חלון פנורמי: תערוכת צילום חדשה במוזיאון ישראל בירושלים

שני פרויקטים מונומנטליים של ריצ'רד אבדון, מגדולי הצלמים במאה ה-20, בתערוכה חדשה במוזיאון ישראל בירושלים

הצלם האמריקני ריצ'רד אבדון נחשב לאחד המשפיעים הגדולים על התפתחות הצילום במאה ה-20. התערוכה הראשונה בארץ המוקדשת ליצירתו של אבדון, מתמקדת בשני גופי עבודה: תצלום קיר המציג לראווה ובקנה מידה ענק את משפחתו של המשורר אלן גינזברג, ולצידו שלוש פנורמות של קבוצות אשר לקחו חלק משמעותי ביצירת האווירה המהפכנית ששררה בארה"ב בסוף שנות ה-60. בנוסף, מוצגת בתערוכה סדרה של 68 דיוקנאות, של האנשים שהיו מעורבים במערכת הבחירות האמריקנית בשנת 1976 - תקופה סוערת ופוסט טראומטית, שבאה אחרי פרשת ווטרגייט.

סדרה זו זכתה לכותרת הסימבולית "המשפחה", ובין המצולמים בה רונלד ריגן, ג'ימי קרטר, ג'ורג' בוש, ג'ראלד פורד, דונלד רמספלד ואחרים. הדיוקנאות הישירים, המזוהים עם השפה הצילומית הייחודית שגיבש אבדון לאורך הקריירה שלו כצלם פרסום ואופנה, חושפים את חלקו של הצילום בעיצוב קשרי ההון-שלטון בחברה המערבית, בתקופה ששימשה אולי כמקפצה אל העושר.

אבדון החל את הקריירה שלו באמצע שנות ה-40, אז היה צלם אופנה שובר-מוסכמות, ששילב אלמנטים נרטיביים בצילומי האופנה הצנועים המסורתיים והשמרניים, שהיו מקובלים באותה עת. את פריצת הדרך שלו עשה שני עשורים אחר כך, בשנת 1969, כאשר אימץ את סגנון צילום הדיוקנאות שנעשה עם הזמן מזוהה עמו ביותר - המצולמים הועמדו לבד או בקבוצה על רקע לבן וחלק, כך שקווי האישיות של כל אחד ואחד מהם הצליחו לבלוט בתצלום.

יצירותיו של אבדון הוענקו למוזיאון ישראל כמתנה משותפת של לאונרד לאודר, נשיא הקרן לאמנות אמריקנית עכשווית וגלריה גגוזיאן בניו-יורק.

ארבעת תצלומי-הקיר הקטנים מאותה סדרה, מתנת קרן ריצ'רד אבדון, כוללים את: "אנדי וורהול וחברי הפקטורי", ניו-יורק, 30 באוקטובר, 1969 - צילום נפלא שמתעד את התקופה המכוננת שממנה צמחה והתהוותה דמותו הציבורית של וורהול מיד לאחר ניסיון ההתנקשות בחייו בידי ואלרי סולאנס, עזיבת הסילבר פקטורי, וההצלחה המסחרית הגוברת והולכת של עבודתו.

עבודת מפתח נוספת היא "השבעה משיקאגו", מ-5 בנובמבר, 1969, המציגה את הפעילים הפוליטיים הקיצוניים אשר הואשמו בניסיון למרד ולהפרת סדר במהלך הוועידה הדמוקרטית הארצית בשיקגו. The Mission Council, סייגון, דרום וייטנאם, 28 באפריל 1971, מנציח דיוקן קבוצתי של המנהיגים הצבאיים אשר הגו את מעורבותה של ארצות הברית במלחמת וייטנאם - המהווה מסמך האשמה שקט ונוקב, שמסכם ביותר מאלף מילים את הכאב שחוללה המלחמה בסלון הביתי האמריקני.

"המשפחה" היא תיעוד רב-עוצמה של הממסד האמריקני בשלהי פרשת ווטרגייט. אבדון צילם את המועמדים ואנשיהם במהלך מסעות הבחירות לנשיאות של קרטר ופורד ב-1976. גם הפרסום המקורי של הצילומים בסדרה, באותה שנה בכתב העת רולינג סטון, הוא משמעותי להבנת חשיבותה של חציית הקווים בין תרבות, פוליטיקה וכוכבות, בתהליך שהחל לתפוס תאוצה באותה עת וכיום הוא רלבנטי מעין כמוהו.

מוזיאון ישראל, רחוב רופין 11, קריית המוזיאונים, ירושלים