סלקום לארדן: רוצה תחרות בטלוויזיה? תוזיל תשתיות בזק

סלקום בשימוע על אסדרת השוק הסיטונאי: "איך יכול להיות שהמחירים הקמעונאיים של בזק דומים למחירים הסיטונאיים?"

חברת סלקום הציגה אתמול בפני משרד התקשורת את עמדתה לעניין השימוע שעורך המשרד לעניין אסדרת התחרות בשוק הקווי. המשרד מנסה להביא לכך שמתחרים יוכלו להשתמש בתשתיות בזק במחיר שהוא קבע והוויכוח כרגע בין כל הצדדים הוא על גובה המחיר. בזק טוענת שהמחיר שנקבע נמוך מדי וסלקום ופרטנר טוענות שהמחיר גבוה מדי.

ההופעה של סלקום בפני המשרד נערכה לאחר ההופעה של בזק, והיא הציגה עבודה מקיפה ונרחבת שמטרתה היא אחת - להוכיח מדוע מחירי השימוש בתשתיות בזק צריכים להיות נמוכים ב-60% בממוצע מהמחירים שקבע משרד התקשורת. לשיטתה של סלקום המחיר לקו אינטרנט שהיא תרכוש מבזק צריך לעמוד על 30 שקל לקו ואילו המשרד מציע מחירים שנעים באזור ה-50 שקלים לקו במהירות נמוכה של 15 מגה ועד ל-130 שקלים לקו במהירות של 100 מגה.

המסקנה של סלקום, והיא הראתה זאת בצורה ברורה במצגת שהציגה בפני המשרד היא שלפי שיטת החישוב שלהם הפער בין המחיר הקמעונאי של בזק לקו אינטרנט, לעומת המחיר הסיטונאי שקבע המשרד מגיע במהירויות הנמוכות ל 3-4 שקלים בלבד, אבל אם משווים במהירויות הגבוהות בין המחיר הקמעונאי למחיר הסיטונאי, יוצא שהמחיר הסיטונאי יותר יקר, מה שאומר שכמובן אין שום סיכוי לתחרות ברמות המחירים הללו.

המודל לפיו קבע המשרד את עלויות השימוש מתחלק לתשלום עבור הנגישות ותשלום עבור הצריכה בפועל. מכיוון שסלקום רוצה להיכנס לטלוויזיה על גבי האינטרנט, זה אומר שהיא מוטרדת מכך שהתשלום שתצטרך לשלם לבזק עבור צריכת האינטרנט, תהיה הרבה יותר גבוהה מאשר בשימושים רגילים. זו הסיבה שהדגש שלה במצגת היה על השוואה בין מנוי שיצרוך טלוויזיה אינטרנטית לבין מי שלא.

הסיבה שהיא עושה זאת ויש לומר בצורה די משכנעת, היא מפני ששוק התקשורת מתכווץ לקבוצות תקשורת שמציעות סלי שירותים כמו הוט. במבנה שוק כזה, התחרות היא על סלי התקשורת ולא על מוצר בודד, כמו אינטרנט לבד או טלפוניה לבד, ולכן היא תהיה חייבת להיכנס לטלוויזיה כדי לשמור על לקוחותיה בסלולר או באינטרנט.

סלקום הראתה במצגת שגיאות רבות שנעשו בשיטת החישוב והצביעה על הנחות יסוד שגויות בעניין רמת הביקושים, אורך תשתיות בזק שנדרש לצורך חישוב עלויות החברה, שגיאות בצריכת החשמל ובעלויות ציוד ועוד. כל זאת על מנת להראות למשרד שהכדור מונח אצלם במגרש: אם רוצים תחרות בטלוויזיה ואם רוצים תחרות בין קבוצות תקשורת, יש להפחית את מחירי השימוש בתשתיות בזק והוט על מנת שסלקום ופרטנר יוכלו לרכוש את התשתיות מהם במחירים אחרת מה שיקרה הוא שבשוק יווצרו 2 שחקנים חזקים ו-2 שחקנים מוחלשים שזה אומר שאבד הסיכוי לתחרות בשוק התקשורת.