"לוויתן": לא נוכל לסגור הסכמי גז אם המדינה תשנה כמויות

מחלוקת בין משרד התשתיות הלאומיות לבין השותפים ב"לוויתן" סביב תנאי שטר החזקה שהמדינה מציעה להם על המאגר

מחלוקת בין משרד התשתיות הלאומיות לבין השותפים ב"לוויתן" סביב תנאי שטר החזקה שהמדינה מציעה להם על המאגר. בימים אלה מגיע לשיאו המו"מ בים המדינה לשותפי "לוויתן" על הסכם החזקה (Lease) שיסדיר את זכויותיהם של היזמים וחובותיהם כלפי המדינה במהלך חיי המאגר - 30 עד 40 השנה הקרובות.

טיוטה ראשונה של ההסכם הועברה לשותפים שלשום ועוררה הסתייגויות קשות. השותפים, נובל אנרג'י, דלק קידוחים , אבנר ורציו מוטרדים בעיקר מדרישת משרד התשתיות לאפשר לממונה להגביל את כמויות הגז ליצוא במקרה שיהיה בהן צורך עבור השוק המקומי.

ל"גלובס" נודע כי הדרישה הועלתה לבקשת היועצת המשפטית של משרד התשתיות עו"ד דרורה ליפשיץ. לטענת השותפים הכנסת סעיף ברוח זו לשטר החזקה תקשה עליהם מאד לחתום על הסכמים מכירת גז ארוכי טווח עם לקוחות בחו"ל.

יצויין כי השנה נקטה ממשלת מצרים במהלך דומה כשהגבילה את כמות הגז ליצוא של החברות הזרות הפועלות במדינה, לטובת השוק המקומי. כתוצאה ממהלך זה צפויה מצרים לעמוד בפני תביעות בהיקף 6 מיליארד דולר מצד חברות הגז הזרות המייצאות גז מהמדינה.

בנוסף לדרישה בעניין היצוא מבקשת המדינה להשאיר בידי הממונה על הנפט במשרד התשתיות סמכויות נרחבות בכל הקשור לקביעת תשתיות ההולכה של הגז - זאת על מנת להבטיח יתירות במערכת ולאפשר למפיקי גז נוספים להתחבר לתשתית. שותפי "לוויתן" טוענים כי התאמת התשתית לספקים נוספים כרוכה בעלויות נוספות של מאות מיליוני דולרים ודורשים כי המדינה תשתתף במימון התוספות או לכל הפחות תעניק להם ערבויות מדינה לצורך גיוס הסכומים הנוספים.

השותפים מתכוונים להשקיע 4.6 מיליארד דולר בשלב הראשון של פיתוח "לוויתן" הכולל הקמת מתקן צף להפקה וטיפול בגז (FPSO) שיוכל להזרים גז בכמות שנתית של 16 מיליארד מ"ק (BCM) לשוק הישראלי וללקוחות אפשריים במצרים, ירדן, טורקיה וקפריסין.

דרישה מעניינת נוספת שתועלה במסגרת הסכם החזקה היא התחייבות של שותפי "לוויתן" לספק עבודה לחברות ישראליות. הדרישה המכונה Local Content תוכל לסייע מאוד להקמת תעשיית שירותי נפט וגז בישראל. שותפי "לוויתן" מתעתדים להשקיע מעל 10 מיליארד דולר במהלך השנים הקרובות בפיתוח המאגר שיכלול מעבר ל-FPSO גם מתקן הנזלה צף (FLNG) שישמש לייצוא גז למזרח. הסכם החזקה בין המדדינה לשותפי "לוויתן" צפוי להיחתם בימים הקרובים מאחר ותוקף הזכויות במאגר עתיד לפוג ב-20 למארס והשותפים מעוניינים לחתום על הסכם סופי עם וודסייד ב-27 לחודש. יחד עם זאת ניתן להאריך את תוקף הזכויות בעוד חודשים רבים וגם מועד החתימה על הסכם וודסייד איננו מחייב.