וושינגטון פוסט בהתקפה ברוטלית על ג'ון קרי: הוא הזוי ומנותק

עם בואו של קרי לישראל לסבב שיחות נוסף, כותב העיתון: "ההזיות המזרח-תיכוניות שלו - מסוכנות" ■ "שר החוץ האמריקאי טעה בכל הערכותיו על מוקדי המתיחות הגלובליים"

בהתקפה ברוטלית על שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, שמזכירה את התבטאויותיו של שר הביטחון משה יעלון על השר, כתב אתמול (ב') ב"וושינגטון פוסט", כי קרי הוא "הזוי", "מנותק מהמציאות" וכי "אשליותיו על המזה"ת הן מסוכנות".

לביקורת, שפורסמה ביום שבו הגיע קרי לישראל לסיבוב שיחות קדחתני נוסף, יש משמעות מיוחדת בגלל אכסנייתה: היא לא פורסמה באיזה בלוג ימני או בעיתון שמזוהה עם המפלגה הרפובליקאית, אלא דווקא ב"וושינגטון פוסט" הליברלי, שתומך בדרך כלל בממשל אובמה וגם בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. בעל המאמר הוא ג'קסון דיל, סגן עורך מדור הדעות בעיתון ובעל טור בנושאי חוץ.

תחת הכותרת "התנתקות מהמציאות" מציין המאמר, שקרי טעה בכל הערכותיו על מוקדי המתיחות במזה"ת. בביקור במזה"ת בנובמבר אשתקד, הוא אמר שהאזור נמצא עתה בדרך לשרשרת פריצות דרך מדהימות הודות לדיפלומטיה האמריקאית. על מצרים אמר קרי, שהיא משרטטת "מפת דרכים" לדמוקרטיה. הוא ניבא עוד באותו ביקור, שוועידת שלום תחליף בקרוב את בשאר אל אסד בסוריה ותציב במקומו ממשלת מעבר, מפני ש"הרוסים והאיראנים... ידאגו לכך שהמשטר בסוריה יקיים את התחייבויותיו".

ועל הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אמר קרי, כי הסדר סופי לסכסוך יימצא עד אפריל. "זו אינה משימה בלתי אפשרית", אמר אז שר-החוץ האמריקאי. "זה יכול לקרות".

"היו שהמטירו שבחים על קרי בגלל השאפתנות הנועזת שלו ואמרו שהוא מזריק חזון ואנרגיה למדיניות החוץ הנרפית של ממשל אובמה", כתב בעל הטור. " אחרים, ואני ביניהם, אמרו שקרי הזוי".

"ארבעה חודשים חלפו מאז, ולרוע מזלם של קרי והאינטרסים האמריקאים, גזר-הדין הוא: קרי הזוי", מוסיף הכותב. "מצרים נמצאת תחת המגף של גנרל עריץ. שיחות על שלום בסוריה קרסו זמן קצר לאחר שהחלו. וקרי עושה עתה מאמצים קדחתניים למנוע את התמוטטות המו"מ בין ישראלים לפלסטינים, שתלוי עתה על בלימה; כל הצדדים מסכימים שלא תושג שום עסקה באפריל".

"אפשר לטעון שקרי לא אשם בכל מה שקרה במקומות אלה. גנרל אחמד א-סיסי הוא שחטף את המעבר המובטח לדמוקרטיה במצרים. משטר אסד הוא זה שסרב לנהל מו"מ על הסתלקותו מהבמה. בנימין נתניהו הוא שמוסיף להקים התנחלויות בגדה המערבית. מחמוד עבאס הוא זה שמסרב להכיר בישראל כמדינה יהודית. הכל נכון, ובכל זאת, לאורך כל הדרך לא הצליח לקרוא את המציאות בשטח ובכך הכשיר את הקרקע לגורמים השליליים".

ראשי הכת הצבאית במצרים סיבנו את קרי ומכרו לו את הלוקש שהדחת מורסי נועדה להחזיר את הדמוקרטיה למצרים, מציין המאמר. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, סיבן את השר האמריקאי וגרם לו "להבין" ששתי המעצמות ישתפו פעולה להחלפת משטר אסד.

ומה קורה עם הסכסוך בין ישראל לפלסטינים? קרי הפך את מציאת ההסדר לסכסוך לקמפיין אישי, למרות שממשל אובמה ניסה לעשות זאת ונכשל כישלון מחפיר, כותב בעל הטור. קרי התעלם מהמלצותיהם של אין ספור מומחים שהזהירו ששום צד אינו מוכן לעשות עסקה, והקדיש את זמנו לנתניהו ולמחמוד עבאס מתוך אמונה שכישוריו הפוליטיים יסייעו לו להזיז את שני המנהיגים מעמדותיהם. כצפוי, זה לא קרה. שני הצדדים לא זזו אפילו מילימטר אחד מעמדותיהם.

בתגובה על ביקורות קודמות נגדו, אמר קרי לפני כחצי שנה, בראיון ל"פוליטיקו": "אני רוצה לשאול, מה האלטרנטיבה"? "וושינגטון פוסט" עונה עתה השאלה: "האלטרנטיבה היא לראות את המזה"ת כפי שהוא באמת: להכיר בעובדה שהגנרלים המצריים מחדשים את הדיקטטורה בארצם ולפיכך אי אפשר לחדש את הסיוע האמריקאי למצרים. אלא צריך להתמקד מחדש במאמצים להציל את הדמוקרטים האמיתיים שם; להודות בכך שמשטר אסד לא יוותר על השלטון אלא אם כן יובס בשדה הקרב, ולפיכך צריך לגבש אסטרטגיה שתביא להבסתו; ולהודות בכך ששלום ישראלי-פלסטיני מקיף אינו אפשרי בשלב זה ולפיכך צריך לחפש דרכים פחות יומרניות כדי לבנות תשתית למדינה פלסטינית עצמאית. ובקיצור, האלטרנטיבה היא היא להיפטר מההזיות".