חילופי מידע על נישומים בין מדינות

העברת המידע תהיה מותנית בהתקיימותם של שלושה תנאים

סעיף 196 לפקודת מס הכנסה מעניק לשר האוצר את הסמכות להודיע, במסגרת צו, שנעשה הסכם למניעת כפל מס עם מדינה אחרת. משניתן צו כאמור, יהיה להסכם תוקף על אף האמור בכל חיקוק. במרבית ההסכמים למניעת כפל מס קיימת הוראה המאפשרת חילופי מידע בין רשויות המס של המדינות המתקשרות בהסכם. ברם, על פי המצב המשפטי הקיים, אין אפשרות לאכוף הוראה המאפשרת חילופי מידע וסיוע בענייני מס אם היא מתוקף הסכם בינלאומי שאינו אמנה למניעת מיסי כפל.

הצעת חוק חדשה (הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 200), התשע"ד - 2014) באה לאפשר חילופי מידע וסיוע בין ישראל ובין מדינה אחרת לפי הסכם בינלאומי, גם אם אינו הסכם למניעת כפל מס, וכן לקבוע את התנאים והמגבלות לחלופי המידע כאמור. חילופי המידע כאמור יגברו על הוראות הסודיות לפי סעיפים 231 ו- 234 לפקודה.

על פי ההצעה, תינתן לרשות המיסים הסמכות להעביר מידע על נישומים לרשות המס במדינה אחרת, החתומה עמה על הסכם בינלאומי, גם אם אינו הסכם למניעת מיסי כפל. העברת המידע תוכל להיעשות בין על פי בקשתה של רשות המס במדינה האחרת ובין ביוזמת רשות המיסים. עם זאת, נקבעו תנאים ומגבלות לחילופי המידע וזאת כדי ליצור איזון בין תכלית דיני המס לבין ההגנה על פרטיות ושמירת זכויותיהם של הנישומים.

לפיכך, העברת המידע תהיה מותנית בהתקיימותם של שלושה תנאים שמטרתם להגן על פרטיותם של הנישומים שלגביהם מועבר המידע: אחד, המידע דרוש למדינה האחרת לצורך אכיפת דינה המס שלה ורשות המיסים הייתה רשאית לעשות שימוש באותו מידע לצורך אכיפת חוקי המס בישראל. השני, בהסכם הבינלאומי שבין המדינות נקבע כי המדינה האחרת מחויבת בשמירת סודיות המידע ובאבטחתו והתנאי השלישי הוא שהמדינה שמקבלת את המידע תעשה בו שימוש לצורך אכיפת דיני המס שלה בלבד, ולא תעביר אותו למדינה אחרת.

עוד נקבע בהצעה, כי רשות המיסים תהא רשאית שלא להעביר את המידע המבוקש אם העברתו עלולה לגרום לפגיעה בביטחון מדינת ישראל, בשלום הציבור או בביטחונו, בחקירה תלויה ועומדת או בעניין חיוני אחר. כמו כן, רשאית רשות המיסים לסרב להעביר מידע למדינה שסירבה להעביר מידע לישראל על פי הסכם בינלאומי או שלא קיימה תנאי אחר על פי ההסכם.

סעיפים 135-140 לפקודה מעניקים לפקידי השומה סמכויות להשיג מידע לשם אכיפת חוקי המס בישראל, כגון, הסמכות לדרוש דו"חות ופנקסים, ידיעות על ספקים ולקוחות, מידע מהביטוח הלאומי וכו'. הצעת החוק מעניקה את אותן הסמכויות, שיש כיום למנהל ולפקיד השומה לצורך אכיפת דיני המס בישראל, גם לצורך איסוף מידע לשם העברתו למדינה אחרת לפי הסכם בינלאומי.

עולה מהאמור לעיל, שהצעת החוק מרחיבה את סמכויותיה של רשות המיסים לתת ולקבל מידע על נישומים וזאת בהתאמה לרוח התקופה והמגמה הבינלאומית לייעל את אכיפת דיני המס.