מאסר בפועל והחזר מס בהיקף 70 מ' ש' למעלימי מס מחיפה

ביהמ"ש המחוזי בחיפה אישר אתמול (ב') הסדר טיעון, במסגרתו הוטלו 35 מיליון שקלים בקנסות וחילוטים על האחים יוחאי ומאיר פיסו מחיפה, בעלי קבוצת חברות "מקור הפורמייקה

קנסות כבדים ועונשי מאסר הוטלו על נאשמים שהורשעו בעבירות מס והלבנת הון במסגרת הפרשה המכונה "בובת עץ": ביהמ"ש המחוזי בחיפה אישר אתמול (ב') הסדר טיעון, במסגרתו הוטלו 35 מיליון שקלים בקנסות וחילוטים על האחים יוחאי ומאיר פיסו מחיפה, בעלי קבוצת חברות "מקור הפורמייקה", וכן נגזרו על השניים עונשי מאסר בפועל בגין הרשעתם בעבירות הלבנת הון, הפצת חשבוניות פיקטיביות, העלמת הכנסות ועוד.

בנוסף, נערך בין רשות המסים לנאשמים הסדר בהליך אזרחי, לפיו ישיבו למדינה 35 מיליון שקל נוספים. סכומי הכסף הכוללים של החילוט, הקנסות וההסדר האזרחי, שישלמו הנאשמים, עומדים על 70 מיליון שקל.

לפני כשנתיים הגישה המחלקה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המסים למחוזי בחיפה כתב אישום חמור, בגין עבירות מס והלבנת הון בהיקף של כ-169 מיליון שקל, נגד 17 נאשמים בענף העץ מאזור חיפה והצפון. מכתב האישום עלה, כי בשנים 2003-2010 הוציאו הנאשמים חשבוניות פיקטיביות בסך של כ-169 מיליון שקל לעוסקים ברשות הפלסטינית ובסין.

הנאשמים, בהם האחים מאיר ויוחאי פיסו וחברות מקבוצת "מקור הפורמייקה" שבבעלותם, הואשמו בעבירות של הלבנת הון בהיקף של מאות מיליוני שקלים ועבירות מס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, הכוללות הוצאת חשבוניות פיקטיביות וחשבוניות יצוא פיקטיביות, במטרה להתחמק מתשלום מע"מ בנסיבות מחמירות, השמטת הכנסות, תשלום משכורות ב"שחור" ועוד. כמו-כן יוחסו לנאשמים עבירות זיוף ורישום כוזב במסמכי תאגיד וקבלת פיצוי במירמה, בגין נזקים שנגרמו לכאורה למפעל שבבעלות המשפחה במלחמת לבנון השנייה.

בחודש שעבר הגיעו האחים פיסו והחברות בבעלותם להסדר טיעון עם רשות המסים לפיו יורשעו בעבירות שיוחסו להם בכתב אישום מתוקן, שהוגש ע"י עוה"ד יעל אריה-הלדמן, אסתי ששון וניר ישראל מהמחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המיסים. מכתב האישום המתוקן עולה, כי האחים יוחאי ומאיר פיסו הוציאו, ביחד עם החברות שבשליטתם, חשבוניות פיקטיביות בסך של כ-169 מיליון שקל לעוסקים ברשות הפלסטינית ולסין במהלך השנים 2003 עד 2010.

בנוסף הודו האחים, כי ביצעו, יחד עם חברת 'פיסו נכסים ואחזקות', עבירות הלבנת הון בהיקף של כ-41 מיליון שקל. עוד הורשע יוחאי פיסו בעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד, ומאיר ויוחאי פיסו והחברות שבשליטתם הורשעו בעבירות מס במיליוני שקלים, הכוללות השמטת הכנסות ותשלום משכורות ב"שחור" לעובדים ועוד.

הפרשה - שכונתה פרשת "בובת עץ" - נחשפה בעקבות חקירה מורכבת ורחבת היקף אשר נמשכה למעלה משנה והתנהלה על ידי יחידת חקירות מכס ומע"מ חיפה והצפון, יחד עם יחידת חקירות מס הכנסה חיפה והצפון ובשיתוף היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה. לחקירה קדמה חקירה סמויה וענפה של היחידה הארצית לחשיפת יעדים של רשות המיסים, אשר נמשכה כמספר חודשים.

במסגרת הסדר טיעון שאושר על ידי השופט ד"ר מנחם רניאל, נקבע כי יוחאי פיסו ירצה 40 חודשי מאסר בפועל ויחולטו ממנו, מחברת "פיסו נכסים ואחזקות", 33 מיליון - סכום חסר תקדים בהיקפו בעבירות מסוג זה. על מאיר פיסו הוטלו 20 חודשי מאסר בפועל.

בנוסף, הושתו על כל הנאשמים קנסות בסכום כולל של 2 מיליון שקל. במקביל, ללא קשר לחילוט הכספי ולקנסות אשר הושתו במסגרת ההליך הפלילי, הגיעו הנאשמים להסדר עם רשות המסים בתחום האזרחי לתשלום של 35 מיליון שקל מס לתחנת מע"מ חיפה ולפקיד שומה מס הכנסה חיפה.

השופט רניאל ציין בגזר הדין, כי מדובר ב"פרשה חמורה שבה עברו הנאשמים, לאורך שנים, מספר רב של עבירות על חוקי מס שונים, ובחלקם עבירות לפי חוק העונשין ועבירות הלבנת הון, בהיקפים גדולים מאד - עשרות מיליוני שקלים - ובצורות שונות". עם זאת הוסיף, כי "למרות המספר הרב של העבירות, אני רואה בהתנהלות הכוללת של הנאשמים תוך כדי עשיית העבירות במשך השנים שבהן עוסק כתב האישום, כמסכת אירועים אחת שדינה כ'אירוע אחד", ועל כן קבע מתחם עונש לכל מסכת האירועים יחד, וגזר עונש כולל לכל העבירות באותה מסכת אירועים.

מרשות המסים נמסר: "ברשות המסים פועלים ללא לאות לאתר עברייני מס כבדים ולהביא אותם לדין. הסדר הטיעון וסכומי החילוט הכלולים בו מהווים צעד חשוב בהרתעת עבריינים ובהשבת כסף שנגזל מקופת המדינה".