לפיד: לא אאשר הרפורמה אם לא תוריד את תעריפי החשמל

אף ששר האוצר סבור שיקבל תשובה לשאלתו כבר במהלך שבוע זה, בהמלצות הוועדה בראשות אורי יוגב אין כל נתון או הערכה המתייחסים לשאלת תעריפי החשמל

שר האוצר יאיר לפיד דורש לקבל הוכחות כלכליות מבוססות לכך שהרפורמה המתוכננת במשק החשמל תביא להורדת תעריפי החשמל לציבור. לדבריו, אם לא יקבל הוכחות כאלה, הוא לא יאשר את הרפורמה ולא יאפשר את התקדמותה. לפיד הבהיר זאת אתמול (ב') כאשר קיבל את המלצת מנכ"לית משרדו, יעל אנדורן, לדחות את מסיבת העיתונאים להצגת הרפורמה שאמורה הייתה להתקיים הבוקר.

אף שלפיד סבור שיקבל תשובה לשאלתו כבר במהלך שבוע זה, בהמלצות הוועדה בראשות אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות, אין כל נתון או הערכה המתייחסים לשאלת תעריפי החשמל. יותר מכך, ההערכה היא שעלות הרפורמה המוצעת תהיה כה כבדה, עד שהתעריפים לא רק שלא יירדו, הם יעלו באופן תלול יותר מאשר עליות המחירים שהיו בשנים האחרונות.

השאלות שישפיעו על התעריף

בטיוטה הנוכחית של הרפורמה לא רק שלא נמצא איזשהו בסיס לחישוב השפעתה על התעריפים, גם אין כל התייחסות לכמה שאלות קריטיות הנוגעות לעלותה. למשל, מה גובה "מענק ההפרטה" - 1, 2 או 3 מיליון שקל לעובד? האם הוא יינתן רק לעובדים קבועים, לפי ותק? האם יינתן גם לכל גמלאי החברה? האם ישולם גם לכל שארי הגמלאים שהלכו לעולמם? כמה עובדים יפרשו מהחברה - 2,500? 3,500? מה תהיה עלות הפרישה שלהם? באיזה אופן תהפוך הטבת ה"חשמל חינם" לתוספת במשכורת - האם יוסיפו לכל עובד 1,000 שקל או 2,000 שקל בחודש? יותר מזה? איך התוספת הזאת תשפיע על חישוב הפנסיה? האם התוספת הזאת תינתן לכל הגמלאים שממשיכים לקבל חשמל חינם? לשארי גמלאים שנהנים ממנו?

בטיוטת הרפורמה גם אין מידע אמין הנוגע לעלות המצטברת של "הלבנת" חריגות השכר לעובדי החברה וגמלאיה בהווה ובעתיד - סעיף שההסתדרות והנהלת חברת החשמל ועובדיה מציבים כאולטימטום לממונה על השכר באוצר קובי אמסלם, הדורש להפסיק באופן מיידי את תשלום החריגות, המוערכות לשנה זו בלבד ב-150 מיליון שקל בשוטף וב-450 מיליון שקל נוספים בחישוב אקטוארי. דרישתו של אמסלם נדחתה בבית הדין לעבודה, הטוען כי אף שחריגות השכר הן עבירה על חוק יסודות התקציב, הפסקתן היא עניין למשא ומתן עם העובדים. חישוב כולל של עלויות הלבנת החריגות לעובדים ולגמלאים עשוי להגיע למיליארדים רבים של שקלים.

טיוטת ההמלצות גם אינה מתייחסת לדרישה להמשיך בחברת החשמל את הנוהל הקיים ובו כל עובד מקבל העלאה אוטומטית בשכרו, בשיעור של 7%, בכל שנה שנייה.

השאלות הללו נוגעות כולן ליחסי העבודה בחברה, ויש להן השפעה ישירה על תעריף החשמל. ככל שוועדת יוגב תלך לקראת העובדים ותאשר את דרישותיהם הכספיות המופלגות, בטענה כי רק כך יסכימו לסדרת משק החשמל - כך יעלה תעריף החשמל.

לפיכך ההערכה היום היא שכל עוד יחזיק לפיד בעמדתו ולא יאשר את הרפורמה, הרפורמה הזאת היא למעשה חסרת סיכוי.