הרעה בביצועים: הרווח התפעולי של רשת מגה נחתך ב-52%

הרשת חתמה את 2013 עם ירידה של 3.4% במכירות, שהסתכמו בכ-6.3 מיליארד שקל ■ לפני מספר חודשים השיקה הרשת תוכנית אסטרטגית חדשה, שאמורה לשפר את ביצועיה

ברקע הפסקת המשא ומתן למכירת רשת מגה לקבוצת משקיעים בראשות איש העסקים האמריקאי דיוויד ביסמוט, מגה מדווחת על הרעה בביצועים.

הרווח התפעולי של הרשת צנח אשתקד ב-52% מ-126.2 מיליון שקל בשנת 2012 ל-60.4 מיליון שקל בלבד בשנת 2013. בהתאם, שיעור הרווח התפעולי צנח מ-1.9% ל-0.95% בלבד.

מגה חתמה את השנה עם ירידה של 3.4% במכירות הרשת, שהסתכמו ב-6.33 מיליארד שקל לעומת מכירות של 6.552 מיליארד שקל בשנת 2012.

ברשת אומרים, כי הירידה במכירות נבעה מסגירת סניפים וכן מירידה של 1% במכירות חנויות זהות. מגה רשמה אשתקד שחיקה בשיעור הרווח הגולמי ל-26%, וזאת כתוצאה מהורדת מרווחי המכירה.

כפי שנחשף בנובמבר האחרון ב"גלובס", קבוצת אלון ניהלה מו"מ למכירת השליטה (55%) ברשת מגה וברשתות עדן טבע מרקט ורשת המרכולים AM:PM. המתווה שגובש בין הצדדים כלל רכישת 55% מהרשתות לפי שווי של כמיליארד שקל, וכן את חובותיה של מגה, הנאמדים בכמה מאות מיליוני שקלים. ככל הידוע, המו"מ בין הצדדים הופסק על רקע הרעה בביצועי רשת מגה, שהשפיעה על השווי שלפיו נוהל המו"מ.

קיטון בשטחי המכירה

מגה השיקה לפני חודשים אחדים תוכנית אסטרטגית לרשת, שאמורה לשפר את ביצועיה ולהעלותה על דרך המלך.

כחלק מכך, הושקה רשת חדשה בפורמט דיסקאונט, תחת המותג You והוסבו 11 סניפים של מגה בול לרשת החדשה. כמו כן, השיקה מגה מהלך של הוזלת מוצרים ברשת מגה בעיר.

למרות השקת תוכנית אסטרטגית חדשה לרשת מגה, גם הרבעון הרביעי נחתם עם ירידה של 25.8% ברווח התפעולי - מ-38.7 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2012 (2.4% מהמכירות) ל-28.7 מיליון שקל (1.9% מהמכירות).

ברשת אומרים, כי השחיקה ברווח התפעולי נובעת "מקיטון בשטחי המכירה וכן מקיטון בשיעור הרווח הגולמי כתוצאה מהשפעת התוכנית האסטרטגית החדשה".

מכירות הרשת ברבעון הרביעי ירדו ב-5.8% והסתכמו ב-1.495 מיליארד שקל. הירידה במכירות נבעה הן מסגירת סניפים והן מירידה של 2.6% מירידה במכירות סניפים זהים. הרווח הגולמי ברבעון ירד ל-393.1 מיליון שקל והיווה 26.3% מהמכירות, וזאת לעומת שיעור של 27.8% ברבעון הרביעי של 2012.

עם זאת, בהשוואה של הרבעון הרביעי אשתקד מול הרבעון השלישי אשתקד, הרשת מציגה שיפור מסוים בשיעור הרווח התפעולי.

כחלק מהמשך יישום התוכנית האסטרטגית, במגה מתכננים הקמה של מרכז לוגיסטי והקטנת שטחי המכירה בחלק מהסניפים.

לדברי לימור גנות, מנכ"לית משותפת באלון רבוע כחול, מהלכים אלה צפויים להביא בעתיד לחיסכון משמעותי בעלויות. יצוין, כי ברבעון האחרון של 2013 רשמה הרשת ירידה של 9.4% בהוצאות מכירה, הנהלה וכלליות, כתוצאה ממכירת סניפים והתייעלות.

כפר השעשועים הפסידה 30 מיליון שקל

חברת כפר השעשועים הכבידה על ביצועיה של קבוצת אלון רבוע כחול. החברה, שהשליטה בה (65%) נמכרה בפברואר האחרון ל"ריטייל 3000" שבבעלות איש העסקים רונן לוי, הסבה אשתקד לקבוצה הפסד של 30 מיליון שקל. יותר ממחצית מההפסד נרשמה ברבעון האחרון של השנה.

מכירות הרשת, המונה 87 סניפים שרובם בזכיינות, נשחקו אשתקד קלות והסתכמו ב-114.8 מיליון שקל. הרשת נהנתה בשנה שעברה מרווח גולמי של 23.8 מיליון שקל, שהיווה 20.7% מהמכירות, לעומת רווח גולמי של 23.3 מיליון שקל ב-2012, שהיווה 20.2% מהמכירות. ההפסד התפעולי הסתכם אשתקד ב-8.4 מיליון שקל לעומת הפסד תפעולי של 12.6 מיליון שקל בשנת 2012.

בהתייחס להפסדי הרשת אומר לוי ל"גלובס", "אני מכיר הפסד של 7 מיליון שקל מפעילות שוטפת. השאר זה הפרשות וכל מיני דברים. לקחנו את החברה ממש בימים אלה".

- הרבעון הראשון השנה היה חלש וגם אתם רשמתם ירידה במכירות בחג פורים.

"הייתה ירידה בפורים. חיסלנו את כל המלאי של השנה כדי לצאת עם קולקציה חדשה לשנה הבאה".

- כמה להערכתך תפסיד כפר השעשועים ברבעון הראשון השנה?

"אין לי מושג. אני לא חושב שהיא תפסיד הרבה".

- אתה חושב שנכון היה לאלון רבוע כחול למכור לך את הפעילות?

"זו פעילות שהם לא יודעים להתעסק איתה, ולכן טוב שהם מכרו אותה".

- מה קצב המכירות השנתי של כפר השעשועים נכון להיום?

"כ-120 מיליון שקל. זה לפחות מה שהצבנו בתוכנית העסקית".

מגה
 מגה

כפר השעשועים
 כפר השעשועים