3 ימים להכרעה? ישיבת קבינט הדיור תתקיים ביום שני

המשמעות היא ששרי השיכון והאוצר יצטרכו לקבל החלטה מהירה יותר לגבי תוכנית ההטבות לרוכשי דירה ראשונה עד יום שני

לאחר שרק אתמול נמסר ממשרד האוצר שישיבת קבינט הדיור נדחתה מיום שני הקרוב ליום חמישי הקרוב, כעת הוחלט במשרד האוצר לחזור למועד המקורי ולקיים את הדיון במועדו המקורי. המשמעות היא ששרי השיכון והאוצר יצטרכו לקבל החלטה מהירה יותר לגבי תוכנית ההטבות לרוכשי דירה ראשונה עד יום שני.

כזכור, התוכנית שהציג שר האוצר יאיר לפיד המתייחסת למע"מ בגובה אפס זוכה להתנגדויות רבות ושר השיכון , אורי אריאל, דורש לעשות אותה שיוויונית יותר לכלל האוכלוסיה כמו גם לכלול בה גם את משפרי הדיור. יש לציין שעד כה לא ברור האם ראש הממשלה תומך בתוכנית או לא. מספר פניות שנעשו על ידי 'גלובס' בנושא ללשכתו מאז פורסמה התוכנית ועד היום לא נענו.

הסיבה המוצהרת שבגללה נדחתה הישיבה מלכתחילה הייתה היעדרותו של שר הפנים גדעון סער ביום שני בשל שהות בחו"ל אבל כעת נראה שהישיבה תתקיים גם בלעדיו.

כזכור, בישיבת קבינט הדיור הקרובה אמורה לעלות לאישור התוכנית למתן הטבות לרוכשי דירה ראשונה. כזכור, רק אתמול פורסם כי התוכנית החדשה עתידה לקבוע מע"מ בגובה אפס למי שיעמוד בקריטריונים שנקבעו לזכאות. התוכנית, שזוכה בימים האחרונים לתגובות רבות בענף, מתבססת על מספר רעיונות שעלו בחודשים האחרונים על ידי שרי האוצר והשיכון, מציעה לקבוע כי רוכשי דירה ראשונה, נשואים עם ילד אחד לפחות כשאחד מבני הזוג שירת בצבא, יקבלו הטבה ברכישת דירה חדשה מקבלן. ההטבה, מע"מ בגובה אפס, תחושב על פי מחיר למ"ר ולא על פי מספר חדרים או גודל דירה. מחיר דירה מקסימאלי לגביו תהיה ההנחה רלוונטית יעמוד על פי התוכנית על 1.6 מיליון שקל כאשר בכל אזור יקבע השמאי הממשלתי את מחיר הדירה אליו מתייחסת ההטבה. חשוב לציין שעל פי ההצעה, לא מדובר בהוראת שעה אם כי בתיקון חקיקה, עובדה שתוביל לכך שעד שהיא תאושר, אם בכלל, יעברו מספר חודשים במקרה הטוב.

בעוד גורמים בסביבתו של שר האוצר, יאיר לפיד, טוענים כי התוכנית כפי שהוצגה יכולה להביא לשינוי של ממש במצבם של מחוסרי הדירה ואף להשפיע על השוק, גורמים רבים בענף דווקא סבורים שלא כך הדבר וכי התוכנית עתידה דווקא להוביל לעליות מחירים. עוד ביקורת שעלתה בעקבות פרסום התוכנית היא שהקריטריונים שנקבעו מפלים אוכלוסיות מסויימות ושההכרזה על תוכנית שכזו טרם אושרה בפועל עלולה לגרום לעצירת עסקאות בענף.

הצעות נוספות שעתידות לעלות להצבעה בקבינט הן תוכנית למתן תמריצים לרשויות מקומיות להוצאה מהירה של היתרי בנייה ותוכנית לפיקוח על העלאת שכר הדירה בשוק החופשי.