IBI על עסקת לוויתן: "אין סיבה להיכנס למרה שחורה"

האנליסט גיל בשן: "אנו מעריכים כי התרחיש המרכזי הוא שוודסייד תחזור ותחתום על ההסכם או מקסימום תהיה התאמה קלה במחיר העסקה לשקף את חוסר הוודאות הרגולטורי שמותירה רשות המיסים"

האנליסט גיל בשן מבית ההשקעות IBI פרסם היום עדכון לסקירתו על מניות פרוייקט "לווייתן" בעקבות הדחייה בחתימת ההסכם מול וודסייד.

"בחברה האוסטרלית ניסו לשפר עמדות ולהוציא התחייבויות מרשות המיסים בנוגע לאופן המיסוי של הגז לייצוא, סוגייה שנותרה פתוחה אחרי מסקנות וועדת ששינסקי שטיפלה במיסוי הגז לשוק המקומי בלבד. על פי העיתונות המחלוקת נסובה סביב שיעור הפחת והכרה בהוצאות הריבית, נראה כמו דברים די שוליים. בפועל עושה רושם שהאוסטרלים רוצים להבין מהו שיעור המס ולגזור את שיעור התשואה הנגזר על ההשקעה, נראה כי ברשות המיסים לא רוצצים או לא יכולים לקבל החלטה חותכת בשלב זה", כותב בשן.

"השלב הנוכחי של פרויקט לוויתן מגלם חוסר וודאות רבה, קשיים בהתקדמות הפיתוח, והעובדה כי העסקה לא נחתמה מוסיפה לחשש להמשך דחיית הפיתוח בלוויתן. אין ספק שמדובר באכזבה קשה שקשה להעריך לאן תתפתח, תסריט של ביטול כולל של העסקה תהיה מכה לפיתוח לוויתן ופרויקט הייצוא ממנו. אנו מעריכים כי התרחיש המרכזי הוא שוודסייד תחזור ותחתום על ההסכם או מקסימום תהיה התאמה קלה במחיר העסקה לשקף את חוסר הוודאות הרגולטורי שמותירה רשות המסים".

בסך הכל, אומר בשן, אין ספק שאלו חדשות לא טובות לשותפויות. הדחייה בעסקה, מפתיעה ללא ספק ומהווה אכזבה וחשש לגבי ההמשך. חשוב לזכור כי כי מעבר ליכולות של וודסייד בתחום פיתוח מאגרים והנזלת גז לייצוא, העסקה מכניסה מזומן ומורידה נטל כספי כבד גם לשותפויות וגם לנובל שהיתה מהדוחפות הגדולות לקיום העסקה. ביטול העסקה עלול להוביל לדחייה נוספת בפיתוח לוויתן שגם כך נדחה בערך בשנה, וקשיים במימון הפיתוח.

"מנגד פיתוח לווייתן יכול להימשך גם בלי וודסייד, נכון להיום השוק מעריך את שווי לוויתן (כ- 7.8 מיליארד דולר) מעל למחיר העסקה (כ-7 מיליארד דולר) כך שקשה לומר שהמשקיעים נותנים איזה פרמיה פנומנאלית לוודסייד. פיתוח לשוק המקומי, בנוסף לפיתוח אזורי (תורכיה, מצרים, קפריסין) הוא אופציה ריאלית, עדיפה מבחינתן של השותפויות וגם כלכלית מאוד, כך שלמרות האכזבה אין סיבה להיכנס למרה שחורה".

אגב, מחיר היעד של בשן לשותפות רציו עומד על 38 אגורות, לאבנר 3.25 שקל ולדלק קידוחים 18.1 שקל.