המיליארדר בני שטיינמץ מוותר על פעילויותיו בסחר היהלומים

על רקע הלחץ בגינאה, מכר איש העסקים את אחזקותיו בקבוצת היהלומים לאחיו דניאל ■ דוברו מכחיש: "אין קשר בין העסקה לבין המאבק בגינאה"

המיליארדר הצרפתי-ישראלי בני שטיינמץ, שחקן חשוב בסחר היהלומים העולמי זה שלושים שנה, מכר את אחזקותיו בחברה המשפחתית, שטיינמץ דיאמונד גרופ (SDG). כך נודע לעיתון השווייצרי Le Temps.

הפרישה ממשלח ידו המסורתי נובעת מהחקירות המשפטיות המתמקדות בפעילויות הכרייה שלו בגינאה, שבה מואשמת החברה BSGR - המוחזקת בידי קרן בליכטנשטיין שהמוטב שלה הוא שטיינמץ - במעורבות ב"מזימת שחיתות", על פי ניסוחו של בית המשפט הפדרלי לעניינים פליליים.

"באירועים בגינאה, נפגע שמו של שטיינמץ באופן מאוד בלתי צודק", אמר עורך דינו, מארק בונאן. "זה עלול להזיק לעסקים בתחום היהלומים. הבנקים תהו כל הזמן מה הקשר להונו של שטיינמץ. בני לא רצה שהמכשולים עם הבנקים או ההיסוסים שלהם יהוו מכשול או יפגעו בפעילותה של SDG".

לברי בונאן, שטיינמץ מכר את 37.5% שהחזיק ב-SDG לאחיו, דניאל, ששולט כעת ב-75% מההון. שותף שלישי, ניר לבנת, מחזיק ב-25%. מחיר המכירה לא נחשף, אך וחושב על בסיס השווי הנקי של מניות החברה, והוא "אינו זניח", לדברי בונאן.

תיאור זה עשוי להיות לשון המעטה, מכיוון ש-SDG, שמשרדיה הראשיים נמצאים בז'נבה על פי אתר האינטרנט שלה, מגלגלת סכומים מרשימים משנות השמונים. "לבני שטיינמץ תמיד היתה גישה לאבני יוצאות דופן הודות לקשריו עם דה בירס, ענקית היהלומים הדרום אפריקנית", מספר מומחה למגזר היהלומים שביקש לשמור על עילום שם. "כל שנה בני משפחת שטיינמץ קונים מיליארד או שני מיליארד יהלומים, וזה מציב אותם בשורה אחת עם הלקוחות החשובים ביותר של דה בירס".

דוברו של שטיינמץ מסר, כי "הסיפור שפורסם בחו"ל אינו מדויק. במסגרת מהלך עסקים רגיל נמכרו אחזקות בחברה שעוסקת בליטוש וחיתוך יהלומים. האחזקות היו בשיעור של 37.5%. החברה ממשיכה לפעול בענף היהלומים בתחום הכרייה, ההפצה והמסחר, שם פוטנציאל הגידול ושיעורי הרווח גבוהים יותר. אין שום קשר, ישיר או עקיף, בין העסקה לבין המאבק שמתנהל על זכויותיה של חברת BSGR בגינאה".