מצבת העובדים בבנקים צומצמה בשנתיים ב-1,857 איש

בבנק הפועלים ירד מספר העובדים ב-503, ובאחרונה הודיע הבנק על תוכנית פרישה מוקדמת חדשה שבמסגרתה יפרשו עוד כ-500 עובדים

זה כמה שנים מדברים בבנקים על הצורך בהתייעלות. כיוון שהסכמי השכר קשיחים, ולראיה השכר שרק עולה מדי שנה, משקיעים הבנקים משאבים בהתייעלות שעיקרה הפחתת מספר העובדים. התוכניות הללו אכן מתחילות להניב פרי.

מבדיקת "גלובס" עולה שבשלושת הבנקים ששמו דגש על התייעלות - פועלים, לאומי ודיסקונט - ירד מספר העובדים ב-1,812 איש בשנתיים האחרונות. בבנק הפועלים ירד מספר העובדים ב-503, ובאחרונה הודיע הבנק על תוכנית פרישה מוקדמת חדשה שבמסגרתה יפרשו עוד כ-500 עובדים. בלאומי ירדה מצבת העובדים ב-592, ובדיסקונט ב-717.

בבינלאומי נרשמה ירידה זניחה במספר העובדים - 45 בלבד, ואילו במזרחי טפחות, שהוא בעל יחס היעילות הטוב ביותר בין הבנקים, נרשמה דווקא עלייה של יותר מ-300 עובדים בשנתיים האחרונות, כך שכיום בבנק, בניהולו של אלדד פרשר, יש יותר מ-5,500 עובדים (הנתונים כוללים גם את בנק יהב שבשליטת הקבוצה). העלייה במספר העובדים בבנק היא ביטוי לצמיחה שלו.

מספר העובדים בבנקים צפוי להמשיך ולהצטמצם עוד יותר. בנק הפועלים הודיע כאמור באחרונה על תוכנית התייעלות חדשה, בדיסקונט המנכ"לית החדשה לילך אשר טופילסקי שמה לה לאחד היעדים המרכזיים את התייעלות הבנק, וגם בלאומי לא אמרו ככל הנראה את המילה האחרונה בעניין הזה.

ההתייעלות בבנקים אמנם מתבטאת בירידה במספר העובדים, אך עדיין כמעט שאין רואים את תוצאותיה בהוצאות השכר של הבנקים, שעמדו ב-2013 על 17.6 מיליארד שקל, עלייה של 3.5% לעומת 2012. הסיבה לכך היא שכדי להוציא לפועל את ההתייעלות נדרשים הבנקים לבצע הפרשות, בעיקר בכל הקשור לפרישה מוקדמת. לדוגמה, ברבעון האחרון הפריש בנק הפועלים 440 מיליון שקל בגין תוכנית ההתייעלות. לכן פירות ההתייעלות ייראו בבירור רק בשנתיים הקרובות.

בבנק לאומי, שהחל בתוכנית ההתייעלות שלו אחרי בנק הפועלים (שעושה זאת כבר חמש שנים), האיצו את התוכנית במיוחד בשנתיים האחרונות, מאז נכנסה רוסק עמינח לתפקיד. השנה ירדה מצבת העובדים של הבנק ב-370 איש. ההתייעלות של הבנק מתבטאת לא רק במספר העובדים אלא גם בהעמקת החיסכון בהוצאות השכר. בבנק החליטו למקד את הירידה במספר העובדים באמצעות פרישה מוקדמת ופחות באמצעות פיטורי עובדי זמניים ועובדי מיקור חוץ, וזאת משום שלפרישה מוקדמת יוצאים העובדים בעלי השכר הגבוה יותר. לצד היתרון בכך, צריך הבנק לבצע הפרשות לא מבוטלות, והוא אכן הפריש כבר יותר מ-300 מיליון שקל כדי להוציא לפועל את התוכנית.