יד2: שכר הדירה הממוצע בת"א - 6,300 שקל בחודש

מנתוני האתר עולה כי שכר הדירה בת"א הוא הגבוה ביותר, אך שיעור העלייה החד ביותר בשכירות בשנים האחרונות הוא דווקא בעכו

דמי השכירות בת"א הם הגבוהים ביותר בישראל, אך שיעור העלייה החד ביותר בשכירות בבשנים האחרונות היה בפריפריה - כך עולה מנתונים של אתר הלוחות המקוונים יד2, על רקע הצעתו של שר האוצר יאיר לפיד להגביל את שכר הדירה ולהצמידו למדד המחירים לצרכן.

הבדיקה שבוצעה באתר יד2 מתייחסת לשכר הדירה הממוצע של דירות 4 חדרים בלבד בערים שונות ב-3 השנים האחרונות. דירת 4 חדרים היא המוצר המבוקש ביותר בשוק הנדל"ן למגורים ומשמשת גם כבנצ'מרק לבדיקת השינויים במחירי הדירות בסקירות התקופתיות של השמאי הממשלתי הראשי.

מנתוני יד2 עולה כי השכירות הממוצעת בת"א עמדה על 6,299 שקל בחודש פברואר - יותר מכל עיר אחרת בארץ. עם זאת, מבחינת שיעור העלייה ב-3 השנים האחרונות, ת"א ממוקמת במקום הרביעי עם עלייה של 10% בשכר הדירה.

העלייה החדה ביותר במחירי השכירות היא בעכו, שם שכ"ד המבוקש עבור דירת 4 חדרים עמד בפברואר על 2,850 שקל, עלייה של 15% לעומת 2,478 שקל בפברואר 2011. טבריה ממוקמת במקום השני עם עלייה של 13% בשכירות (2,467 שקל) ובמקום השלישי ניצבת רמלה עם עלייה של 12%. ירושלים ממוקמת במקום ה-9 עם עלייה של 8% לרמה של 4,903 שקל.

"תל-אביב הייתה ונותרה העיר המבוקשת בארץ למגורים בדירות שכורות", מסר יבין גיל-מור, מנכ"ל יד2. "המחיר הגבוה של דירות להשכרה בתל אביב נובע כמובן מעודף ביקוש על היצע, ולכן גם עליית המחירים בעיר היא מתונה לעומת ערי הלוויין ובטח לעומת ערי הפריפריה. מחירי הדירות הגבוהים במרכז הארץ הביאו לנדידת הזוגות הצעירים לפריפריה, כך שגם שם נוצרו ביקושים גבוהים בהרבה מן ההיצע, מה שהביא לגידול המשמעותי במחירי השכירויות".

לדעתו של גיל-מור, הצעתו של לפיד עלולה לגרום יותר נזק מתועלת: "שוק הדירות להשכרה הינו שוק משוכלל, התערבות ממשלתית מכל סוג שהוא עלולה להזיק להתנהלות הטבעית שלו. למרות הכוונות הטובות, הקפאת שכר הדירה בת"א עלולה להרע עם השוכרים ולהוביל לעליית מחירים, היות והמשכירים ינסו לקבוע רף שכירות גבוה לשלוש שנים מראש".