תחום האבטחה הישראלי רותח: שני אקזיטים בכ-300 מיליון דולר

פאלו אלטו נטוורקס מנהלת משא ומתן מתקדם לרכישת Cyvera תמורת 150-200 מיליון דולר ■ כ-70% מחברת NSO נמכרים לקרן הפרייבט אקוויטי פרנסינסקו פרטנרס לפי שווי של 110-120 מיליון דולר

פאלו אלטו נטוורקס מתקדמת במגעים לרכישת הסטארט-אפ הישראלי Cyvera בסכום שנע על-פי הערכות סביב 150-200 מיליון דולר, כשרוב הסכום יהיה במניות. שתי החברות עוסקות בתחום אבטחת המידע והסייבר, כשהרצון של פאלו אלטו נטוורקס, שעל מייסדיה נמנה ניר צוק, הוא לפתוח מרכז פיתוח בישראל על בסיס רכישה זו. דיווחים על המו"מ התפרסמו כבר לפני כחודש אך נראה שהמו"מ מתקרב לסגירת העסקה. ב-Cyvera סירבו להגיב לידיעה.

את סייברה הקימו ביוני 2011 נתנאל דוידי, אורי אלתר - שמכהנים כמנכ"לים משותפים - ומשה בן אבו. החברה מתמקדת בצד היותר "לוהט" של עולם אבטחת המידע שמוגדר כעת כסייבר, כלומר איומים שמערכות אבטחת המידע המסורתיות לא יודעות איך להתמודד איתן, ובדרך כלל אף לא מזהות אותם.

רק לפני חצי שנה החברה השלימה סבב גיוס שני משמעותי יחסית, של 11 מיליון דולר, ובסך הכל גייסה כ-13 מיליון דולר.

המשקיעים כוללים בעיקר את הקרנות בלומברג קפיטל ובטרי, וכן משקיעה אסטרטגית, בתחום המחשוב. רשימת המשקיעים כוללת גם מספר משקיעים פרטיים, עם חלקם קיימת למייסדים היכרות עוד מהצבא, והבולטים ביניהם הם פרופסור אודי ויינשטיין וד"ר אופיר שלוי, שניים מתוך שלושת יזמי אנוביט שנמכרה לאפל.

חברת Cyvera נבחרה לאחת מהחברות המבטיחות של "גלובס" באוקטובר האחרון. הפתרון שפיתחו דוידי, אלתר ובן אבו מנסה לחסל את האפשרות של תוקף פוטנציאלי מלנצל נקודות תורפה במערכות מחשוב, שמאפשרות את היווצרות איום התקיפה וכך למנוע את ההתקפה מראש.

הרעיון נולד במהלך שיחות ארוכות שניהלו דוידי ואלתר בטיסות טרנס-אטלנטיות שביצעו במסגרת התפקיד הקודם של השניים, בחברת אלטל שסיפקה שירותי אבטחה למדינות שונות. שניהם, מספר דוידי, הרגישו "דחף לא נורמלי לתת פתרונות של ממש ולא רק לקבוע מתודולוגיות".

עוד לפני שהחליטו באילו פתרונות להתמקד, הם עצרו אצל אמא של דוידי, מיקרוביולוגית שמתמחה בווירוסים שפועלים על גוף האדם. "היא דיברה על הסיבה לכך שהווירוס יודע לבצע את מה שהוא רוצה בגוף האדם, ואמרה שאם נצליח לשנות את הרצפטורים (קולטנים בגוף), הווירוסים לא יידעו להתחבר", משחזר דוידי, "במילים אחרות אם תשנה את ה-DNA, של האדם או של מערכת ההפעלה, הווירוס לא יידע להתחבר".

דוידי ואלתר, שמסבירים כי התוכנה של החברה מספקת מעין "מעטפת", שכוללת מערכת הכשלה והטעיה סביב כל תהליך שרץ על המחשב, מדגישים כי "זה לא זיהוי מוקדם יותר, אלא מניעה לפני שהייתה הזדמנות לפעילות העוינת לקרות".

עבור פאלו אלטו נטוורקס, שנסחרת לפי שווי של כ-5.9 מיליארד דולר, העסקה הזו - אם תיסגר - עשויה להיות הרכישה שנייה בהיסטוריה של החברה, לאחר שבינואר השנה רכשה את חברת Morta Security.

איסוף מידע

עסקה נוספת בתחום הסייבר: אחרי תקופה ארוכה של ספקולציות, נמכרת ספקית טכנולוגיות המעקב אחר אמצעי תקשורת, חברת NSO. הרוכשת, כך נודע ל"גלובס", היא קרן הפרייבט אקוויטי האמריקנית, פרנסינסקו פרטנרס, שתשלם 110-120 מיליון דולר תמורת השליטה בחברה שבה הושקעו כמה מיליוני דולרים בלבד, רובם על ידי משקיעים פרטיים. העסקה תכלול 70% מהחברה.

NSO, שהוקמה ב-2009 על ידי עומרי לביא, שלו חוליו וניב כרמי, פועלת בתחום אבטחת המולדת (Homeland Security). הטכנולוגיה שפיתחה החברה מיועדת לאפשר מעקב אחרי אמצעי תקשורת של גורמים עליהם מעוניינות סוכנויות מודיעין ממשלתיות לאסוף מידע. היתרון במוצר שהחברה מספקת - פגסוס - הוא שאינו פועל כאפליקציה שניתנת לזיהוי על גבי המכשיר, אלא מתחת לפני השטח ומסוגל לספק מגוון פרמטרים כולל האזנה, איסוף מידע ואפילו שליטה במכשיר.

הפעילות של החברה התרוממה מהר מאוד, וכיום מכהן כמנכ"ל החברה יאיר פכט. בעבר כיהן כיו"ר החברה האלוף (במיל') יאנוש בן גל. ברשימת המשקיעים אפשר למצוא את אדי שלו, שותף בקרן ג'נסיס, שמחזיק בכ-7%, ובעבר גם את חברת אירונאוטיקס שנכנסה לתקופה קצרה להשקעה בחברה ומכרה את אחזקותיה. המרוויחים העיקריים מהעסקה יהיו המייסדים, שהחזיקו עדיין בכ-60% מהמניות עד ערב העסקה וכעת מוכרים מחצית מאחזקותיהם.

כיום נשארו בחברה רק שניים מהמייסדים - לביא וחוליו - לאחר שכרמי עזב.

המערכת שפותחה על ידי החברה מסוגלת על סמך מספר טלפון בלבד להגיע למכשיר של אדם, ולהאזין ולראות את כל שיחותיו, מסריו, המיילים שלו ופעילותו ברשתות חברתיות - מבלי שיהיה צורך ליידע, למשל, את החברה הסלולרית או לעבור דרך השרתים שלה. אחת מלקוחות החברה שנודעו היא ממשלת מקסיקו שרכשה את פתרון החברה ב-15 מיליון דולרים.

עומרי לביא ושלו חוליו/ צילום: איל יצהר
 עומרי לביא ושלו חוליו/ צילום: איל יצהר