קוד אתי חדש: עברייני מין לא יופיעו בתוכניות ריאליטי

הקוד יובא מחר לאישור בכנסת ■ בין היתר נקבע, כי ייאסרו ראיונות עם קטינים נפגעי תקיפה מינית

האם לא נראה יותר ראיונות עם קטינים נפגעי תקיפה מינית בטלוויזיה? קוד אתי שפותח על-ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה, ויובא מחר (ד') בפני הוועדה למעמד האישה בכנסת בראשות ח"כ עליזה לביא ("יש עתיד"), עשוי לחולל מהפכה ביחס הגופים המשדרים לעבירות מין בתקשורת. הקוד יוצג לאישור שר התקשורת. הקוד האתי מבקש ליצור כללי הצגת עבירות מין בתקשורת ולחול על סיקור חדשותי, תוכניות דרמה וריאליטי.

הקוד המלא שהגיע לידי "גלובס", חובר בשיתוף עם נציגי גופי השידור בישראל, אנשי משפט ואנשי מקצוע בתחום. הוא נכתב, לבקשת לביא, על-ידי ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ועל-ידי עו"ד ליאת קליין, היועצת המשפטית של איגוד ארגוני הסיוע לנפגעי תקיפה מינית.

על-פי הקוד, שיחייב את כל גופי התקשורת המשודרת בישראל, יש לשקול כל העת את "זכותם של נפגעי עבירות מין לפרטיות ולכבוד, אל מול זכות הציבור לדעת". הקוד חוזר על דברים המתבקשים היום על-פי החוק, והוא הקפדה שלא לפרסם כל פרט שעשוי להביא לזיהויו של נפגע עבירה מינית, והוא דורש זהירות בשימוש בפרוטוקולים מתוך חקירות. עם זאת, בקוד כללים נוספים, שבאחרונה נעברו שוב ושוב על-ידי התקשורת - "אין להטריד נפגעים או את סביבתם, אין לפנות למכרים ובני משפחה של נפגעים ללא ידיעת הנפגע ואין לארוב לנפגעים בסמוך לביתם, לבית הספר או למקום העבודה שלהם; אין לצלם נפגעים ללא הסכמתם המפורשת".

כמו כן, נקבע כלל המתייחס לראיונות: "יש לנקוט זהירות מוגברת במיוחד בקיום ראיונות עם נפגעי עבירות מין שהם קטינים. בכל מקרה אין לפנות לנפגע עבירה שהוא קטין, או לבן משפחתו, בהצעה להתראיין".

הקוד מבקש להימנע מדיווח מדוקדק על פרטי הפגיעה וכן להתייחס לעברו המיני של נפגע עבירות מין - "למעט מידע על קשר אישי קודם עם התוקפים, וכשיש אינטרס ציבורי מיוחד".

הגנה מיוחדת בתוכניות ריאליטי

הקוד מתייחס גם לתוכניות ריאליטי. "אורחים ומשתתפים בתוכניות מציאות ובידור עשויים להימצא במקום פגיע. לעיתים הם מוכנים לעמוד בדרישות בלתי סבירות על מנת לקנות מקום בתוך מופע תקשורתי. לכן, ישנה חשיבות מיוחדת בהגנה עליהם מפני ניצול לרעה של כוח", נכתב. "יש להימנע מהטלת כל משימה במסגרת של תוכנית בידור או מציאות, אשר יש בה הטרדה מינית; יש להימנע מכל הפעלה של עידוד או לחץ כלשהו במטרה להביא משתתפים בתוכניות בידור או מציאות לחשוף פגיעה על רקע מיני; יש להחתים כל משתתף בתוכניות מציאות על התחייבות להימנע מכל צעד אשר יש בו משום אלימות והטרדה מינית; יש להימנע מלאפשר לעברייני מין מורשעים להשתתף בתוכניות מציאות משום סוג".

באותו הקשר, אמש (ג'), רואיינה בתוכנית "צינור לילה" בערוץ 10 ילדה בת 7, קורבן לתקיפה מינית. הראיון עורר שורה של גינויים, בין היתר מצד תא העיתונאיות.

מערוץ 10 נמסר בתגובה כי הנושא הובא לידיעת המנכ"ל אשר עורך בירור בעניין.

הקוד האתי
 הקוד האתי