם בהצטיינות יתרה. כמו-כן, יש לו תואר שני במינהל עסקים - מימון (MBA; אוניברסיטת בר-אילן), בהצטיינות. בשנים 2005-1999 הוא שימש כעוזר בכיר לפרקליט הצבאי הראשי. הוא שימש כתובע הצבאי במשפטם של חמשת סרבני השירות הצבאי מטעמים פוליטיים, ובמשפטו של סרבן השירות הצבאי יונתן בן-ארצי.

בשנת 2005 הוא הצטרף כשותף למשרד עוה"ד ד"ר י. וינרוט, ומאז ייצג בכמה מהתיקים החשובים והמרכזיים בתחום הצווארון הלבן. בין היתר, קוסטליץ מייצג את איש העסקים מיכאל צ'רנוי בתיק שבו הוא עומד לדין בביהמ"ש המחוזי, בטענה שניסה להשתלט במרמה על חברת בזק; את מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, יעקב אפרתי, המואשם בפרשיית-משנה של משפט הולילנד בחשד שלקח שוחד מאיש העסקים דני דנקנר.

קוסטליץ מייצג גם את סא"ל (במיל') בועז הרפז החשוד בזיוף מסמך ("מסמך גלנט") במטרה להשפיע על מינוי הרמטכ"ל; ואת הרב הראשי לישראל (לשעבר), הרב בקשי דורון. עם לקוחותיו נמנים גם משרד רואי-החשבון קוסט פורר קסירר את גבאי (ארנסט & יאנג ישראל) שאותו הוא מייצב בעניינים מגוונים.

קוסטליץ מלווה את ליברמן באופן אישי משנת 2007 - בשימוע, בבתי-המשפט, ובכל העתירות בבג"ץ שעניינן משך החקירה, ההדלפות מהחקירה; ובעתירות נגד מינויו לשר החוץ ונגד החלטת היועץ המשפטי לממשלה לסגור את התיק המרכזי.

מדוע החלטת לצאת לעצמאות בעת הזו?

קוסטליץ: "לאחר 15 שנים כעו"ד, שש בפרקליטות הצבאית ותשע כשותף במשרד וינרוט - כשבמהלך השנים האחרונות הייתה לי אוטונומיה מוחלטת בטיפול בלקוחות ובתיקים שבהם עסקתי, היה זה רק טבעי שאצא לדרך עצמאית ושאקים משרד עצמאי. המטרה שלי ושל יואב (עו"ד סגל) היא ליצור משרד שיוכל לחלץ לקוחות מסיטואציות לא פשוטות באופן הטוב ביותר".

במבט לאחור על השנים שבהן ייצגת את ליברמן, מה המסקנות שלך מהשתלשלות הפרשה?

"לאחר שקיבלנו את חומר החקירה שנאסף במשך כל השנים הרבות, והתעמקנו בו, מצאנו שבראיות שהמשטרה אספה יש ראיות רבות שמפריכות ושוללות את החשדות נגד ליברמן. לכן חשבתי והאמנתי שהיועץ המשפטי לממשלה יחליט לסגור את תיק החקירה המרכזי. הביקורת שנשמעה בתקשורת על החלטה זו, הייתה לא מוצדקת.

"חשוב מאוד שהמשטרה חוקרת במקום שקיימים חשדות, ולאחר מכן חשוב מאוד גם שהפרקליטות בודקת אם חומר החקירה מצדיק, או לא, העמדה לדין. כחברה, חובה עלינו לעודד שלא בכל מקרה שנפתחה חקירה, יוגש כתב אישום. זה ודאי לא צריך להיות מהלך אוטומטי. רק במקום שבו התובע סבור שהראיות מצדיקות העמדה לדין, הוא יעשה זאת; ולא בגלל תרועות התקשורת".

האם הזיכוי של ליברמן בפרשת השגריר מעיד על כך שהיועמ"ש טעה כשהחליט להעמידו לדין?

"בנוגע לפרשת השגריר, הפרקליטות סברה שיש מקום להעמיד את ליברמן לדין; ואחרי שבית-המשפט התעמק בחומר הראיות, הוא זיכה את ליברמן. זאת התנהלות ראויה במדינה מתוקנת; והעובדה שליברמן זוכה, וטוב שכך, אינה מעידה כי הפרקליטות כשלה. ברור שמבחינתו של הנאשם, עצם העמדתו לדין וכל עינוי הדין הכרוך בכך, הוא נורא ואיום. לכן שומה על הפרקליטות לבחון את עצמה בטרם העמדת אדם לדין פלילי; ואני משוכנע שככלל כך היא עושה".

"יעקב הוא עילוי. המשרד לא מתפורר"

"משרד וינרוט ממש לא מתפורר", ממהר קוסטליץ להרגיע. "לצד יעקב (עו"ד וינרוט) עובדים 15 עורכי-דין מצוינים, שותפים ושכירים. יעקב הוא עילוי, והמשרד ימשיך לפעול כפי שהיה. כחלק מההתפתחות הטבעית של המשרד, מקימים עורכי-דין שהיו במשרד משרדים משל עצמם. זה טבעי - כמו גוזלים שעוזבים את הקן החם כדי להקים להם קן משל עצמם, הגם שהקן הבסיסי הוא מצוין".

לדברי קוסטליץ, "יעקב וינרוט הבין את החלטתי, ואנו נפרדים באהבה. היו לי הזכות והעונג לעבוד לצדו עוד כשהייתי מתמחה שלו לפני 15 שנים, ולאחר מכן, כששבתי למשרד כשותף בשנת 2005".

במה השפיע עליך וינרוט בשנות עבודתך לצדו?

"אציין שני דברים מרכזיים: האחד, תפיסת השור בקרניו. לא 'לברוח' מהבעיות המשפטיות, אלא להתמודד עמן באופן ישיר, ולהתמקד בעיקר ולא בטפל. השני, להכיל את צרותיו של הלקוח, ולהזדהות עם כאבו".