קרי מחה באזני נתניהו על ההתבטאויות של משה יעלון

דוברת משרד החוץ האמריקאי: "ברור שדברי יעלון אינם קונסטרוקטיביים; מבחינתנו הם מקור לבלבול" ■ קרי אמר לרה"מ: "אינני מאמין שדברי יעלון משקפים את עמדת ממשלת ישראל"

שר-החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי מחה באזני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשיחת טלפון, על התבטאויות של שר הביטחון, משה יעלון, שבהן נמתחה ביקורת על נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ועל קרי עצמו. כך מסרה הערב (ד') דוברת משרד-החוץ האמריקאי, ג'ן סאקי.

בתדרוך לכתבים אמרה סאקי: "ברור שדברי יעלון אינם קונסטרקטיביים; מבחינתנו הם מקור לבלבול". לדבריה, קרי אינו מאמין שהתבטאויות יעלון משקפות את עמדת ממשלת ישראל.

הצהרת הדוברת היא שלב נוסף במלחמת מילים מעצימה בין שר הביטחון לבין ממשל אובמה. הפעם יצא קצפו של הממשל על דברים שאמר יעלון בכנס באוניברסיטת ת"א. הוא ציין, שאובמה "מקרין בעלם דימוי של חולשה" בעקבות התנהלות ארה"ב בסוריה וסיפוח חצי האי קרים לרוסיה ושבקהיליה הבינלאומית מורגשת "אכזבה" ממדיניות החוץ של הבית הלבן. שר הביטחון אף טען, כי במו"מ בין איראן לשש המעצמות, מו"מ שאותו הגדיר כ"שוק פרסי", "איראן טובה יותר".

בעקבות דברים אלה אמר פקיד ממשל בכיר ל"ג'רוזלם פוסט": "בהתחשב במחויבות חסרת התקדים של הממשל לביטחונה של ישראל, תמוה בעינינו מדוע שר הביטחון שואף, כפי שנראה, לערער את היחסים בין שתי המדינות".

"דברי יעלון הדהימו אותנו", אמר הפקיד הכביר. הוא טען שהתבטאויות שר הביטחון מטילות בספק את מחויבותו ליחסים בין ירושלים לוושינגטון. "יתר על כן, הדברים הם חלק מדפוס התנהלות מטריד שבו יעלון מזלזל בממשל בארה"ב ומטיח עלבונות בפקידיו הבכירים ביותר".

בתגובה אמרו מקורבים של איילון לקול ישראל, שארה"ב סימנה את שר הביטחון כ"גורם מציק" שמפריע לשיחות השלום בין ישראל לפלסטינים ושהאמריקאים מנסים לערער את הקליגטימיות שלו מפני שהוא "אגוז קשה לפיצוח".

דברי סאקי הערב, ושיחת קרי עם נתניהו קודם לכן, הם שלבים חדשים בהתנגשות בין יעלון לממשל אובמה.