מיליארדר אוקראיני יספק לארה"ב מידע על עסקאות גז רוסיות?

דמיטרי פירטאש, שנעצר החודש בווינה, עשה את הונו מתיווך עסקאות גז בין רוסיה לאוקראינה

מיליארדר שעשה את הונו כמתווך בתחום המפוקפק של עסקאות הגז הרוסיות עם אוקראינה - ושנעצר בידי המשטרה - עשוי לספק לחברי הקונגרס של ארה"ב מידע שיאפשר להם להחריף את הסנקציות נגד מקורביו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

דמיטרי פירטאש, יליד אוקראינה, שנעצר החודש בוינה מתוקף צו שהוציאה נגדו ארה"ב בגין שוחד ועבירות אחרות, עשוי להעביר לידיים אמריקאיות אוצר בלום של מידע על עסקאות שבהן הייתה מעורבת חברת יצוא הגז הרוסית הממשלתית גזפרום, ושאותן עשויה ארה"ב לסווג כעסקאות מושחתות. כך אמר מיכאיל קורצ'מקין, לשעבר אנליסט במשרד הגז של ברית המועצות במוסקבה, ומייסד איסט יורופיאן גז אנליזיס, הפועלת מהעיר מלוורן בפנסילבניה.

לאחר שפוטין השתלט על דרום חצי האי קרים, אישרה אחת מוועדות הסנאט של ארה"ב הצעת חוק להענקת מימון חירום לאוקראינה, שבמסגרתה יורחבו גם הסנקציות ויוטלו על כל אזרח רוסיה שמעורב בשחיתות "משמעותית".

"החוק הזה יאפשר לארה"ב לפעול נגד כל מי שנמנה עם פמלייתו של פוטין", אמרה מאשה ליפמן, אנליסטית במרכז קרנגי במוסקבה. "המטרה היא להעמיק את הסדקים באליטה הרוסית. הרעיון הוא להחליש את פוטין שדי שניתן יהיה לבלום אותו".

בשבוע שעבר הרחיב הנשיא ברק אובמה את תחולת הסנקציות הפיננסיות לאחד הבנקים הרוסיים, וכן ל-20 פקידים ומיליארדרים רוסים - כולל האחים ארקדי ובוריס רוטנברג, שמחזיקים יחד עם פירטאש בהחזקות משותפות ברוסיה ובאוקראינה. החברות של האחים רוטנברג קיבלו חוזים בשווי כולל של 7 מיליארד דולר בפרויקט משחקי החורף האולימפיים בסוצ'י, והם נמנים עם הספקים הגדולים של גזפרום.

פירטאש בן ה-48 עשה את הונו במתווך בעסקאות מכירת גז רוסי לאוקראינה, אחד משוקי היצוא הגדולים ביותר של גזפרום. הוא ושותפו החזיקו במחצית מ-RosUkrEnergo, שהוקמה ב-2004 והפכה ליבואנית הגז היחידה באוקראינה בשנים 2006-2009, על רקע סכסוכי המחיר עם רוסיה שגרמו לשיבושים בהיצע ולמחסור בגז ברחבי אירופה.

"יכול להיות שפירטאש יודע אם היו לפקידים אוקראינים ולמנהלי גזפרום וגזפרום-בנק אינטרסים כלכליים אישיים בעסקאות הללו", אמר אלכסנדר ריאזנוב, לשעבר סגן יו"ר גזפרום, בריאיון שהעניק במוסקבה.

דובר גזפרום, סרגיי קופריאנוב, אמר שהחברה אינה צופה השלכות שליליות כלשהן מהסגרתו של פירטאש לארה"ב.