סכסוך מסחרי בין תנובה לקו-אופ ישראל

תנובה דרשה תשלום בגין "קיזוזים כספיים חד-צדדיים" שביצעה קו-אופ ישראל בגין מכירות תנובה לחנויות "קו-אופ שופ בכפר"

סכסוך מסחרי בין תנובה לרשת קו-אופ ישראל: קבוצת תנובה הציעה לאחרונה לרשת קו-אופ ישראל שלושה מתווים חלופיים להמשך ההתקשרות, וזאת לטענתה עקב, קיזוזים כספיים חד צדדיים שביצעה קו-אופ ישראל. קו-אופ טוענת שהיא זכאית להנחות בשל הסכם הסחר בין הצדדים שתקף עד שנת 2014.

במכתב ששלחה תנובה לרשת קו-אופ ישראל, דרשה תנובה להשיב לה באופן מיידי את כל הכספים שרשת קו-אופ ישראל קיזזה באופן חד צדדי "שלא כדין" בגין מכירות תנובה לחנויות "קו-אופ שופ בכפר", וכן "לחדול באופן מיידי" מביצוע קיזוזים בגין מכירות תנובה לסניפים אלה.

תחילת המחלוקת בין הצדדים היא בדרישתה של קו-אופ ישראל להחיל את תנאי הסכם הסחר של הרשת גם על הצרכניות במושבים שקו-אופ ישראל התקשרה אתן בהסכם סחר הנקראות "קו-אופ שופ בכפר". לדברי מקורות בתנובה, במקביל דרשה הרשת כי תנובה לא תבטל את ההנחות שהיא נתנה לרשת קודם לכן בגין רכישת מוצרים מפוקחים של החברה בנימוק שהסכם הסחר בין הצדדים תקף עד שנת 2014. תנובה, נזכיר, החלה בביטול הנחות אלה לרשתות השיווק בעקבות החלטת הממשלה להפחית את ההכרה בהן במסגרת חישוב מחירי מוצרי החלב הנמצאים בפיקוח מחירים ממשלתי.

בקשה לצו מניעה

גורמים בתנובה אומרים, כי הקבוצה ניאותה לפנים משורת הדין, לנהל מו"מ עם קואופ ישראל על תנאי הסחר של הצרכניות במושב אך הצדדים לא הגיעו להבנות מסחריות.

לאור זאת, הציעה תנובה לרשת שני מתווים להמשך הפעילות בין הצדדים. האחד, שתנובה תמשיך לעבוד עם הרשת בהתאם לתנאים המסחריים שנקבעו בנפרד עם קו-אופ ישראל ועם סניפי קו-אופ שופ בכפר. השני, שהעבודה בין הצדדים תתבצע במרוכז בהתאם למתווה שהציעה תנובה. תנובה ציינה במכתב, כי קיימת גם אפשרות שלישית והיא שעורכי הדין ימשיכו להתכתש בנושא - דבר שייאלץ את תנובה לעבוד על בסיס מזומן בכל הקשור למכירות לחנויות קואופ שופ בכפר.

יצוין כי הסכם הסחר בין הצדדים מאפשר לרשת קו-אופ ישראל הנחה עבור פתיחת סניפים חדשים ואולם בתנובה טוענים כי מדובר בסניפים שממילא היא סיפקה להם סחורה קודם לכן ולכן לא מדובר כלל בסניפים חדשים של הרשת.

מקורות בתנובה אומרים ל"גלובס", כי בשום שלב החברה לא איימה להפסיק את אספקת המוצרים לאותם סניפים. יתרה מזאת, לדבריהם תנובה מוכנה לספק לאותם סניפים שלא במזומן אך ישירות ולא דרך קו-אופ ישראל.

"כבר 85 שנה אנחנו מספקים את המוצרים לכל חנות במדינת ישראל, שלוש פעמים בשבוע, ומעולם לא הייתה בעיה. בכל הזמן הזה תנובה גם המשיכה לספק את הסחורה ישירות לצרכניות במושב ולא דרך קו-אופ ישראל. שום דבר לא השתנה. הם רצו שהחשבוניות יעברו דרכם", נאמר בתנובה.

בשלב הזה בחרה קו-אופ ישראל לגלגל את הסכסוך המסחרי לפתח בית המשפט והגישה אמש (א') לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לצווים זמניים נגד תנובה. בבקשה טענה הרשת, כי תנובה מנצלת את כוחה המונופוליסטי וכי עלול להיגרם לרשת נזק עד כדי חיסול מודל קואופ שופ בכפר ומאידך, אם בית המשפט לא יקבל את טענות הרשת, היא תוכל לשלם פיצוי כספי לתנובה. בקבוצת תנובה אומרים כי טרם קיבלו את הפנייה לבית המשפט.

מקו-אופ ישראל נמסר בתגובה: "באשר להסכם הסחר, הרי שבין הקו-אופ לבין תנובה קיים הסכם אשר תוקפו עד סוף שנת 2014 והוא חל על כל סניפי הקו-אופ באשר הם, ובכלל זה גם סניפי המרחב הכפרי. אין לקו-אופ כל חוב לתנובה. טענת תנובה לפיה קיים חוב בגין המרחב הכפרי ניצבת במרכזו של הוויכוח המשפטי בין החברות, ולשיטתנו אין כל חוב מאחר ותנאי הסחר חלים כאמור גם על המרחב הכפרי. לצערנו, בחרה תנובה במקום לנהל משא ומתן מסחרי רגיל, לפעול בכוחניות ובבריונות כלפי קו-אופ, ועל כן נאלצנו לפנות להליך משפטי".

גילוי נאות: קו אופ ישראל הגישה באחרונה תביעת לשון הרע לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד "גלובס" והכתבת אילנית חיות.