ארה"ב מאוכזבת: יעלון טרם התנצל על התבטאויותיו נגד קרי

דוברת משרד החוץ האמריקני: אנו מודאגים מדפוס התנהגות של יעלון" ■ שיחת יעלון עם שר ההגנה האמריקאי, צ'אק הייגל, שבישראל הוגדרה כהתנצלות, לא נחשבת ככזו בוושינגטון ■ גם הודעת הפנטגון על השיחה אינה מזכירה את המילה "התנצלות"

ממשל אובמה החליט כנראה לא לטאטא אל מתחת לשטיח את התבטאויותיו של שר הביטחון, משה יעלון, בגנות נשיא ארה"ב, שר החוץ שלו ומדיניות החוץ של ארה"ב באופן כללי. דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, אמרה הערב (ו'), כי ארה"ב "מאוכזבת מהעדר התנצלות" של יעלון, למרות ששיחה שיזם אתמול שר הביטחון עם עמיתו האמריקאי, צ'אק הייגל, הוגדרה בישראל כהתנצלות. בעליל, השיחה אינה נחשבת ככזו בוושינגטון.

"אנו מודאגים עדיין מדפוס ההתנהגות של יעלון", אמרה הדוברת. זו היתה הפעם השניה שבה היא מתחה ביקורת על שר הביטחון. ביום ד' אמרה סאקי, כי ברור שדברי יעלון "אינם קונסטרוקטיביים", אם כי היא נחפזה להוסיף שהממשל אינו מאמין שדברי יעלון משקפים את עמדת ממשלת ישראל. קודם לכן מחה שר-החוץ קרי באזני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשיחת טלפון, על התבטאויות שר הביטחון.

הודעה רשמית של הפנטגון, שפורסמה אחרי שיחת הייגל-קרי, נמנעה במודגש מלהזכיר את המילה "התנצלות". להיפך, ההודעה מצינת שהייגל הביע באזני יעלון "דאגה עמוקה" מהדברים שהוא, יעלון, השמיע בפורומים שונים בישראל. ההודעה מציינת, שהייגל חזר בשיחה על מחויבותה של ארה"ב למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני. לפי ההודעה, "הבהיר" יעלון את דבריו והדגיש את מחויבותו העמוקה לחיזוק היחסים בין ישראל לארה"ב.

דובר של הפנטגון, ג'ון קרבי, אמר, שיעלון עדכן את הייגל בהתפתחויות האחרונות על המצב הביטחוני בישראל ועל פעולת צה"ל נגד סוריה.

מלחמת המילים המעצימה בין שר הביטחון לבין ממשל אובמה נובעת מדברים שאמר השבוע יעלון בכנס באוניברסיטת ת"א. הוא ציין, שאובמה "מקרין בעולם דימוי של חולשה" בעקבות התנהלות ארה"ב בסוריה וסיפוח חצי האי קרים לרוסיה ושבקהיליה הבינלאומית מורגשת "אכזבה" ממדיניות החוץ של הבית הלבן. שר הביטחון אף טען, כי במו"מ בין איראן לשש המעצמות, מו"מ שאותו הגדיר כ"שוק פרסי", "איראן טובה יותר". דיווח על דברי איילון באוניברסיטת ת"א פורסם בראשונה ב"הארץ".

בעקבות דברים אלה אמר פקיד ממשל בכיר ל"ג'רוזלם פוסט" ביום ד': "בהתחשב במחויבות חסרת התקדים של הממשל לביטחונה של ישראל, תמוה בעינינו מדוע שר הביטחון שואף, כפי שנראה, לערער את היחסים בין שתי המדינות".

"דברי יעלון הדהימו אותנו", אמר הפקיד הכביר. הוא טען שהתבטאויות שר הביטחון מטילות בספק את מחויבותו ליחסים בין ירושלים לוושינגטון. "יתר על כן, הדברים הם חלק מדפוס התנהלות מטריד שבו יעלון מזלזל בממשל בארה"ב ומטיח עלבונות בפקידיו הבכירים ביותר". בתגובה אמרו מקורבים של איילון לקול ישראל, שארה"ב סימנה את שר הביטחון כ"גורם מציק" שמפריע לשיחות השלום בין ישראל לפלסטינים ושהאמריקאים מנסים לערער את הקליגטימיות שלו מפני שהוא "אגוז קשה לפיצוח". ככל הנראה, טרם נאמרה המילה האחרונה בפרשה.