משבר רוסיה-אוקראינה: היום משאל העם על סיפוח קרים

אחרי שרוסיה הטילה וטו על החלטת מועצת הביטחון, תושבי קרים ילכו היום להצביע על העברת השליטה בחצי האי לרוסיה ■ המתיחות בשיאה ואלפי אנשי צבא פרוסים בבירה, לאחר שרוסיה שוב ניסתה לפלוש לאזור ■ המערב מאיים בסנקציות

המנהיגים הפרו-רוסים בחצי האי קרים עורכים הכנות אחרונות לקראת משאל העם שייערך במדינה היום (א'), בו ככל הנראה יוסכם על העברת השליטה בחצי האי מאוקראינה לידי רוסיה - זאת למרות האיומים בסנקציות מהמערב.

רוסיה הטילה אתמול וטו על הצעת ההחלטה של מועצת הביטחון, לפיה משאל העם יהיה בלתי תקף ולא תהיה הכרה של המדינות בתוצאותיו. במקביל, דיווח שר ההגנה האוקראיני כי כלי טיס ופלוגות רגליות של אוקראינה סיכלו ניסיון של כוחות רוסיים לפלוש אל עיר הסמוכה לקרים.

שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנתה פאוור, אמרה כי אם הדיווחים על הפלישה נכונים, מדובר ב"הסלמה שערורייתית" מצד רוסיה, כהגדרה. לדבריה, "קרים תישאר בשליטת אוקראינה היום, מחר, ובעוד שבוע". ארה"ב ממשיכה לאיים על רוסיה בסנקציות, והשבוע צפויה וושינגטון לפרסם רשימה מורחבת של אישים רוסים שנכסיהם יוקפאו.

שר האוצר הרוסי אלכסיי אולוקייב התייחס לאפשרות כי מדינות המערב יטילו סנקציות על ארצו בשל קיום משאל העם. "עלינו להיות מוכנים לסיכונים, אך נראה כי המשמעות הכלכלית של סיכונים אלה תהיה מצומצמת", אמר. "אני לא צופה שום החלטה שתעמיד בספק את מחזור המסחר שלו או תשפיע על פרויקטים משמעותיים".

מנהיגי אוקראינה החדשים מאשימים את "סוכני הקרמלין" בהצתת אלימות באזור בו דוברי רוסית רבים, וקוראים לאזרחים לא להגיב לפרובוקציות, שבקייב חוששים כי מוסקבה תשתמש בהן, כדי להצדיק פלישות נוספות והשתלטות על חצי האי.

ההצבעה היום בקרים, שבקייב ובמערב רואים בה כלא חוקית, עוררה את המשבר החריף ביותר בין המזרח למערב מאז המלחמה הקרה, ומסמנת שיא חדש בהפיכה באוקראינה, שתחילתה בהחלטתו של הנשיא שהודח, ויקטור ינוקוביץ', שלא לחתום על הסכם סחר עם האיחוד האירופי.

משאל העם גורר איתו מתיחות רבה. בשבוע שעבר נהרגו שני בני אדם בהתנגשויות אלימות בין תומכי ומתנגדי פוטין במזרח אוקראינה ואלפי אנשי צבא ושירותי הביטחון נפרסו בבירת קרים סימפרופול על מנת לאבטח את ההצבעה.

"ברוסיה אוכל להרוויח פי 3 מבאוקראינה"

מרבית תושבי קרים, המונה כמיליון וחצי בני אדם, צפויים לתמוך בסיפוח חצי האי לרוסיה. למרות ההבטחות להעניק להם זכויות קרקע ותמיכה כלכלית, המיעוט הטטרי בקרים, המונה כ-12% מהאוכלוסייה, כבר הודיע כי יחרים את משאל העם.

עבור רבים מהמצביעים, ההחלטה האם לתמוך בסיפוח חצי האי אינה פוליטית בלבד, אלא גם כלכלית. "ברוסיה אני יכולה להרוויח פי 3 ממה שאני מרוויחה באוקראינה", אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס סבטלנה דז'ובנקו, עובדת רשת הרכבות של אוקראינה בקרים. "אחרי שאני משלמת על דיור, חימום ומזון - לא נותר לי דבר. מה אם אני רוצה לחסוך? מה אם אחלה?"

ארגוני זכויות אדם באירופה טוענים כי אלפי חמושים שהתפרשו בקרים מתעמרים בעיתונאים ובפעילים פוליטיים בחצי האי. "הרשויות בקרים מאפשרות ליחידות חמושות שאינן מזוהות ואינן חוקיות לנהל את העניינים ולבצע פשעים שלא נחקרים", אמרה בכירה בארגון זכויות האדם HRW.