רמ"י תכשיר המתקן הסולארי בחוות שקמים של משפחת שרון

מועצת מקרקעי ישראל בראשות השר אורי אריאל תדון בסעיף חריג שיאפשר מתקן סולארי גם על קרקע חקלאית שאיננה "בתנאי נחלה" ■ שר השיכון: "הדיון עקרוני ולא ביחס למתחם ספציפי"

מועצת מקרקעי ישראל, בראשות שר השיכון, אורי אריאל, מכוונת להכשיר את הפעלת המתקן הסולארי שהוקם בחוות שקמים של משפחת שרון בניגוד לכללים, על ידי שינוי הכללים להקמת מתקנים סולאריים ללא מכרז על קרקע חקלאית. זאת, למרות התנגדות קודמת של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להפעלת המתקן בחוות שקמים ובניגוד לפסיקות של הרכב בית המשפט העליון ושל נשיאו, אשר גרוניס.

על פי החלטות מועצת המקרקעין, ניתן להקים על קרקע חקלאית מתקנים סולאריים קטנים ללא מכרז בשטח של עד 2.5, ובלבד שהשטח החקלאי מוגדר ככזה המצוי בתנאי חכירה של נחלה, דהיינו - רק בקיבוצים ובמושבים. חוזה החכירה של חוות שקמים, שבה 3,800 דונם, מוגדר כ"חוזה חכירה לדורות", שאין לאפשר במסגרתו הקמת מתקן סולארי.

לישיבת המועצה הקרובה נוסף סעיף לדיון, שאיננו מפורט כמקובל ולא מצורפת כמקובל הצעת החלטה. נושא הדיון יהיה "הקמת מתקנים סולאריים לבעלי חוזה חכירה לדורות למטרות חקלאיות באזור עוטף עזה וקו עימות".

גלעד שרון הקים בשטח החווה מתקן סולארי פוטו וולטאי בשטח 8.7 דונם, ליצור 630 קילו-ואט. הקמת המתקן הסתיימה לאחרונה בהשקעה של כ-10 מיליון שקל.

גלעד שרון ניהל מספר מאבקים משפטיים להכשרת המתקן כדי לאפשר את הפעלתו. רמ"י דחתה בתחילת 2013 את בקשת המשפחה להפעלת המתקן, בנימוק שהבקשה אינה עומדת בתנאים של החלטות מועצת מקרקעי ישראל, המתירות הקמת והפעלת מתקנים סולאריים רק בקרקע חקלאית המוחכרת בתנאי נחלה.

בסיום ההליכים בבית המשפט העליון טען שרון, כי מדובר באפליה וכי המתקן הוא כבר "מעשה עשוי". שופטי העליון אליקים רובינשטיין, דפנה ארז-ברק ויצחק עמית דחו את הערעור, והשופט רובינשטיין הדגיש: "לא ייתכן כל עיקר שלחווה בסדר גודל שבו מדובר נתייחס כאל נחלה".

בקשה לדיון נוסף של שרון נדחתה בתחילת השנה על ידי נשיא העליון גרוניס בנימוק, ש"לא נתקיים עד היום דיון בהגדרת הזכויות והחובות של חוכר 'חווה חקלאית' לעומת הזכויות והחובות של חוכר 'נחלה', ולא התרשמתי כי המקרה דנא מצדיק דיון נוסף".

בעקבות פסיקת העליון, נפגשו פרקליטיו של שרון, ממשרד שבולת-רוברטס, עם מנכ"ל רמ"י, בנצי ליברמן, בניסיון למצוא פתרון ולהפעיל את המתקן. אחת ההצעות בפגישה הייתה לבצע שינוי בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל, באופן שיאפשר את הכשרת המתקן בחוות שקמים ואת היכולת להפעילה.

מקורבים למשפחת שרון אומרים, כי תיקון הכללים להקמת מתקנים סולאריים על קרקע חקלאית יפעל לטובת משק החשמל. לדבריהם, זהו תיקון של עיוות ואפליה בקריטריונים, שעליהם הצביע בית המשפט המחוזי באחד ההליכים בניסיונות להכשרת המתקן, וכי רשות החשמל אישרה באופן עקרוני את המתקן. לדברי המקורבים, אי אפשר לדבר על רפורמה במשק החשמל בלי לאפשר לגורמים פרטיים נוספים להקים מתקנים סולאריים נקיים, וכי שינוי הכללים לא יסייע רק למשפחת שרון, אלא גם לגורמים נוספים, כמו למשל חוכרי חוות בודדים בנגב.

מלשכת השר אריאל נמסר: "הנושא עולה כנושא עקרוני ולא ביחס למתחם ספציפי".

דוברו של ליברמן מסר, כי הוא "מתנגד מבחינה מקצועית לסעיף זה".