גבאי מזהיר מקריסה אפשרית של הסדר החוב באי.די.בי

דרמה התחוללה היום באולמו של שופט המחוזי איתן אורנשטיין בנושא היתר משרד התקשורת להעברת השליטה בחברת סלקום ■ הנאמן אייל גבאי לנציגי המדינה: "ההתנהלות שלכם יכולה להביא לנפילת הסדר החוב"

הסדר החוב באי.די.בי שוב עומד בפני סכנת ביטול, בעקבות הדרמה שהתחוללה היום באולמו של שופט ביהמ"ש המחוזי - איתן אורנשטיין שכינס דיון דחוף בנושא היתר משרד התקשורת להעברת השליטה בחברת סלקום (הנמצאת בשליטת אי.די.בי).

‏ במסגרת הדיון שנערך היום, חלקו בדלתיים סגורות, ביקש השופט אורנשטיין לברר מדוע מתעכב משרד התקשורת מלתת היתר להעברת השליטה בסלקום, שיאפשר את העברת הקונצרן לידי בעלי הבית החדשים - מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין.

‏‏ בתשובה לכך נענה השופט על ידי עו"ד ליאב ויינבאום, מפרקליטות המדינה שמייצג את משרד התקשורת בנושא, כי "משרד התקשורת עובד במרץ כדי לקדם את העניין, הדרגים הגבוהים ביותר עובדים על כך, אך כרגע אין עדיין יכולת לתת את האישור. לפי המידע שיש בידינו הצפי הוא שזה יהיה בעוד חודשים. קשה לתת אינדיקציה ברורה, והכל תלוי בתהליך הבדיקה."

‏‏"גלובס" חשף לאחרונה כי התמהמהות משרד התקשורת במתן ההיתר הנ"ל, נעוצה בבדיקה שמנהל השב"כ לגבי בן משה, אשר מעכבת את מתן ההיתר הדרוש להשלמת הסדר החוב באי.די.בי. שותפו של בן משה, אדוארדו אלשטיין, כבר אושר בעבר על ידי משרד התקשורת, בעת שחבר לנוחי דנקנר.

‏‏נזכיר כי בתחילת השבוע הודיע אורנשטיין בצעד חריג על זימון הדיון הנ"ל וזאת בעקבות בקשתם של נאמני ההסדר מטעם ביהמ"ש, אייל גבאי ועו"ד חגי אולמן, אשר התריעו בפני השופט כי המשוכה האחרונה שנותרה להוצאתו לפועל של הסדר הנושים היא היתר ממשרד התקשורת וכי אם זה האחרון לא יעביר את אישורו לידיהם לכל המאוחר עד אמצע השבוע הבא, עלול הסדר החוב בקונצרן להידחות למועד לא ידוע, ולמעשה לעמוד בפני סכנה להשלמתו.

‏גבאי שהתרעם לשמע דברי ויינבאום טען היום מנגד: "מדובר על 8 מיליארד שקל של ציבור אזרחי ישראל שמונחים פה על הכף (התחייבויות האג"ח של הקונצרן, א' פ'). ההתנהלות של המדינה יכולה להביא לנפילת הסדר החוב. אתם צרכים למצוא פתרונות לבעיה הזו ומהר."

‏‏גבאי המשיך והוסיף " נראה כי הדרגים הבכירים ביותר מטרפדים את ההסדר. לא יכול להיות שהמדינה ביד אחת תדבר על הסדרי חוב, ותקים ועדות (ועדת אנדורן, א' פ') וביד שנה תשחק איתנו. חובה על המדינה לחשוב אתנו על פתרון חלופי. המדינה לא יכולה להתחבא מאחורי הסיפור הזה שמדובר בעניינים בטחוניים רגישים. יש לה חובות לא כלפי המשקיעים אלא כלפי חובה לתושבי מדינת ישראל."

‏‏לאחר מכן עדכן עו"ד אולמן את השופט וציין כי לאי.די.בי פתוח ניתנה כבר הלוואה ע"י בן משה ואלשטיין (150 מיליון שקל) שיכולה להספיק להתחייבויותיה עד לחודש יוני בלבד. בהתאם הציע כי כשם שמונה לכלל ביטוח שבשליטת הקבוצה נאמן עד למתן אישור הרשויות להעברת השליטה בה, ניתן ליישם מהלך דומה גם לגבי מניות סלקום אשר יועברו לנאמנות המדינה עד מתן האישור מבלי לעכב את יישום הסדר החוב.

‏‏אורנשטיין הורה לעצור את הדיון ולהיענות להצעתו של עו"ד ויינבאום לשמוע את דבריו בדלתיים סגורות. כשחזר ציין כי "לביהמ"ש נמסר מידע על פעולות משרד התקשורת, אשר לא ניתן לגילוי מטעמים מובנים. יש במידע שנמסר כדי לשכנעני, לאפשר למשרד התקשורת להמשיך בביצוע הבדיקות." מנגד הוסיף השופט כי יש לקצוב את מועד הבדיקה בשל הנזקים העלולים להיגרם להסדר הנושים באי.די.בי."

‏‏קשה לומר מה בדיוק חוקר השב"כ, שכן מדובר על גוף עצמאי שאינו שקוף לציבור. יחד עם זאת ניתן לציין שבדיקותיו של השב"כ בנוגע להיתר שליטה בחברות תקשורת מתמקדות בקיומם או היעדרם של קשרים בין בעל השליטה לארגוני טרור או גורמי פשיעה. כגורם האמון על בטחון המדינה, מבקש השב"כ להימנע מהעברת שליטה שתאפשר לגורם עוין גישה לתדרי תקשורת. בהתאם ניתנת לשב"כ הסמכות לצוטט לטלפונים, מסרונים, הודעות וווטסאפ ואף למיילים של מושא הבדיקה.

‏אורנשטיין חתם את הדיון היום בהחלטה לקבוע מועד נוסף לדיון בבקשה ל-28 לאפריל, וזאת במקרה ולא ינתן עד אז היתר משרד התקשורת, בנוסף ציין כי "כי נכון יהיה לשקול אלטרנטיבה ראויה אשר תאפשר את המסחר בניירות ערך". בכך התכוון השופט למניות אי.די.בי פתוח שלפי מתווה הסדר החוב, והאישור אשר הושג על ידי הבורסה, צפויות להתחיל להיסחר כבר ביום שני הקרוב.

‏זאת ועוד, אורנשטיין הדגיש כי "מצופה שהרשויות הרלבנטיות יגלו אוזן קשבת לפניית הנאמנים, ובמגבלות הנהלים והדין, יעשו הכל על מנת למזער נזקים שעלולים להיגרם להסדר הנושים. עוד אפשרות שניתן להביאה בחשבון הינה, מנגנון של הפקדה בנאמנות, ועליה צריכים כל הצדדים ליתן את הדעת, להתכנס ולגבש מתווה אלטרנטיבי מוסכם".