שוק הטאבלטים: אפל שולטת, אבל המתחרים נוגסים בהתמדה

היתרון של האייפד בעולם הטאבלטים לא מוטל בספק, אבל לצרכן הישראלי יש גם אלטרנטיבות טובות ואפילו דגמים מתקדמים, שמטשטשים את ההבדלים בין טאבלט ללפטופ בצורה מוחלטת

האייפד של אפל הוא הטאבלט השולט בשוק זה כבר מספר שנים, ועל-פי נתוני חברת המחקר IDC ישראל, בשנת 2013 נתח השוק של החברה עמד על 31.4%. נתח השוק של החברה אמנם מצטמצם בכל שנה, והתחרות מולה עובדת בשני כיוונים: מצד אחד, מכשירי האנדרואיד הזולים נמכרים במאות שקלים בודדים בתחנות דלק, ומהצד השני, הטאבלטים היקרים יותר עם מערכת ההפעלה של גוגל מציעים יכולות מוצלחות.

למרות זאת, אפל היא השולטת. למה זה קורה? קודם כל, מספר האפליקציות הקיים לאנדרואיד עבור טאבלטים מצומצם, כאשר המפתחים לא רואים במערכת ההפעלה הזו את המקום הטבעי עבורן. בנוסף, מי שמחפש טאבלט שיהפוך גם למכשיר עבודה עם מעבד תמלילים, לא ימצא פתרון טוב בעברית באנדרואיד, בעוד שלאפל יש כזה ואפילו בחינם בדמות תוכנת Pages.

מבחינת מחירים, אפל אולי לא משחקת בטווח המחירים הנמוך מאוד, אבל היא הרחיבה את מעגל הרוכשים שלה באמצעות שני דגמים חדשים כל שנה ומכירה של דגמים ישנים במחירים זולים יותר - מה שמנגיש את המוצר לקהל גדול יותר. רק לאחרונה הודיעה אפל שהיא מורידה מהמדפים את האייפד 2 ומחליפה אותו באייפד מהדור הרביעי, ובכך מורידה את המחיר ל-400 דולר לגרסה הכוללת 16 ג'יגה זיכרון וחיבור WiFi.

גם ישראל תושפע מהורדת המחיר הזו החל מסוף חודש אפריל, כאשר אותו אייפד יעלה 2,000 שקל, במקום כ-2,400 שקל היום. מחירו של האייפד 2 בישראל עומד כרגע על 1,600 שקל, לאחר הורדת מחיר מ-1,900 שקל שנערכה בתקופה האחרונה.

המהלכים האלה של אפל, הופכים את הטאבלט של אפל לעממי קצת יותר, במיוחד כשהאלטרנטיבה היא לבחור בטאבלטי אנדרואיד או בחלונות 8, שעדיין לא מספקים את הסחורה מבחינת אפליקציות ואביזרים.

טאבלטי אנדרואיד מתקדמים

סוני מתכננת להשיק בישראל את הטאבלט אקספריה Z2 בחודש מאי. מדובר בממשיך דרכו של דגם ה-Z מהשנה שעברה. גם הדגם הזה כולל הגנה נגד מים, כך שניתן להטביע את הטאבלט באמבטיה או לצלם תמונות בבריכה (עד לעומק של מטר לחצי שעה).

המצלמה מגיעה עם חיישן 8 מגה פיקסל, כאשר המסך בגודל 10.1 אינץ' באיכות Full HD. המשקל של הטאבלט עומד על 426 גרם והעובי הוא רק 6.4 מ"מ. המעבד בעל ארבע ליבות במהירות 2.3 ג'יגה הרץ מסוג סנפדרגון 801 וזיכרון של 3 ג'יגה. בנוסף, הדגם הזה כולל טכנולוגיית בידוד אקטיבי באמצעות האוזניות המצורפות. המחיר לא פורסם.

סמסונג תשיק בתקופה הקרובה בארץ את הגלקסי נוט פרו המגיע עם עט מגע ודגם מקביל בשם גלקסי טאב פרו ללא עט מגע. הטאבלטים כוללים מסך מגע בגודל של 12.2 אינץ' ברזולוציה גבוהה של 2,560 על 1,600 פיקסלים, כאשר מערכת ההפעלה שלהם היא אנדרואיד 4.4 של גוגל. בסמסונג טוענים שגודל המסך העצום מאפשר לעבוד על ארבעה חלונות בו- זמנית. הדגמים החדשים של סמסונג מטשטשים את ההבדלים בין טאבלט ללפטופ בצורה מוחלטת, כאשר המסכים שלהם הופכים את הטאבלט למסך ענק ביחס לקטגוריה שבה הם נמצאים. הטאבלטים החדשים מסדרת הפרו מגיעים בעובי של 7.95 מ"מ, ושוקלים כ-750 גרם.

בסמסונג משלבים בדגמים החדשים מצב תצוגה בשם Magazine UX המתאימה למסך הגדול, כאשר הוא מאפשר למשתמשים לארגן את התכנים המועדפים עליהם בצורת לוח בקרה, לשימוש עם חלוניות מידע. ניצול שטח התצוגה הרחב, שגודלו כמעט זהה לזה של עמוד מגזין אמיתי, מאפשר למשתמשים לצרוך תכנים כגון מגזינים דיגיטליים או ספרים אלקטרוניים בפורמט המקורי שלהם. המחירים עדיין לא פורסמו.

טאבלטי חלונות 8.1

בישראל קיים מגוון מסוים של טאבלטים מבוססי מערכת ההפעלה של מיקרוסופט בגרסה 8.1. הטאבלט הכי חשוב בקטגוריה זו הוא ה-Surface Pro 2, שאותו מיקרוסופט כהרגלה לא משווקת בישראל. ה-Surface Pro 2 מציע חידוש פופולרי בעולם הלפטופים והטאבלטים: עט מגע המאפשר לכתוב הערות בכתב יד ולשרטט על המסך.

כמו הדגם המקורי, הפרו 2 כולל מעמד פנימי להנחת הטאבלט על שולחן העבודה, בתצורה המזכירה לפטופ. בדגם הזה יש שני מצבים למעמד המאפשרים עבודה נוחה יותר על-גבי שולחן או על הברכיים. מסך המגע מגיע בגודל 10.6 אינץ' בתקן Full HD. מיקרוסופט גם מצ'פרת את הלקוחות שרוכשים את הטאבלט עם מנוי לשנה לשיחות לטלפונים קוויים בסקייפ ושימוש בנקודת WiFi של החברה בחינם. כמו כן, מיקרוסופט כוללת 200 ג'יגה לאחסון בחינם במשך שנתיים בשירות הענן שלה - One דרייב. מחיר: 3,500 שקל (כולל מקלדת).

טושיבה מציעה את הטאבלט Encore 8 המגיע עם מסך בגודל 8 אינץ' באיכות HD. זהו טאבלט שמגיע עם הגרסה של חלונות 8 ולא גרסת RT המצומצמת, מה שאומר שאפשר להתקין כאן כל תוכנה שרוצים, למשל, דפדפן כרום של גוגל ולא רק אפליקציות מהחנות של מיקרוסופט. הטאבלט כולל יציאת מיקרו HDMI לחיבור למסך טלוויזיה והרחבת הזיכרון באמצעות כרטיס. הזיכרון הפנימי עומד על 32 ג'יגה. המחיר: 1,600 שקל.