מקורבי לפיד: "הוא לא נבחר להיות נער הפוסטר של קנדל"

הצעת שר האוצר לפטור ממע"מ זוגות צעירים הרוכשים את דירתם הראשונה הציתה מלחמה בינו לבין פקידי האוצר, הנגידה קרנית פלוג ורה"מ נתניהו ■ מקורבים ללפיד: הוא מאוכזב מפקידי האוצר שלא מצליחים לטפל בבועת הנדל"ן

קשה לחשוב שמהלך שצפוי להשפיע על כ-8% בלבד מאזרחי מדינת ישראל, יצית מלחמת גוג ומגוג בין שר האוצר, יאיר לפיד, לפקודיו במשרד, בין לפיד לנגידת בנק ישראל, קרנית פלוג ובין לפיד לראש הממשלה, בנימין נתניהו וצוותו.

אחרי הכרזת לפיד על מתן פטור ממע"מ על רכישת דירה ראשונה מקבלן, וההתנגדות הנחרצת למהלך מכל הגורמים המעורבים (פקידי האוצר, רשות המסים, בנק ישראל ומשרד ראש הממשלה), החלו נציגי לפיד במסע הכפשות והטלת אשמה שיצרו מלחמה של ממש בין כל הגופים המופקדים על ניהול המשק.

בראיון לערוץ 2 תקף אורי שני, יד ימינו של לפיד בכל נושא הדיור, הן את פקידי האוצר ואת הנגידה וטען כי "יש משבר דיור חריף. יש מחדל לאורך שנים. דור שלם קורס והגיע הזמן לעשות מעשה. אם הפקידים היו כאלה טובים, לא היינו כעת במשבר הזה. זה אותם פקידים, כולל בנק ישראל, שהמשבר בגללם. הם הבעיה, לא הפתרון". שני הוסיף כי "הממשלה נבחרה כדי לשרת את הציבור והפקידים עובדים בשביל השרים ולא להפך".

בסביבתו של לפיד אישרו כי השר חש אכזבה עמוקה מפקידי המשרד המופקדים על תחום הדיור, שכבר שנה לא מצליחים להביא צעדים אפקטיביים להורדת מחירי הדיור. ממשרד האוצר סירבו להגיב וכלל פקידי האוצר "כיבו" את מכשירי הסלולרי שלהם ולא היה ניתן לשוחח עמם יותר מיומיים. גורם במשרד אמר ל"גלובס": "כל הפקידות הבכירה פועלת ליישום החלטתו של השר. הוא הממונה והוא זה שהכריע".

גם יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' יוג'ין קנדל, שיחד עם פלוג הביעו לפני יומיים התנגדות נחרצת להצעתו של לפיד, לא הצליח להתחמק מהביקורת הקשה של שר האוצר ונציגיו: "מה עשה יוג'ין קנדל בנושא מחירי הנדל"ן חוץ מלהגיד 'לא' ולהתנגד לכל הצעה שעולה. לפיד לא נבחר כדי להיות נער הפוסטר של קנדל", אמר גורם בכיר בסביבתו של לפיד.

"המהלך כבר מת כי הציבור והתקשורת הרגו אותו", מסר גורם בכיר באחד מהגופים המבוקרים על ידי לפיד, "אבל אם הוא לא מת, נדע לעמוד על הרגליים האחוריות". "מעניין יהיה לראות את לפיד מגיש הצעת מחליטים בנושא מס שפקידי האוצר מסרבים לכתוב, שפקידי רשות המסים מתנגדים באופן גורף, שנגידת בנק ישראל לא תומכת בה", אמר גורם בכיר אחר באחד מהגופים הכלכליים המופקד על מדיניות כלכלית שגם זכה לביקורת מלפיד.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא התלהב מהכרזת לפיד. לגבי השאלה אם הוא מסכים עם הצעד של לפיד, העדיף להתחמק וממשרד רה"מ נמסר כי "ראש הממשלה תומך בכל צעד שיוריד את מחירי הדיור".