בג"ץ: מתקן הקליטה למסתננים בדרום הוא סוג של פיילוט

הפרקליטות: מאז התיקון לחוק המסתננים חדרו לישראל 13 איש בלבד – לעומת כמה מאות בכל חודש בתקופה שקדמה להשלמת גדר המערכת בין ישראל למצרים

מדינת ישראל איננה מחויבת להעניק למבקשי מקלט שאינם מורחקים מישראל, זכויות סוציאליות מלאות במימון המדינה. כך אמרה היום (ג'), נציגת הפרקליטות, עו"ד יוכי גנסין, בדיון שקיים הרכב מורחב של 9 שופטי בג"ץ, בראשות נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, בעתירות של ארגוני זכויות אדם כנגד התיקון לחוק למניעת ההסתננות.

העתירות הוגשו בעקבות פסק דינו הקודם של בג"ץ, שפסק את הסעיף המאפשר למדינה לכלוא מבקשי מקלט ללא משפט לתקופה של עד 3 שנים. התיקון הנוכחי לחוק מאפשר למדינה להחזיק את מבקשי המקלט במשמורת למשך שנה, ובנוסף בעקבותיו הוקם "מרכז שהייה פתוח" במתקן חולות שבדרום.

גנסין ציינה כי עד עתה הגישו 1,500 מבקשי מקלט מסודן וכ-1,300 מבקשי מקלט מאריתריאה בקשות לקבל הכרה כפליטים, בהתאם לאמנת האו"ם, וכי "כמה בקשות כבר נבחנו" - ושניים מבין המבקשים קיבלו מעמד של פליטים. לשאלתה של השופטת אסתר חיות, השיבה גנסין כי עד עתה טופלו 1,000 בקשות שכאלה.

עוד ציינה גנסין כי מאז התיקון לחוק המסתננים חדרו לישראל 13 איש בלבד - לעומת כמה מאות בכל חודש בתקופה שקדמה להשלמת גדר המערכת בין ישראל למצרים.

השופט יצחק עמית אמר כי לדעתו תכליתו של התיקון לחוק היא הרתעה, "צופה פני עתיד". הוא הקשה על נציגת הפרקליטות ושאל "אם יש לנו כאן בישראל 50 אלף מסתננים, מה יועילו 3,000" (הנמצאים במתקן שהייה, י"י). גנסין השיבה כי פוטנציאל הקליטה של המתקן הוא 4,000 איש. עמית אמר כי "אפשר לראות את זה כסוג של פיילוט, עם כוונה להקים מרכזים נוספים, המדינה מצפה שזה יהיה מעין תחנת מעבר". (בג"ץ 7385/13)