טיול לסופ"ש: סיור בשביל הצנירים בנחל אורן שבכרמל

נחל אורן הוא מהנחלים הגדולים והארוכים ■ הנחל מתחיל בין דליית אל-כרמל לעוספיה, גולש מערבה בפיתולי הכרמל ונשפך לים מצפון לעתלית

עונה מומלצת: כל השנה (בקיץ השליש הראשון והאחרון מוצלים)

דרגת קושי: בינונית פלוס

אורך המסלול: שישה קילומטרים

מפת סימון שבילים: מס' 4 הכרמל

יש להקפיץ מכוניות לסוף המסלול

את השריפה הגדולה בכרמל לפני שלוש שנים קשה לשכוח - האובדן של חיי אדם, הפגיעה בחי ובצומח, החורבן של בתים ורכוש אבל גם של טבע פראי, שבילי טיול ונופים.

את השיקום השאירו כל הגורמים לטבע בעצמו, ובמבט לאחור ההחלטה הייתה מבורכת. הכוחות האורגניים עשו את העבודה הנכונה ביותר, ורוב השטחים חזרו אט-אט לחיים. אחד המסלולים שנסגרו בעקבות השריפה היה קטע משביל ההליכה בנחל אורן, ולאחרונה הוא נפתח מחדש.

נחל אורן הוא מהנחלים הגדולים והארוכים בכרמל. הוא מתחיל בין דליית אל-כרמל לעוספיה, גולש מערבה בפיתולי הכרמל ונשפך לים מצפון לעתלית. את הדרך ההפוכה, מעתלית לכרמל, עשו לפני קום המדינה מעפילים, שתוואי הנחל היה להם נתיב בריחה והברחה מפני הבריטים.

הקטע שנפתח מחדש הוא החלק האחרון בנחל, שאורכו שישה קילומטרים והוא מכונה "שביל הצנירים", על-שם הסלעים דמויי חצי גליל או צינור, שנוצר כנראה משחיקה של מי הנחל.

נקודת ההתחלה נמצאת על כביש 721, אותו כביש שמחבר בין כביש 4 שעל החוף לכביש 672 שחוצה את הכרמל לאורכו על קו פרשת המים (מאליקים לחיפה). מהיכן שלא מגיעים, נוסעים בכביש עד לעיקול הכניסה לחוות משמר הכרמל (יש שילוט). שם יש אזור חניה ליד מחצבות קדומים. המסלול מתחיל בצד השני של הכביש ומסומן בכחול. בתחילתו צועדים במקביל לכביש ואחר כך מטפסים על השלוחה הנמצאת למרגלות קיבוץ בית אורן.

בגלל הגובה יש מכאן תצפית נהדרת על הסביבה, ובהתאם לפיתולים גם עד לים. באזור הזה גם נראים שיירי השריפה בגזעי האורנים המפוחמים. ולמרות זאת, בתוך כל שרידי התופת, עולה הטבע מבצבץ ופורח, עם שלל פרחים שמכסים את הקרקע: סתווניות, כרכומים, אירוס הסרגל ועוד.

כעבור כשליש מהדרך מתחילה גלישה מהשלוחה אל ערוץ הנחל לשליש המרכזי של המסלול, שמאופיין בצנירים המפורסמים. בשליש האחרון מתחלף סימון השבילים מכחול לאדום, וכאן גם נפרדים מהנוף ההררי וצועדים בערוץ הנחל הקניוני עד לחניון פתחת נחל אורן, שם מחכה הרכב.